کاهش چشمگیر نزولات جوی در خراسان شمالی

۱۳۹۸/۰۷/۳۰ - ۱۱:۱۱:۲۶
کد خبر: ۹۱۴۸۲۱
کاهش چشمگیر نزولات جوی در خراسان شمالی
مدیر کل هواشناسی خراسان شمالی از کاهش چشمگیر میزان بارندگی در سال زراعی جاری در این استان خبرداد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ 

مجید بیجندی در نشست خبری،ودرجمع خبرنگاران با اشاره به شروع سال زراعی از اول مهرماه افزود: میزان بارندگی در 27 روز گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 90 درصدی داشته است. دما نیز در این بازه زمانی نسبت به سال گذشته با افزایش 3 درجه‌ای همراه بوده است.

بیجندی از کاهش خسارات به واسطه پیش بینی‌های هواشناسی خبر داد و گفت: در حوزه کاهش خسارات بخش کشاورزی در سه محصول پسته، گندم و انگور 445 میلیارد ریال، در بخش عشایری 20 میلیارد ریال و کاهش هزینه برق مصرفی استان 17.6 میلیارد ریال بوده است. اعتبارات عمرانی و تحقیقاتی اداره هواشناسی با رشد 2.5 برابری همراه بوده است.

بیجندی در خصوص رصد میزان خشکسالی تصریح کرد: در شهریور 98 استان خراسان شمالی بر خلاف دیگر نقاط کشور در محدوده نرمال قرار دارد و گاهی با لکه‌های ترسالی همراه است. بارش‌های اخیر نشانه‌های پایان دوره خشکسالی نبوده و حتی جبران کننده نیز نیست.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اکثر نقاط خراسان شمالی در آبان ماه 5 تا 10 میلی‌متر بارش بیش از نرمال خواهد داشت. در آذر نیز اکثر نقاط استان بارش نرمال دارند. پیش بینی‌های فصلی با ضریب واقعیت 65 تا 70 درصد است.

وی  از افزایش ۷۰ درصدی میزان بارش‌ها در نیمه نخست امسال  نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: بر اساس پیش بینی‌ها برای آبان ماه امسال هم در بیشتر نقاط استان، ۱۰ میلی متر بارش بیش از نرمال خواهیم داشت.

بیجندی گفت: پیش بینی‌های صورت گرفته در بخش هواشناسی استان در سال جاری موجب کاهش بیش از ۴۸۲ میلیارد ریال خسارت به بخش‌های کشاورزی، عشایر و برق مصرفی شد.

وی با تاکید بر لزوم احداث هرچه سریعتر مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی در استان یادآور شد: در مرحله اول این پروژه نیازمند حداقل ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث و تجهیز در محل جنب ساختمان اصلی هواشناسی استان است که در صورت تامین اعتبار می تواند کمک شایانی به هواشناسی استان داشته باشد.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: این شرایط در بازه بلندمدت یک ساله تا پایان شهریورماه نشان می دهد اکثر نقاط استان در حوزه نرمال قرار دارد ولی در بازه ده ساله تا پایان شهریور ماه حاکی از این است که بارش های بهاره و انتهای سال گذشته جبران کننده خشکسالی انباشته شده در سال های گذشته نبوده است.

بیجندی در ادامه افزود: در حوزه خشکسالی نیز در شهریورماه امسال اکثر نقاط خراسان شمالی در محدوده نرمال قرار دارد و حتی لکه های کوچکی در حوزه ترسالی و خشکسالی خفیف قرار دارد.

وی یاداورشد: علاوه بر آن پیش‌بینی های هواشناسی سبب شده تا در بخش عشایری نیز میزان خسارت های وارد شده تا 20 میلیارد ریال با کاهش همراه باشد.

به گفته وی در این مدت، بارندگی‌ در آشخانه 126 درصد نسبت به سال قبل و 22 درصد نسبت به دوره آماری بلند مدت رشد داشته است. بارندگی‌ در اسفراین و فاروج نیز  80 درصد نسبت به دوره آماری بلند مدت رشد داشته است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی کاهش خسارت در بخش کشاورزی و عشایر و کاهش هزینه برق را از مزایای استفاده از هواشناسی کاربردی (تهک) در استان ذکر کرد. 

این مقام‌مسئول از برگزاری همایش سیلاب تا پایان سال در استان خبر داد و اظهارکرد: با رایزنی های انجام گرفته اداره کل هواشناسی استان مجوز به کارگیری دو نیرو را از سازمان هواشناسی استان دریافت کرده است که به زودی در مجموعه به کار گرفته می شوند.

بیجندی درپایان گفت: دمای هوا در سال زراعی جاری نسبت مدت مشابه سال زراعی گذشته سه درجه سانتی گراد افزایش یافته است.

انتهای خبر/

خبرنگار منیژه سهرابی راد

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز