به بهانه اهدای اعضای جوان شوشی که زندگی سه نفر را نجات داد؛

سالانه حدودا ۷۰ مورد مرگ مغزی در استان خوزستان اتفاق می‌افتد اما فقط ۲۰ مورد به پیوند منجر می شود/لزوم فرهنگ سازی اهدای عضو بین خانواده ها و انجام بیشتر اعمال پیوند اعضا

۱۳۹۹/۰۷/۰۷ - ۱۲:۲۲:۰۵
کد خبر: ۱۰۶۵۲۹۴
سالانه حدودا ۷۰ مورد مرگ مغزی در استان خوزستان اتفاق می‌افتد اما فقط ۲۰ مورد به پیوند منجر می شود/لزوم فرهنگ سازی اهدای عضو بین خانواده ها و انجام بیشتر اعمال پیوند اعضا
مدیر دفتر فراهم آوری و هماهنگی پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: جوان ۲۴ ساله اهل شوش دچار مرگ مغزی به سه نفر زندگی بخشید.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، دکتر علی اصغر دستیار فوق تخصص جراحی پیوند اعضا و سرپرست عمل جراحی پیوند مذکور در تشریح این خبر اظهار کرد: حدود ۴۸ ساعت قبل از انجام عمل پیوند عضو، با توجه به هماهنگی‌ها و طبق دستورالعملی که تمام شهرهای استان خوزستان موظف هستند تا تمامی موارد مرگ مغزی را به مرکز پیوند دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اطلاع دهند، اعلام شد که جوان ۲۴ ساله‌ای اهل و ساکن شوش به دنبال ضایعه مغزی دچار مرگ مغزی شده است.

او گفت: تیم هماهنگ کننده پیوند مستقر در شوش وارد رایزنی با خانواده این جوان شدند و پس از توضیحات علمی و دقیق و مسجل شدن مرگ حتمی برای آنها، خانواده او به امر شرافتمندانه، انسان دوستانه و خداپسندانه اهدا عضو رضایت دادند.

دستیار با بیان اینکه چهارشنبه شب سوم مهرماه، این فرد بر اثر مرگ مغزی به بیمارستان گلستان اهواز منتقل شده بود و پس از رضایت خانواده روز جمعه عمل پیوند عضو با موفقیت انجام شد، افزود: این جوان از شوش به آی سی یو مخصوص بیماران مرگ مغزی و اهدا عضو بیمارستان گلستان اهواز انتقال داده شد و سپس بیمارانی که نیازمند دریافت عضو پیوندی بوده و گروه خونی آنها مطابق با بیمار مرگ مغزی بود، مورد بررسی و آزمایش های اولیه قرار گرفتند که نهایتا سه نفر انتخاب شدند که یک نفر برای دریافت کبد و دو نفر برای دریافت کلیه آماده شدند.

سرپرست این عمل بیان کرد: کبد به یک آقای ۳۶ ساله که حداقل به مدت چهار سال در لیست انتظار پیوند بود، اهدا شد و حدود ۶ ساعت این عمل به طول انجامید و همزمان تیم اورولوژی عمل پیوند کلیه را بر روی دو بیمار خانم ۲۶ و ۴۷ ساله انجام دادند.

دستیار اضافه کرد: بیماران زیادی در استان خوزستان در لیست دریافت عضو پیوندی هستند که معمولا از توانایی مالی مناسبی برخوردار نیستند و مهاجرت آنها به شهرهای شیراز و تهران برای دریافت عضو پیوندی، همواره مشکلات مالی و روانی زیادی را بر آنها تحمیل کرده است که خوشبختانه این اقدام بدون دریافت هزینه‌ای و با سرویس‌های درمانی مطلوب و مکفی به بیماران در شهر اهواز ارایه می‌شود.

او یادآور شد: عمل پیوند کبد و به عبارتی پیوند از مرگ مغزی از سال ۹۳ در استان آغاز شده است و تا به امروز مجموعا ۱۹ عمل پیوند کبد انجام شده است که سه مورد آن طی ماه گذشته و ۱۶ مورد طی ۵ سال گذشته اتفاق افتاده است و پیوند کلیه نیز از سالیان پیش بوده است.

مدیر دفتر فراهم آوری و هماهنگی پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی اهواز توضیح داد: سالانه حدودا ۶۰ تا ۷۰ مورد مرگ مغزی در استان خوزستان اتفاق می‌افتد و از آنجایی که اکثرا جوان هستند، علاوه بر پیوند کبد و دو کلیه، امکان پیوند اعضای حیاتی دیگر مثل قلب، ریه، پانکراس و روده باریک نیز وجود دارد که با احتساب کبد و دو کلیه، سالانه امکان ۲۰۰ پیوند از موارد مرگ مغزی در استان خوزستان وجود دارد که متاسفانه به دلایل مختلف این مهم اتفاق نمی‌افتد و آمار اهدا به شدت پایین است و معمولا در بهترین شرایط رقمی معادل ۲۰ مورد اهدا از موارد مرگ مغزی اتفاق می‌افتد که لازمه آن فرهنگ سازی و انجام عمل‌های بیشتر در استان است تا بتوان به خانواده‌های محروم کمک شایان توجهی کرد.

دستیار اضافه کرد: در حال حاضر ساز و کارها و شرایط پیوند اعضای حیاتی مثل کبد و کلیه‌ها در خوزستان وجود دارد و به زودی عمل پیوند قلب نیز وارد چرخه خواهد شد اما با همه اینها استقبال مردم استان از اهدای عضو عزیزان خود در موارد مرگ مغزی بسیار پایین است.

مدیر دفتر فراهم آوری و هماهنگی پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پایان تصریح کرد: شاید بتوان گفت یکی از مشکلات عدم استقبال مردم از اهدای عضو بیمار مرگ مغزی، مسجل نشدن مرگ قطعی و حتمی برای خانواده بیمار می‌باشد که لازمه آن از یکسو ارایه توضیحات دقیق علمی به آنها و از سوی دیگر تولید و پخش برنامه‌های منسجم و تاثیرگذار از طریق رسانه‌های مختلف بالاخص سازمان صدا و سیما است.

لازم به توضیح است که مرگ مغزی یک مرگ کامل، قطعی و حتمی است و تنها قلب به وسیله یک دستگاه به فعالیت خود ادامه می‌دهد که بعد از مدتی به خاطر تولید سموم ناشی از عدم کارکرد مغز، قلب نیز از تپش می‌ایستد.

گفتنی است دکتر علی اصغر دستیار فوق تخصص جراحی پیوند اعضا، دکتر امین بحرینی پیشکسوت و بنیانگذار عمل پیوند عضو در خوزستان، دکتر جنت مکان متخصص بیهوشی و فوق تخصص بیهوشی پیوند اعضا، دکتر سرکاریان مسوول پیوند کلیه در کنار مابقی همکاران تکنسین و رزیدنت‌ها در این عمل حضور داشتند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز