شیوع آنفولانزا در این فصل طبیعی است

۱۳۹۸/۰۹/۰۹ - ۱۳:۳۹:۴۷
کد خبر: ۹۳۰۰۰۷
شیوع آنفولانزا در این فصل طبیعی است
آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی و خود محدود شونده می باشد که همه ساله در فصول سرد (پاییز و زمستان) به صورت فصلی شیوع پیدا می کند و در افرادی خاص مانند سالمندان، بیماران نقص ایمنی، بیماران شیمی درمانی و بیماران قلبی، ریوی، کلیوی و کبدی خطر مرگ و میر دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص یادآور شد: در حال حاضر هیچ اتفاق غیرعادی و غیرمعمولی درباره آنفلوآنزا و انواع آن در استان رخ نداده است و این نوع آنفلوآنزا هر سال در همین بازه زمانی شایع می شود.

به گزارش پایگاه خبری وبدا، دکتر سید احمد هاشمی در برخورد با افراد با علایم شبیه به سرماخوردگی و آنفلوآنزا باید احتیاط کرده و از تماس نزدیک بویژه دست دادن با آنان خودداری کرد.

دکتر هاشمی با تاکید براینکه بهترین راه مقابله با این بیماری پیشگیری است افزود: بیماران هنگام عطسه و سرفه با قسمت داخلی آرنج و یا با دستمال کاغذی یکبار مصرف از پراکنده شدن قطرات تنفسی خود جلوگیری کنند.

این متخصص بیماری های عفونی درخصوص تفاوت سرماخوردگی و آنفلوانزا ادامه داد: : سرماخوردگی و آنفلوانزا علایم مشابهی دارند با این تفاوت که سرماخوردگی معمولا خفیفتر است و ممکن است بدون تب و یا با تب پایین باشد اما آنفلوانزا بطورناگهانی شروع می‌شود و با تب بالا، سرفه، درد عضلات بخصوص در ناحیه کمر و ساق پا و ضعف عمومی همراه است و علائم تنفسی مانند آبریزش و گرفتگی بینی در آن نسبت به سرماخوردگی کمتر است.

وی با بیان اینکه مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا آنفلوانزا بهبود یابد اما این مدت در سرماخوردگی کوتاهتر است از افراد خواست تا درصورت مشاهده علایم این بیماری سریعا به پزشک مراجعه کنند.

این متخصص بیماری های عفونی متذکر شد: شاغلان، کارکنان و دانش آموزان در صورت بروز علائم سرما خوردگی حتما در منزل استراحت کامل و از حضور در مکان های پر تردد به طور جدی خودداری کنند تا خطر انتقال و ابتلا به دیگران کاهش یابد.

دکتر هاشمی ادامه داد: مبتلایان به این بیماری از مصرف خودسرانه هرگونه دارو بخصوص داروهای خانواده کورتون از جملهدگزامتازون، بتامتازون، تریامسینولون و متیل پردنیزولون جدا خودداری کنند چرا که موجب افزایش میزان مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا می شود.

وی استراحت در منزل بویژه در هنگام تب، استفاده از مایعات فروان مانند آب، آب میوه و سوپ رقیق، خودداری از استعمال دخانیات و پیروی از دستورات پزشکی را بهترین راه های درمان این بیماری عنوان کرد.

 

نظر شما