در حضور معاون وزیر نیرو مطرح شد:

ضرورت اجرایی شدن طرح توسعه و اصلاح شبکه برق رسانی حوزه مسجدسلیمان / برق رسانی به ۳۰ روستای کد دار تا پایان سال جاری

۱۳۹۹/۰۷/۲۹ - ۱۵:۵۲:۰۲
کد خبر: ۱۰۷۵۹۰۲
ضرورت اجرایی شدن طرح توسعه و اصلاح شبکه برق رسانی حوزه مسجدسلیمان / برق رسانی به ۳۰ روستای کد دار تا پایان سال جاری
در نشستی مشترک با حضور معاون وزیر نیرو، نماینده حوزه انتخابی شهرستان مسجدسلیمان و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان طرح های مربوط به توسعه و اصلاح شبکه برق رسانی در مناطق شهری و روستایی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، با حضور هیاتی از وزارت نیرو به سرپرستی همایون حایری معاون وزیر نیرو و میزبانی علیرضا ورناصری نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی، علی خدری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان و همچنین مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان، فرمانداران و مدیران توزیع برق شهرستان های مذکور در سالن اجتماعات فرمانداری مسجدسلیمان بررسی و رسیدگی به مشکلات برق شهرستان های مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتگل برگزار شد.

نماینده حوزه انتخابی مسجدسلیمان ضمن تشکر از عزم و اراده مجموعه شرکت توزیع نیروی برق خوزستان در حل مشکلات، از خدری به عنوان الگوی مدیر جهادی در استان نام برد و اظهار کرد: در همین مدت زمان کوتاه مدیریت ایشان، اقدامات قابل توجه و موثری صورت گرفته که جای قدردانی دارد، البته این بدان معنی نیست که مشکلی نداریم، حوزه مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتگل به لحاظ زیرساخت، امکانات و تجهیزات برق دچار کمبودهایی است که برای بر طرف نمودن آن ها، علاوه بر تلاش، کوشش و حرکت های جهادی نیازمند نگاه ویژه و تخصیص اعتبارات خاص به این منطقه محروم است.

در ادامه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با اشاره به فرسودگی شبکه توزیع به عنوان یکی از چالش های صنعت برق استان اظهار کرد: طول عمر شبکه برق در بیشتر مناطق حوزه مسجدسلیمان بیش از ۸۰ سال است به طوری که اولین نیروگاه مسجدسلیمان بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد که این خود نشان دهنده طول عمر و فرسودگی شبکه فشار ضعیف بوده که نیازمند نگاه ویژه و جذب اعتبارات لازم برای اصلاح و بازسازی است.

علی خدری با اشاره به این که در انتظار تخصیص حدود هشت هزار میلیارد اعتبار برای رفع بخشی از فرسودگی شبکه با اولویت و برنامه ریزی هستیم، افزود: در حال حاضر بیش از ۱۹ هزار کیلومتر شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف، بیش از ۱۶ هزار دستگاه تراسفورماتور و بالغ بر ۲۲۹ هزار دستگاه چراغ روشنایی معابر عمر مفید خود را سپری کرده که بازسازی و نوسازی آن ها نیازمند تخصیص بودجه ایی بالغ بر ۸۶ هزار میلیارد ریال است که اگر به طور میانگین هر ساله هشت هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شود، مدت ۱۰ سال طول خواهد کشید تا شبکه نوسازی و اصلاح شود.

او برق دارشدن روستاهای فاقد برق را از اولویت ها و دغدغه های این شرکت دانست و گفت: امیدواریم با همکاری و تعامل سازنده بین دستگاه های اجرایی و همچنین تخصیص اعتبارات لازم تا پایان سال جاری، برق رسانی به ۳۰ روستای کد دار بدون برق انجام شود و همگی از نعمت برق برخوردار بشوند.

رییس هیات مدیره شرکت توزیع نیروی برق خوزستان بیان کرد: از دیگر مشکلات این حوزه و اولویت های این شرکت تعویض شبکه سیمی به کابل خودنگهدار است که تا کنون توانسته آیم ۴۷ درصد شبکه سیمی را به کابل خودنگهدار تبدیل نموده که انجام کامل این پروژه نیازمند تخصیص اعتباری بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد ریال بودجه است، به همین منظور طرحی به صورت همزمانی انجام مناقصه و مزایده، به شورای تامین استان ارایه کرده ایم که با فروش سیم مسی بدون نیاز به آوردن منابع بتوانیم قسمتی از شبکه فشار ضعیف را به کابل خودنگهدار تبدیل نماییم که با اجرای این مهم کمک شایانی به پایداری شبکه، جلوگیری از انشعابات غیرمجاز و سرقت سیم و همچنین به مبلمان شهری می نماید.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان در پایان اضافه کرد: از دیگر مشکلات و موانع در تامین برق عشایر و برق رسانی روستایی، پراکندگی و قرار گرفتن بخش قابل توجهی از روستا ها در کمربند کوهستانی، صعب العبور بودن مسیرها و نبودن جاده های دسترسی برای انتقال تجهیزات است.

در پایان معاون وزیر نیرو از مدیران عامل توزیع برق خوزستان و اهواز و برق منطقه ایی خوزستان به عنوان مدیران نمونه از لحاظ علمی، تخصصی، تجربی و دلسوز نام بردو اظهار کرد: شرکت توزیع برق خوزستان دومین شرکت توزیع کشور از منظر مصرف برق است که با داشتن این شرایط توانسته اقدامات ارزشمندی در زمینه مدیریت مصرف و پیک سایی مصرف انجام داده تا جایی که امسال در این خصوص در جایگاه اول تا سوم شرکت های توزیع قرار گرفته است.

همایون حایری در خصوص موارد و مشکلات مطرح شده و همچنین اخذ اعتبارات لازم قول همکاری و مساعدت داد و در پایان افزود: گزارش جامع کارشناسی برای تخصیص اعتبارات تهیه و به شرکت توانیر ارسال نمایید. همچنین شرکت توانیر آمادگی خود را در راستای ارایه زیرساخت های برقی به منظور راه اندازی صنایع در این منطقه اعلام می کند.

لازم به ذکر است که شرکت توزیع نیروی برق خوزستان برای اولین بار در جشنواره شهید رجایی استان در عملکرد سال ۹۸ حائز دریافت عنوان دستگاه برتر و در بین ۱۶ دستگاه برتر استان قرار گرفت.

 

 

 

نظر شما