رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شادگان خبر داد:

رهاسازی دو بهله سنقر سفید و سارگپه در تالاب بین المللی شادگان

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ - ۱۵:۰۴:۱۱
کد خبر: ۱۰۶۹۰۷۲
رهاسازی دو بهله سنقر سفید و سارگپه در تالاب بین المللی شادگان
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شادگان از رهاسازی دو بهله سنقر سفید و سارگپه درتالاب بین المللی شادگان خبر داد.

رحیم مجدمی ظهر امروز در گفت و گو با خبرنگار برنا در شادگان اظهار کرد: سنقر سفید و سارگپه  که توسط شکارچیان برای زنده گیری با اهداف شکار پرندگان زینتی مورد استفاده قرار می گرفت توسط ماموران یگان حفاظت زیست شادگان و آبادان، پس از اطمینان از صحت سلامت، آنها را در یکی از زیستگاه های شهرستان رها سازی شد.

او گفت: سنقر سفید با نام علمی circus macrourus پرنده ای از تیره قوشیان و از جنس سنقرها است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شادگان افزود: این پرنده 40 تا 48 سانتیمتر طول دارد و حالت پرواز و وضعیت بدنش شبیه سنقر گندم زار است.

مجدمی بیان کرد: این پرنده به رنگ خاکستری کم رنگ بدون دمگاه سفید، زیر تنه سفید مایل به خاکستری است. انتهای شاهپرهای بال ها سیاه است و همانند مثلث کوچکی در انتهای بال ها دیده می شود.

او تصریح کرد: پرنده ماده به واسطه طول سفید پس گردن از ماده سنقر گندم زار متمایز می شود، رنگ پر و بال ماده، قهوه ای است که در سطح پشتی تیره تر دیده می شود و نیز دمگاه سفید که روی دم نوارهای عرضی سیاه رنگی وجود دارد همچنین زیرتنه قهوه ای کم رنگ است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شادگان افزود: پرنده نر به واسطه رنگ روشن تر، پرهای سفیدتر ران ها و نداشتن رگه، شناخته می شود جوجه ها و پرنده نا بالغ از جوجه ها و نا بالغ سنقر خاکستری به سختی تشخیص داده می شود پرنده نا بالغ شبیه بالغ سنقر گندم زار است.

مجدمی اضافه کرد: سارگَپه سیاه بر روی سطح پشتی، کمر و بال و خال‌های متراکم‌تر بر روی سطح شکمی و سینه‌هایش است. سارگپه از راسته شاهین‌ سانان است و از حیوانات کوچک نظیر خرگوش و پرندگان کوچک‌تر تغذیه و نقش مهمی در کنترل جوندگان در طبیعت ایفا می‌کند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شادگان در خاتمه افزود: سارگپه قلمرو طلب و اغلب تک همسر است و معمولاً تا پایان عمر همسرش با او می‌ماند. این ویژگی در پرنده‌های شکاری ایران کم پیش می‌آید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز