استاندار تاکید کرد؛

انعقاد تفاهم نامه توسعه دام سبک در خراسان شمالی

۱۳۹۸/۰۶/۲۳ - ۰۸:۳۵:۱۶
کد خبر: ۸۹۷۲۳۸
انعقاد تفاهم نامه توسعه دام سبک در خراسان شمالی
در دیدار رئیس سازمان دامپزشکی کشور با استاندار خراسان شمالی، دکتر محمدعلی شجاعی بر انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک با این سازمان با هدف توسعه بخش دام و طیور به ویژه رسته دام سبک استان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،دکتر شجاعی در این دیدار اظهار داشت: بخش کشاورزی یکی از پیشران های اقتصادی خراسان شمالی می باشد و همچنین این استان در حوزه دام و طیور به ویژه دام سبک از مزیت های خوبی برخوردار است. وی افزود: یکی از چالش های کشور خروج ارز با هدف تامین گوشت قرمز می باشد که با توجه به مزیت های دامی موجود در خراسان شمالی این استان می تواند حلال مشکلات کشور در حوزه دام سبک باشد.

دکتر شجاعی ادامه داد: با هدف افزایش تولیدات داخلی باید با مدیریت صحیح بتوانیم حلقه های زنجیره تولید در بخش کشاورزی را تکمیل کنیم. وی مطرح کرد: برای تامین نداشته های استان در بخش دامپزشکی خواستار انعقاد تفاهم نامه با سازمان دامپزشکی کشور هستیم تا با ایجاد تعهد و انجام اقدامات کارشناسی بهره وری در این حوزه افزایش یابد.

دکتر شجاعی تصریح کرد: در خراسان شمالی۲.۳ میلیون دام سبک یعنی ۳ درصد دام کشور وجود دارد و استان از آمادگی لازم برای همکاری با مرکز جهت ارتقای دام داشتی و مولد برخوردار می باشد تا موجب افزایش ارزش افزوده و تولید ثروت در این بخش شود. وی با اشاره به دامداری های سنتی استان افزود:خوشبختانه در استان نیروی کار فعال و توانمند بسیار است که باید دامداری های استان را به سمت دامداری صنعتی سوق دهیم تا با افزایش تولید، صادرات هم افزایش داشته باشد. نماینده عالی دولت در خراسان شمالی در ادامه سخنان خود به تشریح جایگاه استان در شاخص های مختلف پرداخت و افزود: به رغم پایین بودن نرخ بیکاری و بالا بودن نرخ مشارکت اقتصادی در استان نسبت به میانگین کشور اما سهم استان در تولید ناخالصی و ثروت کشور بسیار کم است.

دکتر محمدعلی شجاعی تاکید کرد: برای برداشتن پسوند محروم از استان باید برنامه ریزی داشته باشیم و خوشبختانه در بخش کشاورزی در سال های گذشته اقدامات خوبی انجام شده است اما باید با نگاه درست بتوانیم مشکلات را حل کنیم.  در ادامه این دیدار رئیس دامپزشکی کشور هم اظهار داشت: برای این سازمان استان های مرزی جهت حفظ منافع ملی در حوزه های امنیتی، اقتصادی و بین المللی بسیار مهم است که خراسان شمالی یکی از این استان ها می باشد.

علیرضا رفیعی پور افزود: در حوزه اعتبارات به رغم تمامی مشکلات اقتصادی کشور و کاهش هزینه های بخش های مختلف اما در سال گذشته سازمان برنامه و بودجه کشور به سازمان دامپزشکی توجه داشت و در بخش حوزه تامین دارو شاهد افزایش ۳۰ درصدی اعتبارات بودیم. وی تاکید کرد: ما هزینه کرد اعتبارات را تضمین می کنیم چرا که می دانیم عملکرد نادرست این حوزه می تواند منجر به مرگ انسان و دام و طیور شود.

رفیعی پور افزود: بیش از ۱۵ میلیون تن در سال فرآورده های خام دامی همچون گوشت قرمز، سفید، آبزیان، تخم مرغ، شیر و عسل تولید می کنیم و از این میزان ۳ میلیون تن صادرات داریم. رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به ۹۰۰ هزار تن گوشت مصرفی کشور و ۱۰ درصد واردات گوشت که حدود ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تن است، گفت: بهره وری در حوزه دامداریها را افزایش خواهیم داد تا ارزش افزوده برگردانده شود که افزایش تولید مانع خروج ارز از کشور خواهد شد.

علیرضا رفیعی پور افزود: در زمینه بهسازی و به گزینی نوع دام، شرایط بهداشت و واکسن دام ها باید به سمتی حرکت کنیم تا از واردات  ۱۰ درصد گوشت جلوگیری و صادرات داشته باشیم.

رفیعی پور همچنین به راه اندازی آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی شرق کشور در خراسان شمالی اشاره داشت و مطرح کرد: در حوزه پیشگیری و واکسیناسیون نیز سهم بیشتری را برای خراسان شمالی در نظر خواهیم گرفت. وی گفت: تجهیز کردن ساختمان و شبکه های دامپزشکی استان،اختصاص اعتبارات مورد نیاز در حوزه پیش گیری دام های روستایی و عشایری از برنامه های  سال جدید برای خراسان شمالی در این دیدار است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز