با حضور وزیر جهاد کشاورزی و استاندار خوزستان و در ارتباط ویدیو کنفرانسی با رییس جمهور؛

طرح‌های بازسازی و نوسازی کشاورزی مناطق سیل‌زده خوزستان به بهره‌برداری رسید

۱۳۹۹/۰۷/۲۱ - ۱۷:۰۶:۵۳
کد خبر: ۱۰۷۲۴۲۲
طرح‌های بازسازی و نوسازی کشاورزی مناطق سیل‌زده خوزستان به بهره‌برداری رسید
طرح های بازسازی و نوسازی بخش کشاورزی مناطق سیل‌زده کشور دوشنبه با حضور وزیر جهاد کشاورزی و استاندار خوزستان و به صورت ویدیوکنفرانس توسط رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی با حضور ویدیو کنفرانسی رییس جمهور، آیین افتتاح طرح‌های بازسازی و نوسازی کشاورزی مناطق سیل‌زده خوزستان در سالن اجتماعات هتل نیشکر اهواز برگزار شد.

وزیر جهاد کشاورزی در این نشست اظهار کرد: این طرح‌ها شامل ۱۵۱ طرح آبخیزداری، لایروبی و ایمن سازی ۹۳۵ رشته قنات به طول ۹۵۰ کیلومتر، مرمت و ایمن سازی ۱۳۸ ایستگاه پمپاژ، بهسازی جاده بین مزارع به طول پنج هزارو  ۷۰۰ کیلومتر، بهسازی کانال های آبیاری به طول ۷۰۰ کیلومتر، زهکشی اراضی در سطح ۵۱ هزار هکتار و مرمت و بازسازی ایل‌روهای عشایری به طول هفت هزارو ۶۵۰ کیلومتر در ۲۴ استان کشور در سیل مهیب فروردین ماه ۱۳۹۸ است.

کاظم خاوازی افزود: برای اجرای این طرح در مدت ۱۸ ماه حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال از منابع دولتی هزینه شده است ضمن آنکه حدود ۱۰ هزار و ۴۳ میلیارد ریال کمک های بلاعوض، ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه و ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال غرامت صندوق بیمه به کشاورزان استان های سیل زده پرداخت شده است.

او با بیان اینکه در سیلاب فروردین ماه ۱۳۹۸ حدود ۱۳۰ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی کشور خسارت وارد شد، بیان کردد: در این سیل بی سابقه ۴۳ هزار کشاورز و بهره بردار بخش کشاورزی آسیب دیدند.

وزیرجهادکشاورزی اضافه کرد: از مجموع خسارات وارده به کشاورزی، زراعت ۵۲ درصد، آب و خاک ۲۶ درصد، دام و طیور ۱۴ درصد و باغبانی هشت درصد بوده است ضمن آنکه ۴۸.۸ درصد کل خسارات وارده به استان های سیل زده کشور، متعلق به خوزستان بوده است.

خاوازی با بیان اینکه همه خسارات سیل در استان های کشور با مشارکت بهره برداران و تعامل دستگاه های اجرایی جبران شده است، تصریح کرد: استان های خوزستان، لرستان و گلستان بیشترین خسارات بخش کشاورزی را از بین ۲۴ استان سیل زده کشور متحمل شدند که خوشبختانه هم اکنون وضعیت به حال عادی بازگشته است.

وزیرجهادکشاورزی در پایان افزود: تنها تعداد کمی از طرح‌های آبخیزداری در استان های سیل زده  در دست اجرا است که تاپایان امسال نیز به بهره برداری می‌رسد.

لازم به ذکر است که سیل فروردین ماه ۱۳۹۸ در خوزستان که دست کم در یک قرن گذشته بی‌سابقه بود در پنج حوضه آبریز کارون، کرخه، دز، مارون و خیرآباد رخ داد و متعاقب آن ۱۹۶ هزار هکتار از اراضی آماده برداشت محصول زیر آب رفت و بیش از ۴۶ هزار میلیارد ریال تنها به تاسیسات زیربنایی کشاورزی خسارت وارد کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز