برای اولین بار در کشور؛

پلیس کرونا در آبادان تشکیل شد+دستورالعمل

۱۳۹۹/۰۳/۱۹ - ۲۰:۱۶:۴۰
کد خبر: ۱۰۱۲۸۶۶
پلیس کرونا در آبادان تشکیل شد+دستورالعمل
فرماندار ویژه آبادان دستورالعمل کمیته‌ی پلیس کرونا را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، سید زین العابدین موسوی ظهر امروز در نشست ستاد مبارزه با کرونای شهرستان آبادان با دستور کار تشکیل پلیس کرونا، اظهار کرد: در شرایط ابتدایی شیوع بیماری کرونا تمام فعالیت‌های ستاد کرونا آبادان از قبیل تعطیلی کسبه، قرنطینه، تعطیلی ادارات، محدودیت تردد باعث شد آبادان را از رده های اول و دوم به رده ۱۵ برسانیم. بارها مواخذه شدیم که چرا از انجام دستورالعمل های ستاد کرونا سر باز زده ایم. بعدها متوجه شدند که کار ما درست بوده است. آن شرایط باعث شد که کمترین تلفات جانی ناشی از این بیماری را داشته باشیم. بعد از آن مقرر شد محدودیت‌ها برداشته شود و مطابق نسخه ی کشوری گام برداریم.

او گفت: من هشدارها را داده بودم. امروز شهرستان بیش از ۴۰ فوتی و یک هزار مبتلا دارد. بیش از ۹۰ درصد این ابتلا از زمان برداشتن محدودیت‌ها پدید آمد. این در حالی بود که این بیماری بعد از طاعون بدترین بیماری تمام این سال ها است. ویروسی که به صورت وحشیانه عمل می‌کند و با همه گیری های پیش از خودش فرق دارد.

فرماندار ویژه آبادان افزود: مبارزه با این ویروس به دو روش اعمال سیاست‌های حاکمیتی و دولت و همچنین کمک شهروندان است. هر چقدر ما خوب کار کنیم فقط ۱۰ درصد عملکرد است. ۹۰ درصد دیگر مردم هستند که سرنوشت ساز هستند. در این شرایط تعطیلی ادارات، بازارها و بستن راه‌ها دیگر نتیجه بخش نیست. باید از این پس نقشه راه خودمان را بر اساس مباحثه با بیماران کرونایی و کنترل عدم تردد آنها در جامعه بنا بگذاریم در این زمینه پلیس کرونا در آبادان از تمام ظرفیت های قانونی و اجرایی حاکمیتی شهرستان عمل خواهد کرد.

لازم به ذکر است که معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان دستور العمل کمیته پلیس کرونا را در ۱۶ بند به شرح زیر به مدیران دستگاه‌های اجرایی و جامعه هدف ابلاغ نمود:

در اجرای مصوبه شماره یک مورخ ۱۲ خرداد ماه جاری شورای تامین شهرستان آبادان و برای مقابله با ویروس کرونا و با هدف توقف آمارهای انفجاری مبتلایان جدید و به منظور کنترل بیشتر بیماری و تغییر رویه اختیاری به اجباری اجرای دستورالعمل های ستاد شهرستانی کرونا، به حول قوه الهی کمیته پلیس کرونا در آبادان تشکیل  شد. مفاد این دستورالعمل برای مجریان و مبتلایان و اقشار مختلف جامعه هدف لازم الاجرا و اجباری است. عدم تمکین دستورالعمل پیگرد قضایی را به دنبال دارد.

۱- کمیته پلیس کرونا به ریاست معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان و با ترکیب نمایندگان فرماندار به تعداد لازم، فرمانده نیروی انتظامی، فرمانده نیروی مقاومت بسیج، رییس تعزیرات حکومتی، دادستان، ریاست دانشکده علوم پزشکی، امام جمعه، شهردار آبادان و رییس اجراییات شهرداری، بخشداران مرکزی و بخش اروند کنار، ریاست صدا و سیما، ریاست مرکز بهداشت، ریاست اداره اطلاعات، فرماندهی دریابانی، قایم مقام منطقه آزاد اروند، مدیر عامل پالایشگاه آبادان، مدیر اداره بندر، مدیرعامل نیروگاه گازی، مدیر عامل پتروشیمی، مدیر شهرک های صنعتی، رییس اداره صمت، رییس اتاق اصناف، فرمانده بسیج اصناف، مدیر عامل شرکت پاسارگاد و مدیر عامل شرکت ایرانول تشکیل می شود.

۲- کمیته متشکل از سه واحد به شرح زیر است:

الف_ واحد شناسایی(متشکل از دانشگاه علوم  پزشکی، مرکز بهداشت و دامپزشکی، معاونت حوزه سلامت سازمان منطقه آزاد اروند، نماینده فرماندار و اداره اطلاعات آبادان و اداره مخابرات) به ریاست رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان.

ب_ واحد اجرایی و انتظامی متشکل از(فرمانده نیروی انتظامی، فرماندهی نیروی مقاومت بسیج، فرماندهی دریابانی، دادستان، شهردار، رییس دانشکده علوم پزشکی، معاون فرهنگی منطقه آزاد اروند، معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار و مدیر روابط عمومی فرمانداری) به ریاست فرمانده نیروی انتظامی است.

ج_ واحد پشتیبانی متشکل از(قایم مقام سازمان منطقه آزاد اروند، امام جمعه آبادان، مدیر عامل پالایشگاه، مدیرعامل پتروشیمی، مدیر عامل نیروگاه گازی، ریاست اتاق اصناف، رییس اداره صمت، مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد، مدیرعامل شرکت  ایرانول، شهردار، رییس اداره بندر، ریاست دانشگاه علوم پزشکی، معاون عمرانی فرماندار ) و به ریاست فرماندار است.

۳- مصوبات این کمیته لازم الاجرا و عدم تمکین آن توسط مجریان و جامعه هدف، مبتلایان و اخطار گیرندگان تعقیب قضایی را در پی دارد که محکومیت های مالی و محدودیتی مطابق مقررات و تناسب نوع جرم به تشخیص دستگاه قضا اعمال خواهد شد.

٤- شرح وظایف واحدها به شرح ذیل است:

الف_ واحد شناسایی:

شناسایی افراد آلوده از طریق مرکز بهداشت و گزارش های مردمی با اختصاص خط تلفن  ویژه، از طریق  واحدهای اطلاعات و اخبار نیروی انتظامی و متولیان امنیتی و سایر امور محوله مربوط به امر شناسایی بیماران.

ب_واحد اجرایی و انتظامی:

پیگیری مستمر و اخذ آمار روزانه مبتلایان و نظارت و کنترل بر قرنطینه خانگی و نقاهتگاه و بستری  افراد مبتلا تا مرحله صدور  گواهینامه سلامت افراد. نظارت کامل از صفر تا صد بر امر تردد و خانه نشینی مبتلایان و راستی آزمایی مبتلایان.

ج_واحد پشتیبانی به دبیری امام جمعه با برنامه ریزی و اجرای تامین نیازمندی های افراد محتاج از قبیل پک بهداشتی، تامین بسته های غذایی و دارویی افراد مبتلا و نیازمند به حمایت، تامین وسیله نقلیه مورد نیاز کمیته پلیس کرونا، تامین سوخت و اعزام کارشناسان بهداشتی و روانشناسی و مذهبی برای جلوگیری از افسردگی مبتلایان و خانواده آنها اقدام نماید.

د-واحد پشتیبانی کمیته باید مطابق تشخیص شورای کمیته بسته های بهداشتی و غذایی افراد مبتلای نیازمند را در طول بستری و قرنطینه تامین و تحویل نمایند.

هـ - واحد پشتیبانی کمیته مکلف است وضعیت ضد عفونی مناطق  را بررسی و برای ضدعفونی مناطق، برنامه ریزی دقیق نماید و برنامه روزانه را برای راستی آزمایی به واحد اجرایی، انتظامی اعلام نماید.

٥- واحد اجرایی و انتظامی مکلف است در خصوص نمونه برداری و تست PCR نظارت کامل و مستمر داشته باشد تا با پیگیری مستمر امکان افزایش تعداد تست های روزانه در آبادان با استفاده از ظرفیت موجود و پیگیری و بسیج امکانات شهرستان، بهصورت ٢٤ ساعته در شیفت های مختلف تعداد تست ها را حداقل به ٥٠٠ تست در روز برساند و مشکلات سهمیه حداقل کیت اختصاصی به دانشکده را از طریق امکانات سه شهرستان آبادان و خرمشهر و شادگان در اسرع وقت و با حمایت واحد پشتیبانی و ظرفیت بالای پیگیری پنج نماینده محترم آبادان و خرمشهر و شادگان مرتفع نماید.

۶- دانشگاه علوم پزشکی مکلف است به صورت محرمانه و حداکثر تا ساعت ۱۵ هر روز آمار تفکیکی مبتلایان شهرستان آبادان را با ذکر اسم و فامیل و آدرس دقیق و تلفن به صورت کتبی به ریاست کمیته اعلام نماید.

۷- دانشگاه علوم پزشکی باید وضعیت مناسب هر فرد مبتلا را اعم از لزوم بستری و قرنطینه در نقاهتگاه و یا خانه فرد را به تفکیک به کمیته اطلاع رسانی کند.

۸- دانشگاه علوم پزشکی مکلف است وضعیت سلامت فرد بیمار و اعضای خانواده او را روزانه و به طریق مختلف پی گیری و به کمیته گزارش دهد. مسوولیت تشخیص بستری و یا قرنطینه در نقاهتگاه یا خانه مبتلایان به عهده دانشگاه علوم پزشکی است.

۹- استفاده از ماسک برای تمامی پرسنل ادارات و ارباب رجوع و کسبه و رانندگان تاکسی و سرویس‌های حمل و نقل اجباری است. همه دستگاه ها اعم از ادارات و شرکت ها و پاساژها مکلفند پرسنل و ارباب و رجوع خود را به صورت مستمر روزانه از طریق دستگاه تب سنج کنترل و برای جلوگیری از تجمع ارباب رجوع تمهیدات ویژه ای را برای رعایت فاصله فیزیکی و تامین مواد ضد عفونی افراد در ورودی و جلوگیری از ورود افراد فاقد ماسک به اداره تحت امر خود در نظر بگیرند. واحد اجرایی و انتظامی گزارشات روزانه و مستمر را با راستی آزمایی این بند تنظیم و مد نظر قرار دهد.

"استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی توسط همه کسانی که با ارباب رجوع و مشتری ارتباط دارند الزامیست کارمندان متخلف به کمیته انضباطی اداره مربوطه معرفی و تصمیم انضباطی در قبال تخلف آنها اخذ خواهد شد. محل کسب کسبه متخلف بلافاصله پلمپ می شود و سازمان تاکسیرانی با رانندگان متخلف برخورد قانونی خواهد نمود."

۱۰- فرد مبتلا مکلف است به محض دریافت نتیجه مثبت بیماری تا رسیدن به سلامتی کامل فرایند لازم را زیر نظر کمیته طی نماید.

۱۱- کارفرمایان افراد مبتلا باید تصمیمات کمیته را به صورت جدی انجام دهد و کاملا با کمیته هماهنگ باشند. انجام تمهیدات لازم برای بازگشت مجدد به کار شاغلین مبتلا پس از استعلام از کمیته پلیس سلامت و تسلیم گواهینامه سلامت فرد به کارفرما از تکالیف کارفرمایان است.

١٢- افراد مبتلا تا دریافت گواهینامه معتبر سلامت که به امضای ریاست مرکز بهداشت آبادان خواهد رسید از تردد در سطح جامعه جدا خودداری و به صورت روزانه  و مستمر حضور آنها در محل هایی که از قبل(بیمارستان،نقاهتگاه، خانه)تعیین شده به وسیله تیم های تخصصی کمیته نظارت و کنترل شوند.

١٣- عدم تمکین بیماران مثبت، مجریان، اعضای پشتیبانی نسبت به اجرای دستورالعمل ها، تعقیب قضایی را به دنبال دارد و متخلفین مطابق قوانین و مقررات مجازات خواهد شد.

١٤- مدیر مرکز بهداشت مکلف است در صورت عدم اجرای مفاد این دستورالعمل و گزارش واحد اجرایی و انتظامی کلیه خاطیان اعم از مجریان و مبتلایان و افراد را با تنظیم شکواییه به دادسرای آبادان معرفی نماید. واحد انتظامی کمیته مکلف است تخلفات را فورا و کتبا به اطلاع مدیر مرکز بهداشت برساند تا رسیدگی قضایی صورت بگیرد. کلیه صورتجلسات واحد اجرایی، انتظامی پیوست گزارش باشد.

۱۵- نظارت بر فعالیت اصناف و ادارات و راستی آزمایی در خصوص کیفیت و کمیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تذکرات لازم به آنها در حیطه وظایف واحد اجرایی و پلیسی کمیته پلیس کرونا است.

۱۶- این دستورالعمل در ۱۶بند تنظیم شده و برای تمام متولیان امر لازم الاجراست.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز