شناسنامه دار کردن واحدهای عرضه شیر

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۱۲:۳۱:۰۳
کد خبر: ۹۱۴۳۲۸
شناسنامه دار کردن واحدهای عرضه شیر
مدیرغذا و داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از برنامه ریزی برای شناسنامه دارکردن واحدهای عرضه شیر خام در سطح استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر حسن براتی زاده در نشست خبری با حضور خبرنگاران اظهار داشت: متاسفانه مردم ما نسبت به مضرات مصرف شیر و بیماری هایی که ایجاد می کند از قبیل تب مالت آشنا نیستند در حالی که آزمایش های انجام شده از برخی مراکز عرضه شیر فله ای،  مشخص شده است که این کالا ۳۰۰ برابر حد مجاز کپک دارد.

وی با اشاره به تصویب طرح ساماندهی مراکز جمع آوری شیرفله در استان خاطرنشان کرد: برخی از مراکز مجوزهای مورد نیاز را دریافت کردند که ما آن ها را تقویت و بر استفاده شیر شناسنامه دار تأکید خواهیم کرد.

برات زاده همراه داشتن کارت سلامت فردی در فروشگاه ها و سایر مراکز عرضه کننده مواد غذایی را بیانگر سلامت مواد و اقلام عرضه شده ندانست و گفت: بیشترین دغدغه ما در خصوص عرضه محصولات بی نام و نشان است.

مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بیش از ۱۵ تن مواد غذایی و بهداشتی غیر مجاز طی ( نیمه ماه نخست سال جاری) معدوم شد.

 دکتر حسن براتی زاده افزود: در این مدت ۳۴۲ مورد بازرسی و نظارت انجام شد که ۱۷۹ مورد آن در سطح عرضه بوده و ۲۱ مورد آن با توجه به تخلفات انجام شده به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

وی به وجود ۷۳ کارگاه فعال در استان اشاره و تصریح کرد: حدود ۳۰ تا ۴۰ کارگاه غیر فعال و ۲۰۰ مرکز آرایشی بهداشتی عرضه در سطح استان نیز وجود دارد که تحت نظارت ما هستند.

وی با بیان اینکه در این مدت چهار پروانه واحدهای تولیدی باطل شده است، افزود: هدف ما جمع آوری و برخورد نیست، بلکه افزایش آگاهی و ارتقای سلامت جامعه است.

 براتی زاده از پایش محصولات تراریخته، باغی و زراعی خبر داد و گفت: علاوه بر این پایش غنی سازی آرد و باقیمانده سموم نیترات و نیتریت و ... در محصولات غذایی نیز انجام می شود.

وی با اشاره به شناسایی ۱۰۰ تن گندم کپک زده وارداتی به استان در سال گذشته اظهار داشت: در این راستا بلافاصله پیگیری های لازم انجام و برگشت داده شد و دو روز گذشته نیز ۲۵ تن آرد دارای مشکل توقیف و برخورد صورت گرفت.

براتی زاده یادآور شد: همچنین با توجه به استقبال بسیار زیاد مردم از نان سفید و مضراتی که دارد برنامه هایی برای ساماندهی و پخت نان سنگک با کیفیت مطلوب در استان صورت گرفته است.

وی درباره سلامت نان هم اظهارکرد: بهترین نوع نان سنگک است که ارزش غذایی بالایی و برای رفع بیماری های عصبی، پوستی و یبوست تاثیر زیادی دارد و در صدد سامان دهی آن هستیم و زمینه آن در حال فراهم شدن است. وی از تصویب سند جامع سلامت استان هم خبر داد و گفت: وظایف دستگاه ها در این باره مشخص و تفاهم نامه ای با دستگاه های اجرایی منعقد و قرار شده است اجرا شود

دکتر علی یوسفی نیز دراین نشست با بیان این که در حال حاضر وضعیت خوبی در صنعت غذا وجود ندارد، عنوان کرد : ما در معاونت غذا و دارو ۵ تا ۶ هدف داریم که مبتنی بر اصول قوانین اصلی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در مبحث غذا و سلامت است.

 این مقام مسئول خاطرنشان کرد که تا سال ۱۴۰۴ باید امنیت غذایی برای همه آحاد جامعه ایجاد شود، اظهار داشت: در حال حاضر سلامت شیر و نان در اولویت کمیته سلامت و امنیت غذایی استان قرار دارد .

وی  با بیان این که نظارت بر واحدهای تولیدی جزو وظایف ما به شمار می رود، گفت: در حال حاضر ۵۳ کارخانه فعال تولید موادغذایی، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی ، سیلوی ذخیره گندم و سردخانه موادغذایی در خراسان شمالی وجود دارد که با ظرفیت کم مشغول به کار هستند و نظارت آن ها برعهده ما است.

وی یادآور شد: بر اساس مصوبه سال ۹۳ فقط مراکز دارای مجوز، حق فروش شیر فله ای دارند و در صورت نیاز به افزایش نیز باید همان مراکز تقویت شوند تا شیر مورد استفاده با توجه به تمایل بالای مردم به مصرف شیر فله ای، شناسنامه دار باشد.

دکتر یوسفی در پایان با تاکید بر اینکه امنیت غذایی باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، اظهار داشت: در حال حاضر در شهرستان هایی از قبیل مانه و سملقان و گرمه، تنها یک کارگاه صنایع غذایی داریم که اصلاح این وضعیت نیازمند مطالبه گری است.

وی درپایان به انجام برخی خدمات زیبایی در آرایشگاه های زنانه اشاره و ذکر کرد: خدمات غیرمجاز در بعضی از آرایشگاه ها ارائه می شود در حالی که باید در مراکز مجاز با نظارت دستگاه های متولی انجام شود.

انتهای خبر/

سهرابی راد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز