مدیر کل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد:

آگاهی بخشی و آموزش به کشاورزان فاکتور مهمی در کاهش آتش سوزی‎ها/نبود امکانات و پایگاه های اطفای حریق از مشکلات مهم خوزستان در مواجه با آتش سوزی‌های صنعتی و طبیعی

۱۳۹۹/۰۳/۱۱ - ۲۱:۵۸:۵۹
کد خبر: ۱۰۰۹۴۲۵
آگاهی بخشی و آموزش به کشاورزان فاکتور مهمی در کاهش آتش سوزی‎ها/نبود امکانات و پایگاه های اطفای حریق از مشکلات مهم خوزستان در مواجه با آتش سوزی‌های صنعتی و طبیعی
مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان گفت: نشست ها و مکاتبات مختلفی در خصوص آتش سوزی‌های استان با مسوولان کشوری و استانی انجام شد و بارها اعلام کردیم خوزستان نیاز به چهار پایگاه اطفای حریق دارد اما این پیشنهاد انجام نشد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، کیامرث حاجی زاده امروز در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در ابتدای جلسه با اشاره به مساله استفعای خود، اظهار کرد: من استعفا دادم ولی با توجه به آتش سوزی های اخیر و بحران های استان به در خواست استاندار خوزستان تا زمانی که هستم در ستاد بحران خدمت گذاری می کنم و در این مدت از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.

او با بیان این که ۵۰ درصد آتش سوزی‌های کشور در سال ۹۵ و ۹۶ با توجه به خشکسالی های اخیر متعلق به استان خوزستان بود، گفت: خوشبختانه بارش های فرودین ۹۸ کمک کرد و بر کاهش تعداد آتش سوزی‌ها  در استان اثر گذاشت به طوری که در سال جاری بنا بر گزارش اداره کل منابع طبیعی روند کاهشی نسبت به تعداد آتش سوزی‌ها داشتیم.

 مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان افزود: آنچه در مساله آتش سوزی مهم است میزان عرصه است که  با توجه به آمار  ۱۵ درصد در  آتش سوزی در عرصه‌ها کاهش داشته‌ایم.

حاجی زاده با اشاره به اهمیت جلوگیری از آتش سوزی در مراتع، جنگل ها و عرصه های مختلف بیان کرد: مناطق حفاظت شده از اهمیت بالایی برخودار هستند و فرقی نمی کند که این مناطق در استان کهگیلویه و بویر احمد باشد یا در استان خوزستان چرا که جزو سرمایه های ملی به شمار می رود و همه موظف به کمک رسانی در این امر هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان اضافه کرد: بارها در نشست های و همایش های مختلف اعلام کرده ایم که فرهنگ مدیریتی چه در استان و چه در کشور با پیشگیری هم خوانی ندارد.

حاجی زاده  ادامه داد: نشست ها و مکاتبات مختلفی در خصوص آتش سوزی‌های استان با مسوولان کشوری و استانی انجام شده، در آخرین نشست با حضور وزیر نفت اعلام کردیم با توجه به این که استان خوزستان قطب صنعتی و انرژی است و احتمال وقوع آتش سوزی‌های صنعتی در آن وجود بسیار است، مانند آتش‌سوزی پتروشمی بوعلی که چند سال پیش به وقوع پیوست و همچنین همجواری استان خوزستان به عنوان استان معین با برخی استان ها، لازم است چهار پایگاه اطفای حریق در استان احداث شود اما این پیشنهاد انجام نشد.

او گفت: همچنین از رییس جمهوری، معاون اول، وزیر کشور، وزیر نفت، رییس سازمان برنامه و بودجه درخواست نمودیم مشکل میان سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و سازمان هلی کوپتری وزارت دفاع را حل کند اما همچنان این مشکل که مربوط به مطالبات سازمان هلی کوپتری وزارت دفاع است حل نشده باقی مانده است.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان افزود: برای اعزام بالگرد به منطقه خائیز تلفن های بسیار زیای انجام شد البته بر اساس قانون جدید مدیریت بحران تقاضای بالگرد برعهده سازمان جنگل ها و منابع طبیعی است و وزارت دفاع مسوول اعزام بالگرد است.

حاجی زاده با اشاره به آتش سوزی در منطقه خسرج خوزستان، بیان کرد: در این منطقه نیز با وجود نبود راه دسترسی و بالا بودن پوشش گیاهی خشک امکانات داخلی بسیج شد و مسوولان شهرستان نیز پای کار آمدند که توانستیم آتش را در آنجا مهار کنیم.

او با بیان این که در برخی مناطق برای مهار آتش نیاز به آب است، اضافه کرد: در برخی نقاط حاشیه زاگرس می توانستیم از منبع های آبی که مصوب کردیم در منطقه قرار داده شود، استفاده کنیم تا در مواقع آتش سوزی از این منابع آبی برداشت کنیم  اما همچنان این مصوبه عملیاتی نشده است.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: با وجود این که تامین و تجهیز جزو وظایف ما نیست اما در دو نوبت بنا به دستور استاندار، فرمانداری‌ها را به تجهیزات مقابله با آتش سوزی تجهیز کردیم، لازم است این تجهیزات نگهداری شوند چرا که جزو اموال استانداری محسوب می شوند.

حاجی زاده تصریح کرد: بخشی از آتش سوزی ها در استان به صورت عمدی انجام می شود لذا از مراجع قضایی می خواهیم برخورد جدی با عوامل این کار صورت گیرد.

 مدیر کل مدیریت بحران خوزستان در پایان با تاکید بر این که آگاهی بخشی و آموزش به کشاورزان نیز درست صورت نگرفته است، بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی بیش از گذشته در بحث آموزش و آگاهی بخشی و ترویج جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش به کشاورزان باید تلاش کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز