پیام امام جمعه بجنورد به یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی

۱۳۹۸/۰۶/۳۰ - ۱۳:۳۵:۵۶
کد خبر: ۹۰۰۸۲۸
پیام امام جمعه بجنورد به یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی
آیت الله یعقوبی امام جمعه بجنورد و نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی به یازدهمین نمایشگاه کتاب این استان پیام داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، متن پیام آیت الله یعقوبی امام جمعه بجنورد و نماینده ولی فقیه در استان به شرح ذیل می باشد:

بسمه تعالی

(اعتیاد) یعنی عادت کردن، خو گرفتن، انس گرفتن و علاقه به چیزی پیدا کردن.

اعتیاد بر دو گونه است:

اعتیاد منفی

اعتیاد مثبت

عادت و اعتیاد منفی آن است که آدمی به چیزی خو بگیرد و پایبند به آن بشود که سرنوشت فردی و اجتماعی و حیثیت و آبروی به دست آورده اش را برباد دهد، زندگی اش را دچار اختلال سازد، و امید به آینده را در او بسوزاند و کوتاه سخن آنکه اعتیاد منفی امروز یک بیماری است و این نوع از اعتیاد یعنی سربار جامعه شدن و چنین اعتیادی در چشم مردم امری منفی و منفور است.

در برابر، اعتیاد و عادت کردن به برخی از چیز ها و امور سازنده و انسان ساز نه تنها ناپسند نیست، بلکه از نشانه های رویش و رشد و بالندگی انسان به شمار می رود. مانند اینکه کسی عادت کرده به کار خیر، دستگیری از بینوایان، کمک به ناشنوایان، گشودن گره از ار کار گرفتاران. یا عادت کرده به نماز اول وقت، نماز جمعه و جماعت. معتاد منبر و وعظ و حضور در مجالس سوگواری اهل بیت(ع) شدن.

از جمله عادت ها و اعتیاد هایی که نه تنها مذموم نیست بلکه ممدوح و گاهی لازم و واجب است، اعتیاد به کتاب و مطالعه و فربه شدن فکر و عقل و قدرت تفکر و تحلیل در انسان است.

یا رب چه خوش است بی دهان خنیدن بی منت و پا گرد جهان گردیدن

مطالعه کتاب سیر در تاریخ است، مطالعه سرنوشت های موفق و ناموفق است، کتاب، انیس و مونسی است که در سفر و در حضور رفیق راه ورافع تنهایی است.

اعتیاد به کتاب و مطالعه باید فرهنگ شود و از آن حمایت گردد تا به یک امر عمومی و فراگیر در آید.

مقام معظم رهبری می فرمایند: ( من جوانان بسیاری را دیدم که حتی مطالعه کتاب رمان را هم میل ندارند، این ناشی از چیست؟ ناشی از عدم اعتیاد به کتاب است، مردم میل به کتاب خوانی ندارند، برای این باید فکری بکنید.)

معظم له شوق و ذوق مطالعه نداشتن را ریشه در روحیه تنبلی می دانند و این تنبلی آفتی است که باید ا راهکارهای تشویقی از بین برود و روحیه عشق به کتاب و روی آوردن به مطالعه در جامعه دینی رواج پیدا کند و نهادینه شود.

« به گمان من یکی از بدترین و پرخسارت ترین تنبلی ها، تنبلی در خواندن کتاب است. برنامه هایی باید باشد که کودکان ما را از همان کودکی به خواندن   کتاب عادت بدهد ، و این یکی از کارهای بزرگ و مهم در سطح جامعه است که تبلیغات کتابخوانی همه گیر شود.»

نکته:

الف ) در کتابخوانی باید خودمان را عادت به نظم و انضباط دهیم، موضوعی مطالعه کنیم و کتاب های متناسب را یکی پس از دیگری مورد مطالعه قرار دهیم تا انسجام فکری و تحلیل مناسب پیدا کنیم .

ب) کتاب را در سبد کالای مصرفی ببینیم و آن را به عنوان تشریفات و تزئینات منازل و محل کار ندانیم.

ج) نمایشگاه های کتاب می تواند انگیزه مطالعه و کتابخوانی را در جامعه اسلامی به وجود آورد، عرضه کتاب های سودمند و متنوع زمینه ایجاد شوق و علاقه به مطالعه را فراهم می سازد.

امید است در این زمینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و دیگر کسانی که در این زمینه مسئولیت دارند اهتمام ویژه ای از خود نشان دهند و با فضای مناسب و قیمت های مناسب زمینه اقبال به کتاب و کتابخوانی را ترویج و تبلیغ نمایند.

 

ابوالقاسم یعقوبی

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بجنورد

 

نظر شما