سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با اهالی رسانه :

بیش از ۷۵ درصد فوتی های کرونا بالای ۶۰ سال هستند

۱۳۹۹/۰۱/۲۰ - ۱۱:۵۸:۳۰
کد خبر: ۹۸۵۸۴۸
بیش از ۷۵ درصد فوتی های کرونا بالای ۶۰ سال هستند
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با اهالی رسانه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر «سیداحمد هاشمی» به جزئیات ابتلا به این ویروس در استان اشاره کرد و گفت: بیشترین آمار مبتلایان به «کرونا ویروس» در این استان مربوط به  گروه سنی 40 سال به بالاست و البته در این گروه سنی، افراد بالای 60 سال بیشترین آمار را به خود اختصاص داده اند به عبارتی دیگر آمار مبتلایان به این بیماری در استان نشان می دهد بیش از 95 درصد افراد مبتلا بالای 40 سال و بیش از 75 درصد بالای 60 سال دارند که در بیمارستان های استان بستری هستند.

او با بیان این که در  مرگ و میرها نیز همین طور است و بیش از 75 درصد آن ها بالای 60 سال هستند، در پاسخ به این پرسش که تعداد مبتلایان مرد بیشتر است یا زن؟ گفت: جنسیت مبتلایانی که در بیمارستان های استان بستری شده اند خیلی اختلاف چشمگیری ندارد و از یکهزار و 45 بیمار مشکوکی که بستری شدند 559 نفر مرد و 512 نفر زن می باشند و از بین افرادی که تا روز شنبه بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند 25 نفر مرد و 21 نفر زن بودند.

وی خاطرنشان کرد: از بین قربانیان کرونا در استان دو نفر کودک بودند که یکی حدود 5 تا 6 ساله و دیگری هم یک ساله بود که  بیماری زمینه ای آسم و تنفسی داشتند و تست آن ها مثبت بود.

او افزود: بچه ها اغلب به «کرونا ویروس» مبتلا نمی شوند و اگر هم مبتلا شوند علایم شان خفیف است.

به گفته دکتر «هاشمی» تمام مبتلایان، بیماری زمینه ای نداشتند اما مرگ و میرها بیشتر مربوط به افرادی است که بیماری زمینه ای داشتند، ضمن این که افرادی هم داشتیم که بیماری زمینه ای نداشتند و فوت کردند.

او درباره وضعیت کرونا در استان تصریح کرد: روند بستری و ترخیص بیماران مبتلا به کووید 19 در 3، 4 روز گذشته کاهشی است.

او ادامه داد: بجنورد، اسفراین و شیروان با توجه به موارد ابتلای افراد به این بیماری وضعیت خطرناک تری نسبت به سایر شهرستان ها دارند و مشکل این جاست که این افراد مبتلا با افرادی در تماس بودند و به این دلیل این شهرها پرخطر هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در خصوص وضعیت مهار بیماری کرونا در استان گفت: اگر مردم رعایت نکنند این روند کاهشی که در موارد بستری داشتیم به هم می خورد؛ مردم باید رعایت کنند، ترددها کم شود و بی جهت به کوچه ها و خیابان ها نروند و اگر همین مواردی را که در دو هفته تعطیلات داشتند رعایت کنند، می توانیم بگوییم که در یکی، 2 هفته آینده روند کاهشی، می تواند ادامه یابد و بیماری کنترل شود اما اگر رعایت نشود و برگردیم به قبل از وضعیت کرونا در استان مطمئن باشید که وضعیت خیلی بدتر خواهد شد.

وی با تاکید بر این که اگر ترددها و اجتماعات زیاد شود و مسائل بهداشتی رعایت نشود، وضعیت بد خواهد شد، اضافه کرد: الان هم وضعیت، مرگ و میر زیاد نیست و مردم در یکی، 2 هفته گذشته رعایت کردند و البته خیلی ها نیز رعایت نکردند و البته آن هایی که رعایت نکردند بیشترین آسیب را دیدند.

او اظهارکرد: در یک خانواده 5، 6 نفر به کرونا مبتلا و از این تعداد 4 نفر بستری شدند و متاسفانه یک نفر فوت کرد که این امر نشان می دهد آن هایی که رعایت کردند کمترین صدمه را دیدند.

 و با اشاره به  این که در دو هفته گذشته رفت و آمد مردم در بیرون از منزل کم  بود اما بعد از 15 فروردین به نظر می رسد مردم باید بیشتر توجه کنند که البته برخی اوقات تنگناهای اقتصادی باعث ایجاد تردد می شود و امیدواریم طرح فاصله گذاری هوشمند که از 23 فروردین با پروتکل هایی انجام می شود رعایت شود تا بتوان این جنب و جوش اجتماعی را کنترل کرد.

او به مشکلات این دانشگاه نیز اشاره کرد و کمبود اعتبار، اقلام مصرفی مانند ماسک، گان، لباس و مواد ضدعفونی کننده را از جمله آن ها دانست و تصریح کرد: اقلام مصرفی را خیلی به سختی تهیه می کنیم؛ این اقلام در کشور تا به حال به اندازه کافی تولید نمی شد و تنگناهایی داشتیم ضمن این که استان هایی که بیشتر درگیر بودند بیشتر امکانات گرفتند اما در استان ما که کارخانه سازنده این لوازم مصرفی را نداشتیم باعث شده در تنگنای بیشتری قرار گیریم با این وجود آن ها را فراهم می کنیم تا کارکنان دچار مشکل نشوند.

او با بیان این که حدود 3 هزار  و 500 نفر از کارکنان بهداشت و درمان در استان به طور مستقیم و غیرمستقیم در این ایام مشغول خدمت رسانی هستند، ادامه داد: ضریب اشغال تخت های بیمارستانی در استان هم اکنون پایین است و به مرحله بحرانی نرسیده ایم؛ 650 تخت بیمارستانی برای بیماران مبتلا به کرونا آماده داریم و حدود 140 تخت اشغال است به طوری که می توان گفت تقریباً 20 درصد از تخت های بیمارستانی در کل استان اشغال است و مشکلی نداریم ولی اگر وضعیت بیماری مانند استان های گیلان، قم و مازندران شود این تخت ها و حتی دو برابر آن  نیز جوابگو نخواهد بود.

دکتر «هاشمی» در پاسخ به این پرسش که کرونا در استان چه زمانی کاهش می یابد، گفت: اگر وضعیت به همین منوال پیش برود و مردم رعایت کنند در خوش بینانه ترین حالت یکی، 2 هفته دیگر، ولی هنوز زود است قضاوت کنیم و در بدبینانه ترین حالت نیز می توان پیش بینی کرد این بیماری تا مرداد ادامه داشته باشد.

او درباره افرادی که در قرنطینه خانگی به سر می برند، تصریح کرد: این افراد با  غربالگری های انجام شده و سامانه 4030 شناسایی می شوند و وضعیت آن ها پیگیری می شود و اگر مورد مشکوکی باشد همکاران ما وارد عمل می شوند و حتی اگر نیاز باشد به در منازل این بیماران در روستاها و شهرها مراجعه می کنند و روزی یک بار با آن ها تماس گرفته و علایم شان چک می شود و اگر وضعیت فردی بدتر شده و به بستری نیاز داشته باشد او را به پزشک ارجاع می دهند.

به گفته او، این افراد در مراکز 16 ساعته که در خراسان شمالی 12 مرکز است ویزیت می شوند و اگر به بستری نیاز نداشته باشند به آن ها دارو داده می شود و مرخص می شوند.

وی با بیان این که حدود 130 نفر که نیاز به بستری داشتند از این طریق شناسایی شدند، اظهارکرد: 8 هزار نفر تحت مراقبت قرار گرفتند که اکثر آن ها نیاز به کار خاصی نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: توصیه ما به مردم، همچنان ماندن در خانه، رعایت مسائل بهداشتی و ترک عادت های غلط مثل روبوسی و بغل کردن است، تجمعات باید به حداقل برسد و مراسم و دورهمی ها به هیچ وجه برگزار نشود زیرا بیشتر افرادی که مبتلا شده اند فکر نمی کردند مبتلا شوند.

او افزود: اگر یک نفر مبتلا شود در طول مدت بیماری اش حداقل می تواند 10 نفر را آلوده کند؛ ممکن است اکثراً علامت بیماری را نداشته باشند یا چند روز علامت داشته باشند ولی برخی افراد که مسن هستند یا بیماری زمینه ای دارند در معرض خطر قرار می گیرند و امکان مرگ و میرشان نیز بالاست پس برای کم شدن مرگ و میرها، در خانه ماندن را توصیه می کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز