استاندار خوزستان تشریح کرد:

سرایت بیماری در بخش غیر رسمی جامعه اتفاق می افتد/ عدم ارایه آمارهای کرونایی تصمیم ملی است/ پیشنهاد تعطیلی ۲۸ روزه خوزستان شایعه است/ به نظر می رسد در حال عبور از پیک شیوع بیماری هستیم/ هیچ مسوولی حق ارایه پیشنهاد در فضای مجازی را ندارد

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۰۹:۳۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۷۹۸۲
سرایت بیماری در بخش غیر رسمی جامعه اتفاق می افتد/ عدم ارایه آمارهای کرونایی تصمیم ملی است/ پیشنهاد تعطیلی ۲۸ روزه خوزستان شایعه است/ به نظر می رسد در حال عبور از پیک شیوع بیماری هستیم/ هیچ مسوولی حق ارایه پیشنهاد در فضای مجازی را ندارد
استاندار خوزستان با بیان اینکه عدم ارایه گزارش روزانه در خصوص بیماری کرونا تصمیم ملی است گفت: شرایط ابتلا، بستری، فوتی ها و بهبود یافتگان خوزستان همچون زمانی است که آمار را ارایه می دادیم و شاهد تغییر محسوسی در کاهش و افزایش این بیماری در استان نیستیم.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، غلامرضا شریعتی در جلسه ستاد استانی بیماری کرونا، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید چمران اظهار کرد: اگر تعاملات اجتماعی و بین فردی را به دو شکل رسمی و غیر رسمی تقسیم کنیم، تصمیمات اتخاذ شده و اقدامات انجام شده در خصوص رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا به مجموعه رسمی شامل ادارات دولتی، اصناف و بخش رسمی بازارها معطوف می شود.

او گفت: با بررسی وضعیت بیماران مشاهده می کنیم عمده مشکل استان در بخش تعاملات غیر رسمی است و سرایت و عدم قطع زنجیره شیوع بیماری در بخش غیر رسمی جامعه اتفاق می افتد.

استاندار خوزستان افزود: وجود تعاملات اجتماعی گسترده خویشاوندی و قومی با برگزاری مراسم ترحیم و عروسی همه در بخش غیر رسمی اتفاق می افتد و گاهی تصمیم های ما با قوه قهریه و فشار در این بخش اجرایی می شود.

شریعتی اضافه کرد: اگر تصمیم های ما برای اصناف و بخش رسمی بازار موجب تغییر تقاضا به سمت بازارهای سنتی شود، این تصمیم ها را عملا نقض کردیم چرا که مراجعه به بازارهای غیر رسمی که تحت کنترل ما نیستند و یا کمتر تحت کنترل هستند، بیشتر می شود و شاهد شیوع بیشتر بیماری می شویم.

نماینده عالی دولت در خوزستان اضافه کرد: اگر تعطیلی ادارات دولتی منجر به سفر شهروندان شود، یعنی اینکه این تصمیم برای کنترل بیماری به اشتباه اتخاذ شده است. اگر اصناف را تعطیل کنیم اما مراسم ترحیم و شادی با حضور تعداد زیاد مردم برگزار شود، عملا در کنترل بیماری موفق نخواهیم بود.

رییس شورای سلامت استان تصریح کرد: در مرحله طغیان کرونا، هر فوت خود می تواند منجر به شیوع این بیماری شود چرا شاهد برگزاری مراسم ترحیم برای افراد فوت شده ناشی از بیماری کرونا هستیم.

شریعتی با بیان اینکه ابتلای یک عضو خانواده، منجر به سرایت این بیماری به دیگر اعضای خانواده می شود، افزود: عدم آگاهی و اطلاع برای ایزوله کردن فرد مبتلا به بیماری کرونا در یک خانواده، سرایت بیماری بین دیگر اعضای خانواده را به دنبال دارد این در حالی است که در بین خانواده های مبتلا به بیماری کرونا استفاده از ماسک و رعایت فاصله لازم است.

او ادامه داد: به لحاظ شرایط آب و هوایی در موقعیتی هستیم که استفاده از کولر اجتناب ناپذیر است و بسته شدن پنجره های خانه و تهویه نشدن هوا موجب گسترش ویروس در شرایط بسته خواهد شد و شرایط را برای ما سخت تر می کند به همین دلیل در شرایط فعلی، استفاده از ماسک ضروری است و در ستاد ملی کرونا نیز رییس جمهور بر استفاده از ماسک تاکید نمودند و لازمه آن را فراوانی وجود ماسک در بازار به قیمت ارزان دانست و بر این موضوع نیز تاکید کرد که نمی توانیم در شرایطی که ماسک به سختی و گران تهیه می شود، مردم را ملزم به استفاده از آن نماییم.

استاندار خوزستان بیان کرد: به فرمانداران تاکید کردم در ممانعت از مراسم ترحیم و عروسی باید همچنان مراقبت های لازم را با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی داشته باشند و با برگزارکنندگان این مراسم برخورد جدی صورت گیرد.

نماینده عالی دولت در خوزستان بیان کرد: شهرداری ها علاوه بر نظارت بر حمل و نقل عمومی در خصوص رعایت فاصله گذاری اجتماعی، تا جایی که امکان دارد ماسک رایگان در اختیار دستفروشان و خرده فروشان قرار دهند.

رییس شورای سلامت خوزستان با بیان اینکه این ویروس تبعات انسانی، اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی در همه دنیا به وجود آورده و معضل روز دنیا است، افزود: عدم اشراف کامل دانش بشر برای مهار و درمان این ویروس، همه را مستاصل کرده است. تلاش های زیادی در همه دنیا برای مهار این ویروس در حال انجام است و کشور ما نیز در این راه گام بر می دارد و برخورداری از دانش پزشکی و مدیریت سیاسی، کشور در حال مدیریت کردن بیماری است.

او با بیان اینکه علی رغم اخبار حاشیه ای، یک درصد جمعیت خوزستان هنوز مبتلا به ویروس کرونا نشده اند، اظهار کرد: برخی استان ها در بررسی های صورت گرفته از تست های اخذ شده، طی یک تا دو ساعت حدود ۳۰ درصد ابتلا داشتند و در برخی استان ها این رقم ۸ تا ۹ درصد بود اما در خوزستان هنوز یک درصد نشده ایم.

شریعتی با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی و خود مراقبتی در بین هم استانی ها، اضافه کرد: علی رغم همه کمبودها، شرایط تحت کنترل ویروس نیست و تحت کنترل ما است. دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز بهداشت، دستگاه های امنیتی و نظامی و شهرداری ها و دستگاه های مختلف قضایی، اجرایی و نظارتی استان با کمک هم موجب شده اند شرایط تحت کنترل باشد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه علی رغم تحت کنترل بودن، شرایط استان با دو ماه گذشته متفاوت است، تصریح کرد: این تفاوت یک هشدار برای ما است اما شرایط را از کنترل خارج نکرده است؛ به نظر می رسد در حال عبور از پیک شیوع این بیماری در استان هستیم و شرایط ثبات با شیب کند صعود و یا نزول حاکم است.

شریعتی تصریح کرد: استان هایی مثل آذربایجان غربی، هرمزگان، بوشهر، لرستان، کردستان و کرمانشاه در حال ورود به پیک شیوع هستند. برای برخی از استان ها نگرانی هایی در خصوص شرایط تعداد تخت های بیمارستانی، کادر درمانی و قدرت مانور وجود دارد چرا که نسبت به استان خوزستان در خصوص موارد ذکر شده، از تعداد کمی برخوردار هستند.

او تاکید کرد: تعداد تخت های بیمارستانی در بخش دولتی و خصوصی، کادر درمانی، امکانات پزشکی استان با بسیاری از استان هایی که نام برده شد، قابل مقایسه نیست و خوزستان در شرایط بسیار خوبی از این لحاظ به سر می برد.

استاندار خوزستان اظهار کرد: در شرایط فعلی استان شاهد تلاش کادر درمانی و همه دستگاه های یاری دهنده هستیم و باید مردم و بخش دولتی کمک کنند تا عبور از پیک بیماری به نحو احسن انجام شود.

رییس ستاد استانی کرونا ویروس خوزستان با اشاره به عدم ارایه آمار روزانه ابتلا به بیماری کرونا در استان، بیان کرد: بسیاری از استان ها چندماه است که آماری را ارایه نمی دهند و من اصرار داشتم که باید آمار به مردم گزارش شود. اما سیاست های کشور بر این شد که آمار ارایه نشود و بنده نیز از این تصمیم و سیاست کشوری تمکین کردم.

مقام عالی دولت در خوزستان ادامه داد: عدم ارایه آمار باعث ایجاد نگرانی و بروز شایعات شده است اما این اطمینان را به مردم می دهم که شرایط ابتلا، بستری، فوتی ها و بهبودیافتگان خوزستان همچون زمانی است که آمار را ارایه می دادیم و شاهد تغییر محسوسی در کاهش و افزایش این بیماری در استان نیستیم.

شریعتی اظهار کرد: نباید اجازه دهیم که اقشار ضعیف جامعه که توان لازم و آگاهی کافی را ندارند، امکان استفاده از مواد ضدعفونی کننده و وسایل حفاظتی را نداشته باشند. باید در این زمینه تلاش کنیم تا مشکلی رخ ندهد.

رییس شورای سلامت خوزستان با تاکید بر اینکه در ادارات استفاده از ماسک الزامی است، بیان کرد: فرماندهی مقابله با این بیماری با بخش بهداشت و درمان استان است و همه موظف هستند با این بخش هماهنگ باشند اما دغدغه های نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی را نیز باید جدی بگیریم؛ هیچ مورد خاصی در خصوص ایجاد دوگانگی در خصوص هماهنگی ها نداریم.

او گفت: طبق تصمیم ستاد ملی از این پس اگر در سطح شهرستان ها مسایل و مشکلاتی در خصوص این بیماری وجود دارد، مشکلات در ستاد استانی مطرح و راهکار به کمیته سیاسی- اجتماعی پیشنهاد داده شود. مشکلات و راهکارها به وزارت کشور و بهداشت ارسال شده و توسط وزرای این وزارتخانه ها به رییس جمهور گزارش می شوند. در صورت موافقت رییس جمهور، تصمیم اتخاذ شده اجرایی می شود.

استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم توجه به شرایط معیشتی مردم، اظهار کرد: ما نمی خواهیم تصمیم هایی را اتخاذ کنیم که در نهایت بر معیشت مردم تاثیر بگذارد. طبق سیاست های ملی باید تمامی امور یعنی هم سلامت مردم و معیشت آنها را در نظر بگیریم.

شریعتی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی و کمیته علمی استان در صورت داشتن پیشنهاد برای شهرستان، آن را ارایه دهند، گفت: برخی شهرهای استان از جمله اهواز و خرمشهر از وضعیت قرمز خارج شده و در وضعیت زرد قرار گرفتند اما شهرهایی مثل آبادان، دزفول و شوش و چند شهر دیگر در وضعیت قرمز قرار دارند.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه در حال حاضر هشت شهر استان در وضعیت قرمز قرار دارند، بر لزوم تلاش برای خروج این شهرها از وضعیت قرمز تاکید کرد و افزود: تا کنون پیشنهادی از سوی دانشگاه علوم پزشکی و کمیته علمی استان برای شهرهای قرمز ارایه نشده و در صورت ارایه، این پیشنهادات به ستاد ملی انتقال داده می شوند.

رییس استانی ستاد مقابله با کرونا خوزستان با بیان اینکه مساجد برای اقامه نمازهای جماعت در شهرهای زرد با رعایت پروتکل های بهداشتی باشد می شوند و در این زمینه نظارت های حوزه بهداشت و درمان برای رعایت نکات بهداشتی ضروری است، افزود: مساجد در شهرهای قرمز و نارنجی همچنان بسته خواهند بود و شرایط در هفته آینده مجدد مورد بررسی قرار خواهد گرفت و طبق آنها تصمیم گیری خواهد شد.

رییس شورای سلامت خوزستان با اشاره به ظرفیت سازی های انجام شده در حوزه بهداشت و درمان، بیان کرد: معاون وزیر تا کنون طی یک ماه و نیم گذشته دو بار به استان سفر داشته و شرایط را از نزدیک مورد ارزیابی قرار داده است. وزیر بهداشت نیز این قول را دادند که دستگاه های تنفس مصنوعی بیشتری را در این هفته به خوزستان اختصاص دهند تا شرایط استان پایدارتر شود.

شریعتی اظهار کرد: در شهرها، شهرداری ها موظف به استفاده از بیلبوردها برای نصب بنرهای آموزشی هستند و دانشگاه های علوم پزشکی نیز استفاده از اینفوگرافی و موشن گرافی های آموزشی در فضای مجازی را در دستور کار خود قرار دهند.

نماینده عالی دولت در استان ادامه داد: لازم است که صدا و سیمای مرکز استان بیش از گذشته نسبت به ایجاد حساسیت در خصوص رعایت مسایل بهداشتی اقدام کند. باید برنامه های متنوع تر در زمان های پر بیننده تر را به این بحث اختصاص دهد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه تلاش کردیم که بیماریابی و گرفتن آزمایش را در استان افزایش دهیم که با بسیاری از استان ها قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: گاهی مشاهده می شود برخی مسوولان پیشنهادات خود را در فضای مجازی مطرح می کنند که تاکید می کنم هیچ مسوولی حق چنین کاری را ندارد و هرگونه پیشنهاد در ستاد استانی مطرح شود تا بتوان به یک جمع بندی برسیم.

شریعتی در پایان در خصوص شایعه تعطیلی ۲۸ روزه استان بیان کرد: ما هیچ پیشنهاد رسمی از سوی مراجع فنی، علمی و دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص نداشتیم. پیشنهاد چنین موضوعاتی باید از سوی دانشگاه علوم پزشکی به ستاد استاتی ارایه شده و مورد بررسی قرار گیرد تا اقدامات لازم مطابق قانون و سیاست های ستاد ملی مباره با بیماری کرونا اعمال شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز