آتش نشانی بجنورد از کمبود امکانات و تجهیزات رنج می برد

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۱۲:۴۵:۳۳
کد خبر: ۹۰۰۱۳۲
آتش نشانی بجنورد از کمبود امکانات و تجهیزات رنج می برد
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد ازکمبود امکانات و تجهیزات اتش نشانی استان خراسان شمالی خبرداد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،مجید گریوانی درنشست خبری درجمع خبرنگاران استان گفت: در حال حاضر به لحاظ توانمندی نیروی انسانی مشکلی در سازمان نداریم ولی در بخش تجهیزات کمبودهای بسیاری وجود دارد.

مدیرعامل سازمان اتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری، نیازهای جدی سازمان متبوع خود را نردبان مخصوص، بالابر، لباس غواصی، لباس های رفع آلایندگی و شیرهای هیدرات و سایر امکانات دانست.

گریوانی با انتقاد از عمر بالای ناوگان خودرویی و استهلاک آن‌ها گفت: تمام تجهیزات آتش نشانی مرکز استان به قبل از سال 85 بر می‌گردد به طوری که از سال 84 هیچ گونه کمکی از سوی وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران به آتش نشانی بجنورد نشده اما با این وجود با تلاش و همت نیروهای فداکار آتش‌نشان هیچ گونه خللی در امر امداد رسانی ایجاد نشده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد گفت:گروه هزمت سازمان آتش‌نشانی شهرستان بجنورد فاقد تجهیزات استاندارد مختص مقابله با مواد شیمایی است.

وی بیان کرد: این دغدغه به دفتر مدیریت بحران استانداری اعلام شده است که طی تعامل با مجتمع پتروشیمی خراسان، منابع مالی خرید این تجهیزات و لباس ها تامین شود که با وجود پیگیری های استانداری هنوز نتیجه ای میسر نشده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 100 میلیون تومان به تجهیزات و ابزارهای آتش نشانی مرکز استان خسارت وارد شده است، اضافه کرد: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی هیچگونه کمک و اعتباری از دستگاه‌های اجرایی و وزارت‌خانه‌ها دریافت نمی‌کند و تنها از طریق پرداخت بهای خدمات شهری توسط شهروندان خود را سرپا نگه‌می‌دارد،ضمن اینکه برای به‌روز‌رسانی 17 دستگاه خودروی این مرکز و خروج ناوگان آتش نشانی مرکز استان از حالت فرسودگی به 5 میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

گریوانی افزود : در سال گذشته، منابع مالی از محل شهرداری بجنورد و پدافند غیر عامل بابت کمک به تقویت تیم هزمت آتش نشانی بجنورد تامین و اعطا شد که تعدادی از تجهیزات مورد نیاز خریداری شدند.

وی در ادامه در خصوص گروه هزمت سازمان آتش‌نشانی بیان کرد: گروه هزمت متشکل از پنج نفر از آتش‌نشانان آموزش‌دیده می باشد که تیمی هستند برای مقابله با مواد شیمیایی.با توجه به وضعیت صنعتی استان جز 10استان خطرناک در خصوص مواد شیمیایی هستیم که تجهیز این گروه یک نیاز ضروری است.

این‌مقام مسئول گفت: روزانه هفت تا 9 تانکر آمونیاک، 24 تانکر بنزین و سایر مواد خطرناک از جمله چسب از  داخل معابر و شهرهای استان می گذرد که این امر نگران کننده است چرا که هر آن احتمال بروز حادثه ای وجود دارد و حال آنکه آتش نشانی مرکز استان، برای مواجهه با چنین حوادثی هیچ امکاناتی ندارد.

گریوانی یادآور شد: حتی کارخانه اسید سولفوریک نیز در بجنورد در حال راه اندازی است که نیاز است از هم اکنون برای مقابله با خطرهای شیمیایی احتمالی ناشی از آن آمادگی پیدا کنیم.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های داوطلبانانه آتش نشانی برای شهروندان افزود: بعد از گذشت 10 سال برای نخستین بار 140 نفر از شهروندان با رنج سنی 15 تا 60 سال به صورت رایگان مدرک آتش‌نشان داوطلب را از سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرستان بجنورد دریافت کردند.

گریوانی با بیان اینکه دفع حیوانات مزاحم بیشترین عملیات آتش نشانی را به خود اختصاص داده، گفت:امسال در این خصوص 160 عملیات صورت گرفته است.

وی گفت: حبس شدگی و گیر افتادن در آسانسور نیز از دیگر مواردی است که منجر به عملیات فراوانی توسط همکاران این سازمان می شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرستان بجنورد با اشاره به فعالیت 5 ایستگاه آتش نشانی در سطح شهر، خاطرنشان کرد: با توجه به استانداردهای جهانی مسافتی و جمعیتی هر شهر به جهت وجود ایستگاه های آتش‌نشانی، شهر بجنورد همتراز با استاندارد جهانی است به طوری که به ازای هر 50 هزار نفر جمعیت یک ایستگاه آتش‌نشانی فعال است .

وی در انتها با اشاره به برنامه‌های گرامیداشت 7 مهرماه روز آتش‌نشان گفت: برنامه‌های امسال شامل پیاده‌روی خانوادگی در روز جمعه، اهدای خون دست جمعی در روز 4 مهر و تجلیل از خانواده‌های آتش‌نشان‌ها در روز هفت مهر و( مانور مقابل فرهنگسرای شهروند در میدان شهید می باشد.

انتهای خبر/

منیژه سهرابی راد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز