وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از بندر امام خمینی(ره) بیان کرد:

تسریع در ترخیص بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی از بنادر کشور/مشکلات شبکه توزیع با پیگیری های وزارت جهاد کشاورزی در حال رفع شدن است

۱۳۹۹/۰۸/۲۵ - ۱۱:۲۹:۴۴
کد خبر: ۱۰۸۷۹۷۱
تسریع در ترخیص بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی از بنادر کشور/مشکلات شبکه توزیع با پیگیری های وزارت جهاد کشاورزی در حال رفع شدن است
وزیر صمت گفت: حجم کالاهای در حال ترخیص از بنادر بیش از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن است.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، رضا رحمانی در پایان بازدید آخرین وضعیت کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره) اظهار کرد: با توجه به حساسیت های بازار، وزارت صمت خود را مسوول می داند که در تامین کالاهی اساسی مردم اقدام کند و در همین راستا و با توجه به دستور رییس جمهوری در سه هفته گذشته مبنی بر ترخیص فوری کالاهای موجود در بنادر کشور اقدام کرده است.

او گفت: موجودی کالاهای ما در بنادر زیاد است که باید به سرعت ترخیص می شد هم اکنون دو میلیون ۶۰۰ هزار تن کالا در بندر امام وجود دارد، ۴۹۰ هزار تن در لنگرگاه در حال تخلیه بوده و تا کنون حدود ۱۷۰ هزار تن نیز تخلیه شده است.

وزیر صمت با اشاره به مجموع کالاهای ترخیص شده در بنادر، افزود: در مجموع بندر امام و بندر عباس ۸۰۰ هزار تن ترخیص کالا داشتیم و با توجه به موجودی خوبی که در بنادر هست و وضعیت ذخایر راهبردی کالا در کشور از لحاظ کالاهای اساسی مشکلی نداریم و تنها باید سرعت ترخیص کالاها را افزایش می دادیم.

نماینده عالی دولت در وزارت صمت با اشاره به اینکه چهار میلیون تن مواد اولیه کارخانه جات در بنادر کشور موجود است، بیان کرد: از بندر عباس بازدید و گزارش بندر امیر آباد نوشهر را نیز مطالعه کردم. با ترخیص کالاها چرخه تولید بهتر می چرخد و برای کاهش قیمت باید تولید افزایش یافته و عرضه را زیاد کنیم.

او در خصوص برخی خبرها مبنی بر صرف هزینه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای تامین نهاد های دامی اضافه کرد: این عدد دقیق نیست ما برای تامین نهادهای دامی در سال حدود ۶ میلیارد دلار تخصیص می گیرد و تا کنون حدود ۵ میلیارد دلار از این مبلغ تخصیص یافته است و نهادها وارد کشور شده است.

رضایی با بیان اینکه توزیع نهاده های دامی پس از ترخیص توسط گمرک بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، توضیح داد: اختلاف قیمت ارز و دو نرخی بودن موجب فساد می شود و با توجه به جنگ اقتصادی که کشور را درگیر کرده دولت در حال تدبیری برای دسترسی مردم به کالایی ارزانتر است، اما متاسفانه در شبکه توزیع با مشکلاتی رو برو هستیم که جهاد کشاورزی در حال رفع این مشکل است.

مقام عالی وزارت صمت در خصوص اینکه بانک مرکزی افزایش نرخ ارز ترخیص کالا را دلیل عدم ترخیص می داند، اظهار کرد: هچ گونه اختلافی با بانک مرکزی نداریم در ستاد اقتصادی دولت که به ریاست آقای رییس جمهور تشکیل می شود تمام بحث های کارشناسی صورت می گیرد و به اتفاق تصمیمات گرفته شده توسط رییس جمهور ابلاغ می شود و این تصمیم هم توسط کارشناسان اقتصادی و دولت در ستاد مورد بحث قرار گرفته و پس از تصویب توسط رییس جمهور ابلاغ شد.

او با اشاره به اینکه بر اساس تصمیمات گرفته شده و دستور رییس جمهور میلیون ها تن کالاهای اساسی در حال ترخیص است، تصریح کرد: حجم کالاهای در حال ترخیص بیش از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن است.

وزیر صمت در پایان افزود: با تسریع روند ترخیص کالا های اساسی حتما شاهد کاهش قیمت محصولات و مواد اولیه، نهاده های دامی و دیگر محصولات خواهیم شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز