صریح و شفاف با دکتر سحر مقبلی رییس پایگاه انتقال خون آبادان؛

مرکز انتقال خون آبادان مورد بی مهری قرار گرفته است/گرما روی فرآورده های خونی تاثیر می گذارد/نفرات استخدامی این مرکز را به استان فرستادند/به عشق مردم این حرفه را انتخاب کردم

۱۳۹۹/۰۶/۰۲ - ۱۳:۱۸:۵۷
کد خبر: ۱۰۰۳۰۸۴
مرکز انتقال خون آبادان مورد بی مهری قرار گرفته است/گرما روی فرآورده های خونی تاثیر می گذارد/نفرات استخدامی این مرکز را به استان فرستادند/به عشق مردم این حرفه را انتخاب کردم
رییس مرکز انتقال خون آبادان با اعلام نارضایتی از وضعیت کنونی این پایگاه حیاتی، از بی نتیجه بودن پیگیری‌ها و مکاتبات با سازمان منطقه آزاد اروند و مرکز انتقال خون استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، دکتر سحر مقبلی از آن دسته پزشکانی است که در یکی از حساس ترین مراکز پشتیبانی درمانی خوزستان خدمت می کند؛ پایگاه انتقال خون آبادان.

خودش می گوید: سال ۸۷ بود که تصمیم گرفتم کنار کار انتقال خون، مطب شخصی خودم رو داشته باشم. بعد از انجام کارهای اداری و قانونی مطب را در تایم بعد از ظهر دایر کردم. یک سال و چند ماهی مطب را داشتم اما به دلیل اینکه پسرم باید وارد مدرسه می شد، من باید بین سازمان انتقال خون و مطب یکی را انتخاب می کردم تا بتوانم به امورات فرزندم هم رسیدگی کنم. چون کار در حوزه انتقال خون و خدمت به مردم شریف آبادان و خرمشهر از اهمیت ویژه ایی برایم برخوردار بود، خدمت در سازمان انتقال خون را انتخاب کردم. البته تا ابتدای آذر ماه ۱۳۹۴ مشاوره و معاینه اهداکنندگان را بر عهده داشتم و بعد از آن پست ریاست پایگاه انتقال خون آبادان و خرمشهر به اینجانب سپرده شد.

دکتر مقبلی البته گلایه های بسیاری از وضعیت این پایگاه که یکی از مهمترین پایگاه‌های انتقال خون استان است، دارد.

رییس مرکز انتقال خون آبادان با اعلام نارضایتی از وضعیت کنونی این مرکز از بی نتیجه بودن پیگیری‌ها و مکاتبات با سازمان منطقه آزاد اروند و مرکز انتقال خون استان خبر داد.

مقبلی با تشریح مشکلات پایگاه انتقال خون شهرستان آبادان که همزمان مسوولیت پایگاه های خون گیری خرمشهر و شادگان را نیز عهده دار است، اظهار کرد: وضعیت کلی مرکز انتقال خون آبادان به هیچ وجه مناسب نیست. مشکلات زیادی در این مرکز وجود دارد که نیازمند توجه ی متولیان امر است.

او در خصوص وضعیت فیزیکی ساختمان انتقال خون گفت: به خاطر وجود شوره در زمین این مکان، متاسفانه ساختمان دچار فرسودگی شده است. چندی پیش با رایزنی های صورت گرفته فی‌مابین سازمان منطقه ی آزاد اروند و مرکز انتقال خون استان مقرر شده بود ساختمان این مرکز تخریب و نوسازی کاملی صورت بگیرد که متاسفانه تا کنون به نتیجه ای نرسیده است.

رییس پایگاه انتقال خون شهرستان آبادان ضمن تشریح وضعیت تاسیسات سرمایشی و گرمایشی این مرکز، بیان کرد: کولرها و وسایل سرمایشی پایگاه هم فرسوده و کهنه شده و اکثرا از کار افتاده است. در اسفند ماه ۹۷ به دلیل سرقت لوله های مسی کولرها و خالی شدن گاز آنها، موتور تعداد پنج دستگاه کولر سوخت که هنوز جایگزین نشده است. همین امر باعث پایین آمدن آمار خون گیری به دلیل کم شدن تخت‌ها و نارضایتی اهدا کنندگان شده، این موضوع در واحدهایی مثل آزمایشگاه و فرآورده و پخش خون باعث تاثیر روی کیفیت آزمایش ها و فرآورده های خونی می شود. پرسنل هم در اثر گرمای محیط تحت فشار قرار گرفته اند و راندمان کار آنها پایین آمده است.

این پزشک با ابراز گلایه از وضعیت کمبود پرسنل در پایگاه انتقال خون آبادان اضافه کرد: چندی پیش در آزمون استخدامی تعدادی پرسنل غیر بومی استخدام کردند که متاسفانه همه ی آنها را به مرکز استان انتقال دادند! در حال حاضر حداقل به ۶ نفر نیروی انسانی برای بالا بردن کیفیت و کمیت کارمان و تکریم بهتر ارباب رجوع نیاز داریم. به دلیل کمبود نیرو خودم هم کار خون گیری را در حوزه های تحت پوشش انجام می دهم.

مقبلی از پیشنهاد امور درمان سازمان منطقه ی آزاد اروند در خصوص منفک شدن پایگاه انتقال خون آبادان خبر داد و گفت: چندی پیش از امور درمان سازمان منطقه ی آزاد اروند پیشنهاد کردند که پیگیر موضوع منفک شدن این پایگاه از استان و تحت پوشش قرار گرفتن آن زیر نظر منطقه آزاد اروند شوم. قطعا این موضوع نباید از سمت من دنبال شود. مسوولان مربوطه در سازمان منطقه آزاد اروند باید پیگیر این موضوع و ارایه درخواست به مرکز باشند.

رییس پایگاه انتقال خون آبادان با تاکید بر اهمیت  این پایگاه در حوزه سلامت جنوب غرب استان گفت: این پایگاه نیازهای خون و فرآورده های خونی تمام بیمارستان‌ها و مراکز دیالیز آبادان، خرمشهر و شادگان را تامین می کند که اهمیت آن را نشان می دهد. با توجه به اینکه در سال جاری و سال آینده تخت های بیمارستانی بسیاری به مجموعه ی حوزه ی سلامت جنوب غرب استان اضافه خواهد شد، لزوم و نیاز توجه بیشتر و برطرف کردن مشکلات عدیده ی این پایگاه خون گیری بیش از پیش حس می شود.

مقبلی در خصوص شرایط فعالیت خود و همکارانش با توجه به شیوع کرونا ویروس، افزود: روند خون گیری ما کمی دشوار شد اما در بحث همکاری با ستاد کرونا، سازمان انتقال خون مثل همیشه با تمام ظرفیت ها در اختیار و تمام محدودیت هایی که بر سر راه بود، سعی کرد کار پشتیبانی از بیمارستان‌ها را به نحو احسن انجام دهد.

او با بیان اینکه شرایط کرونایی کمی مردم را از بابت حضور و اهدای خون نگران کرده، گفت: با وجود اینکه آمار مراجعین بسیار پایین بود پرسنل سعی کردند با فراخوان تلفنی و ترغیب اهداکنندگان به اهدای خون بار منفی کرونا را تا حد زیادی از ذهنیت شهروندان بردارند. به یاری خدا و با تلاش پرسنل دلسوز مرکز آبادان، خون مورد نیاز بیمارستان‌ها تامین شد و بیماران تالاسمی که به صورت مکرر به خون نیاز داشتند طی این مدت طبق برنامه واحد های مورد نیاز خونی خود را دریافت کردند. همچنین با وجود مشکلاتی که برای تامین خون داشتیم حتی یک کیسه خون جایگزین برای بیماران تهیه نشد و با همت مردم عزیز آبادان، خرمشهر و شادگان خون اهدایی به بیمارستان‌ها داده شد.

رییس پایگاه انتقال خون آبادان با اشاره به ایثار همکارانش در این ایام، بیان کرد: تیم ما در انتقال خون هم مستثنی از دیگر بخش های درمانی نبود و در این ایام پنج نفر از پرسنل این پایگاه به این بیماری مبتلا شدند که همین باعث فشار مضاعف کار به بقیه پرسنل شد که به یاری خداوند همگی با حال عمومی خوب به محیط کار بازگشتند. باید ذکر کنم که در این مدت علاوه بر تامین خون بیمارستان‌های تحت پوشش پایگاه آبادان چندین واحد خون و بقیه فرآورده ها نیز به استان فرستاده شد. طی این مدت گروه‌های مجازی و خبرنگاران عزیز و صدا و سیما همکاری بسیار خوبی در ارتباط با ترغیب و تشویق و اطلاع رسانی به مردم عزیز آبادان، خرمشهر و شادگان داشتند که از همه آنها تشکر می کنم.

مقبلی در پایان با بیان اینکه انتظار من از نمایندگان مردم آبادان و خرمشهر و شادگان این است که وقتی از آنها در روز ملی انتقال خون دعوت می شود تا بازدیدی از پایگاه داشته باشند، برای پنج دقیقه هم که شده با حضورشون پرسنل رو خوشحال و امیدوار کنند، افزود: نمایندگان شهرهای تابعه نگاه ویژه ای به این پایگاه حیاتی جنوب غرب خوزستان و کمک به حل مشکلات آن داشته باشند. در حال حاضر نیاز به پیگیر برای دریافت مجوز استخدام چند نفر نیروی تخصصی در این محدوده داریم که امیدوارم در این خصوص همراهی کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز