معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند خبر داد:

عکاس خانه ژرژ یونانی ثبت ملی و مرمت می شود/نگاه فرهنگی مالک این بنای میراثی قابل تقدیر است

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۳:۵۲:۲۵
کد خبر: ۱۰۶۶۰۳۵
عکاس خانه ژرژ یونانی ثبت ملی و مرمت می شود/نگاه فرهنگی مالک این بنای میراثی قابل تقدیر است
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: با توافق مالک عکاسخانه ژرژ یونانی، این بنا تحت نظر مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند، مرمت و احیا می شود.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، قدرت اله طمیمیان ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به پیشینه ساختمان معروف به ژرژ یونانی، قرار بر این شد که پس از پایان مرمت، "عکاس خانه ژرژ یونانی" تبدیل به موزه عکس و رستوران یونانی شود.

او گفت: طبق توافق حاصل شده، در ابتدا طرح مرمت و احیا توسط مشاور دارای رتبه بندی و صلاحیت، تهیه و پس از تایید طرح توسط مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند، پیمانکار منتخب که خود باید دارای رتبه صلاحیت و سابقه کار در حوزه مرمت باشد، طرح مذکور را زیر نظر این مدیریت، اجرایی کند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند، افزود: هم زمان با اقدامات ذکر شده و با رضایت مالک، فرآیند ثبت اثر نیز انجام خواهد شد که در نوع خود یک اقدام کم نظیر در سطح منطقه است.

طمیمیان با بیان این مهم که اکثر مالکین بناهای تاریخی تمایلی به ثبت اثر ندارند، بیان کرد: "پرویز شوکت" به عنوان مالک قانونی عکاسخانه ژرژ یونانی با نگاه مثبت به حفظ و نگهداری این بنا، گام مهم و قابل تقدیری در راستای ارج نهادن به فرهنگ این بوم برداشته است.

او اضافه کرد: در کل کشور نمونه های نادری از مالکین خصوصی، چنین حرکت ارزشمندی را زیر نظر اداره میراث فرهنگی انجام می دهند و امیدواریم اقدام فرهنگی این شخص الگویی برای دیگر افراد دارای ملک تاریخی شود که کمک بزرگی به حفظ  میراث منطقه خواهند کرد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه افزود: چنین اقداماتی علاوه بر حفظ آثار تاریخی، به ایجاد درآمدهای پایدار نیز خواهد انجامید که نمونه های مشابه را می توان در دیگر شهرهای کشور نظیر کاشان، یزد و شیراز و… مشاهده کرد.

طمیمیان در پایان نقش ارگان هایی نظیر شهرداری ها را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: در آبادان و خرمشهر بناهایی وجود دارد که می توانند به همین شکل مورد مرمت قرار گیرند. این کار مستلزم این خواهد بود که ارگان هایی نظیر شهرداری با صدور مجوزها و تسریع امور، نقش خود را به درستی ایفا کنند.

لازم به ذکر است که "عکاس خانه ژرژ یونانی" به عنوان بخشی از میراث فرهنگی و تاریخی شهرستان آبادان پس از چندین سال پیگیری توسط رسانه ها و دوستداران میراث فرهنگی، با حمایت معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند، سرانجام با همراهی و مساعدت مالک این بنا در مسیر مرمت و احیا قرار گرفت.

لازم به توضیح است که زمانی که دولت عثمانی در جنگ جهانی اول دست به کشتار وحشیانه یونانی‌های ساکن سرزمین خود می زند، گروهی از یونانی‌ها به کشور روسیه پناه می‌برند اما به این دلیل که روسیه  کشوری با نظام کمونیستی بود و یونانی‌ها حاضر به پذیرش مرام کمونیستی نشدند، تعدادی از این جمعیت سال‌های میان دو جنگ جهانی (بخصوص جنگ جهانی دوم) به ایران مهاجرت یا به قول خودشان تبعید شدند. این افراد ابتدا وارد شهرهای مشهد و رشت شده و  بعدها همگی به تهران مهاجرت کردند و کلیسای یونانی‌های مقیم ایران و انجمنی را در تهران تاسیس کردند.  از جمله اهداف اصلی از تاسیس انجمن یاد شده، حفظ پیوند میان یونانی‌های مقیم ایران با یکدیگر و سرزمین اصلیشان و همچنین آموزش زبان و فرهنگ یوناتی و برگزاری مراسم دینی بود.

با توجه به پیشینه ذکر شده قطعا خانواده «ژرژ یونانی» نیز از تبار همان یونانی‌ها بوده‌اند که بعد از ورود به ایران بر خلاف دیگر هم کیشان‌شان شهر آبادان را که آن روزگار بهشتی برای قومیت‌ها و ادیان گوناگون بود را انتخاب کرده‌اند. جالب است که شغل اکثر یونانی‌های مقیم ایران عکاسی بوده که این نکته خود حائز اهمیت است و موضوع حفظ بنا این عکاسخانه را به عنوان یک سند تاریخی به جای مانده از آن روزگار، در آبادان بیش از پیش مهم جلوه می‌دهد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز