استاندار خوزستان مطرح کرد:

مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر در ۴ شهرستان خوزستان افزایشی است/دانشگاه علوم پزشکی کالاهای آسیب‌رسان را مشخص و اطلاع رسانی کند

۱۳۹۹/۰۹/۲۵ - ۱۰:۲۶:۵۲
کد خبر: ۱۱۰۴۰۴۲
مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر در ۴ شهرستان خوزستان افزایشی است/دانشگاه علوم پزشکی کالاهای آسیب‌رسان را مشخص و اطلاع رسانی کند
استاندار خوزستان با اشاره به افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در چهار شهرستان خوزستان بر لزوم اقدامات مداخله‌ای از سوی فرمانداران و بررسی دقیق‌تر این مساله توسط دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، غلامرضا شریعتی در جلسه شورای سلامت استان خوزستان که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: انتظار ما از دانشگاه های علوم پزشکی این است که کالاهای آسیب‌رسان را لیست‌گذاری و مشخص کنند و پس از آن با یک برنامه مدون، به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اطلاع‌رسانی کنند.

او گفت: دانشگاه‌های استان باید این وظیفه را انجام دهند و در خصوص تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان، علاوه بر ممنوعیت‌های قانونی، باید به محدودیت‌های اخلاقی و انسانی و آثار سلبی مصرف این کالاها نیز توجه شود و به گونه‌ای اطلاع‌رسانی شود که این کالاها در جامعه، ضدارزش تلقی شوند و کسی سراغ آن‌ها نرود.

استاندار خوزستان افزود: از دانشگاه‌های علوم پزشکی انتظار می‌رود که با همکاری رسانه و استفاده از ظرفیت فضای مجازی، در این زمینه اقدام کنند. نقش اول، کاهش تقاضا است و این کار بر عهده دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها و رسانه است. انتظار می‌رود که پلیس فتا و اداره‌کل ارشاد نیز به مسوولیت قانونی خود در این خصوص عمل کنند.

نماینده عالی دولت در خوزستان بیان کرد: طبق گزارش مراکز بهداشت، مصرف برخی مواد غذایی مانند فست‌فودها بالا است و مصرف دیگر مواد غذایی مانند میوه‌ها و سبزیجات متاسفانه پایین است. باید مردم را به مصرف مواد غذایی سالم تشویق و آن‌ها را از مصرف مواد غذایی مضر به ویژه فست‌فودها بر حذر کنیم. متاسفانه در این زمینه اقدامی نمی‌بینیم و تنها در جلسات بیان می‌شود که اثربخشی ندارد.

شریعتی اضافه کرد: جامعه باید بیش از پیش از این مساله مطلع شود. تلویزیون ملی باید در این زمینه کار کند و تجربه کشورهای توسعه‌یافته را نیز بیان کنند. ما نیز باید در این زمینه اقدام کنیم. نمی‌توانیم در خصوص دیابت بحث کنیم اما در خصوص اقدامات پیشگیرانه اطلاع‌رسانی نکنیم.

رییس شورای سلامت استان توضیح داد: دلیل گسترش دیابت؛ چاقی، کم‌تحرکی و مصرف فست‌فودها است که این مساله زنگ خطر را برایمان به صدا درآورده است. باید کمیته‌ای متشکل از دانشگاه علوم پزشکی، اداره‌کل ورزش و جوانان، سازمان‌های مردم‌نهاد، اداره‌کل امور اجتماعی و اداره‌کل آموزش و پرورش استان خوزستان تشکیل شود و در این زمینه تصمیماتی بگیرند و آگاهی‌بخشی کنند. این امر بسیار مهم است و انتظار می‌رود که در دستور کار قرار گیرد.

او با بیان اینکه باید به مردم گفته شود که عدم توجه به هشدارها در حوزه سلامت، چه هزینه‌های سنگینی برای آن‌ها رقم خواهد زد، تصریح کرد: چاقی یکی از پیامدهای زندگی امروز است که در کشور ما در حال افزایش است و متاسفانه در حال انتقال به کودکان و دانش آموزان است. آموزش مجازی و پدیده کرونا می‌تواند این مساله را تشدید کند بنابراین همه دستگاه‌ها باید به وظیفه خود در زمینه اطلاع‌رسانی عمل کنند.

استاندار خوزستان افزود: اینکه در دستگاه‌های اجرایی، زمانی برای ورزش اختصاص داده شود، پیشنهاد خوبی است. باید برای تمام طبقات جامعه، دوره‌های آموزشی درباره علل و عوامل ایجاد دیابت برگزار شود. در سطح شهر نیز شهرداری باید همکاری کند.

نماینده عالی دولت در استان بیان کرد: در برخی شهرستان‌ها از جمله اهواز، کارون، مسجدسلیمان و ماهشهر، مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر بیشتر تخمین زده شده است. فرمانداران در سطح شهرستان‌ها باید اقدامات مداخلاتی انجام دهند و دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز باید کمیته پژوهشی به منظور رصد این مساله تشکیل دهد و علت را دقیق‌تر بررسی کند.

رییس شورای سلامت استان خوزستان در خصوص خطرات دیابت، یادآور شد: بیماری دیابت، یک بیماری خاموش است و مرگ و میر ناشی از آن در کل جهان بالا است اما قابل کنترل و درمان است. علم بشر در کنترل این بیماری نسبت به گذشته پیشرفت خوبی کرده اما اصل، پیشگیری است یعنی تغییر سبک زندگی، نقش مهمی در پیشگیری از دیابت دارد.

استاندار خوزستان در پایان افزود: سند ملی پیشگیری از بیماری‌ها، وظایف همه دستگاه‌ها را مشخص کرده اما دستگاه‌هایی مانند شهرداری‌ها و آموزش و پرورش مسوولیت سنگین‌تری نسبت به بقیه دارند. ورزش و تغذیه، خاکریز اول مبارزه با بیماری است. با توجه به اینکه امیدواریم کرونا کنترل شود و بتوانیم به مسایل غیرواگیر هم بپردازیم، بر ادامه مسیر و کنترل بیماری کرونا تاکید می‌کنم.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز