حکایت آکادمی شطرنجی که تبدیل به کارگاه تولیدی شد:

یورش سربازان شطرنج برای فتح قلعه‌ کرونا

۱۳۹۹/۰۳/۱۷ - ۱۰:۱۰:۳۸
کد خبر: ۱۰۰۶۷۱۱
یورش سربازان شطرنج برای فتح قلعه‌ کرونا
فاطمه برقول گفت: خودم را برای مسابقات شطرنج کم بینایان قهرمانی بانوان جهان در فرانسه و المپیاد معلولین جهان در روسیه آماده می کنم.(شاگرد استادش را صدا می زند، اجازه نمی دهد کلامش را کامل منعقد کند) پارچه می خواهد. عذر خواهی می کند، سمت انبار می رود و با یک طاقه پارچه بر می‌گردد. او فاطمه برقول است؛ قهرمان شطرنج کم بینایان جهان.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان؛ کرونا که آمد خیلی کسب و کارها تعطیل شد. اماکن ورزشی هم از آن دسته خط قرمزهایی بود که کرکره‌اش را پائین کشیدند و اعلام کردند تا عبور از بحران کرونا تعطیل است.

خیلی از ورزشکاران و گردانندگان چرخه‌ ورزش در خانه نشستند و چشم انتظار اعلام چراغ سبز ستاد مقابله با کرونا برای از سرگیری فعالیت ورزشی شان شدند.

در آبادان اما اینگونه نبود. بانوی قهرمان شطرنج نابینایان و کم بینایان جهان و آسیا که مدال‌های رنگین زیادی در سال‌های اخیر کسب کرده است، دست به کار بزرگی زد و آکادمی شطرنج خود را تبدیل به کارگاه تولید ماسک کرد تا بتواند کاستی های این محصول را برای کادر درمانی و البته شهروندان جبران کند. گویی سربازان شطرنج عزم خود را جزم کرده اند تا قلعه‌ کرونا را فتح کنند. پای صحبت‌های «فاطمه برقول» می نشینیم.

شاید برخی افراد فاطمه برقول را نشناسند، خودتان را معرفی می کنید؟

من فاطمه برقول، شطرنج باز آبادانی، عضو تیم ملی شطرنج نابینایان و کم بینایان جمهوری اسلامی ایران و دارای عناوین ملی، بین المللی، آسیابی و جهانی متعدد هستم. در سال ۹۷- ۹۸ قهرمانی در مسابقات پارا آسیایی(۲مدال طلا، نقره و برنز)را کسب کردم، همچنین در مسابقات بین المللی ترکیه در بخش بینایان به مقام سوم و در بخش کم بینایان به مقام اول دست یافتم و در المپیاد دانشجویی نیز سه مدال طلا کسب نمودم.

با توجه به وضعیت کرونا تمرینات شما هم متوقف شد؟

تمرینات حضوری بله، اما در عوض تمرینات آنلاین را طبق برنامه انجام دادم، هم اکنون نیز خود را برای مسابقات قهرمانی بانوان جهان، در فرانسه والمپیاد معلولین جهان در روسیه آماده می کنم.

چه اتفاق برای این آکادمی افتاده که الان به جای حرکت مهره های شطرنجش، صدای دوخت و دوز چرخ خیاطی به گوش می رسد.

خب بعد از اینکه بیماری کووید ۱۹ شیوع پیدا کرد و اکثر رشته های ورزشی تعطیل شد، تصمیم گرفتیم هم در راستای کمک به شهر و کادر درمانی و هم به منظور اشتغالزایی هر چند محدود اعضای آکادمی اقدام به تولید ماسک‌های بهداشتی نماییم. ما دوست داشتیم از تفکر و تعلق خودمان برای شهر بهره ببریم و فایده ایی برای شهروندان داشته باشیم. این امر سبب شد در جریان این کار عام المنفعه نیز، آموزه های شطرنج را با اعضای آکادمی مرور کنیم.

روند تولید به چه صورت بوده است؟

بچه های ما در چند شیفت کار می‌کنند، و مبلغ بسیار ناچیزی فقط به عنوان هزینه ی پارچه برای این ماسک‌ها در نظر گرفته شده است کیفیت ماسک‌های تولیدی آکادمی کاملا برتر از بسیاری از ماسک‌های موجود در بازار است و تمامی موارد بهداشتی و ایمنی برای تامین سلامت شهروندان در آن رعایت شده است.

و این روند تولید ادامه خواهد یافت؟

به هرحال این توفیق اجباری ما را بر آن داشته که پس از عبور از بحران کرونا که امیدوارم هر چه زودتر برای تمام مردم دنیا رقم بخورد، بتوانیم در راستای ایجاد اشتغال و خودکفایی برای اعضای آکادمی کارگاه تولیدی کوچکی راه اندازی کنیم تا بتوانیم با ایجاد ایده های نو گامی برای رونق کسب و کار در سطح شهرستان آبادان برداریم البته ادامه این روند منوط به حمایت مسوولین شهرستان است. دست اندرکاران متولی شهر باید از ایده های نو و طرح های جدید اشتغالزایی که به کمک آنها می آید، حمایت کنند.

صحبت پایانی...

جا دارد از زحمات آقای زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند که محل آکادمی را در اختیار ما قرار دادند قدردانی کنم. از حمایت‌های جناب آقای پیمان ادیبی نیز تشکر می کنم، ایشان همیشه به ما لطف داشته اند. قدردان زحمت های آقای رضا کاملی پیشکسوت فوتبال آبادان نیز هستم. هر وقت ما از این عزیز کمکی خواستیم حمایت کردند و همیشه داوطلبانه حامی ما بوده اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز