مستندنگاری ۵۰ قلم شی فرهنگی تاریخی به‌دست‌آمده از کاوش‌های ریوی

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ - ۱۲:۰۳:۱۱
کد خبر: ۹۲۲۸۷۲
مستندنگاری ۵۰ قلم شی فرهنگی تاریخی به‌دست‌آمده از کاوش‌های ریوی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: طی انجام فصل هفتم کاوش‌های ریوی، حدود 50 قلم شی تاریخی و فرهنگی به‌دست ‌آمده که کار مطالعه، مرمت و مستندنگاری آن‌ها آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،علی مستوفیان با بیان اینکه هرساله در مهر و آبان ماه در محوطه تاریخی ریوی کاوش‌هایی انجام می‌شود، گفت: مهم‌ترین فعالیت‌های فصل هفتم، کاوش باستان‌شناسی، مطالعه ژئومورفولوژی، ساماندهی محوطه و تهیه طرح سایت پلان مدیریتی و مرمت آثار حاصل بود که با همکاری متخصصینی از ایران و آلمان انجام می‌شود.

او افزود: حدود 50 قلم اشیاء مکشوفه از این محوطه تاریخی به کارگاه مرمت موزه مفخم بجنورد منتقل و پس از مطالعه اولیه، حفاظت اضطراری، مورد مرمت و بازپیرایی قرار می‌گیرد و درنهایت این اشیاء در محل موزه باستان‌شناسی در معرض نمایش و بازدید گذاشته خواهد شد.

او اظهار داشت: این اشیاء شامل خمره‌های بزرگ، ظروف سفالین، گِل مُهر، مهرهای سنگی و گچی و اشیاء مفرغی ازجمله سوزن و چاقو است که تقریباً سالم بوده و آسیب‌دیدگی‌های جزئی دارند که پس از مرمت، مستندسازی می‌شوند.

محوطه تاریخی ریوی در سال 1346 با شماره 720 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و یکی از مهم‌ترین استقرارهای تاریخی در شمال شرق کشور بوده و بقایای باستان‌شناسی از دوره‌های مفرغ، آهن، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی را در خود جای داده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز