معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح کرد:

پذیرش دانشجو دوره‌های دکتری باید محدود شود / ایران در نرخ رشد رتبه کیفی دانشگاه‌ها جزو پنج کشور برتر جهان است

۱۳۹۹/۱۱/۰۲ - ۱۹:۴۶:۰۶
کد خبر: ۱۱۲۴۲۷۲
پذیرش دانشجو دوره‌های دکتری باید محدود شود / ایران در نرخ رشد رتبه کیفی دانشگاه‌ها جزو پنج کشور برتر جهان است
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم محدودیت در پذیرش دانشجوی مقطع دکتری تاکید کرد و گفت: از سال آینده هر ساله بیش از ۲۰ هزار دانشجوی دکتری جدید وارد جامعه می‌شود.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، عبدالحسین رحیمی امروز پنج‌شنبه دوم بهمن‌ماه در نشستی که در سالن اجتماع حوزه ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه در یک دهه قبل زمانی که نباید آموزش عالی حتی در بخش دولتی گسترش کمی پیدا می‌کرد، مجوزهایی ناگهانی صادر شد که برای حوزه‌ی آموزش عالی مشکل‌آفرین شده است.

او با اشاره به اینکه پذیرش دانشجو برای دوره‌های دکتری باید محدود شود و کشور به این تعداد دانشجوی دکتری نیاز ندارد، گفت: با مجموع دانشگاه آزاد سالانه ۲۵ هزار نفر دانشجوی دکتری پذیرفته می‌شود، در حالی‌که اکنون ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری داریم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با تاکید بر اینکه وزارت علوم سالانه حداکثر مجوز جذب یک هزار نفر عضو هیات علمی را دارد، افزود: توان جذب دانش‌آموخته دکتری کشور در خوش‌بینانه‌ترین حالت پنج هزار نفر است، در حالی‌ که از سال آینده هر ساله بیش از ۲۰ هزار دانشجوی دکتری وارد جامعه می‌شود.

رحیمی بیان کرد: برای حل این مشکل تلاش شد از شیوه‌های بین‌المللی استفاده شود و سبدی شامل چهار برنامه گسترش دوره‌های پسادکتری، فراخوان پذیرش دانشجوی پسادکتری از سوی استادانی که پژوهانه داخلی و خارجی دارند، گسترش دوره‌های کوتاه‌ مدت تحقیقاتی دانشجویان دکتری و پژوهانه محور و موضوع محور کردن دانشجویان دکتری تدوین‌ شده است.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اضافه کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز در جنوب غرب کشور جایگاه ویژه‌ای دارد و در چند سال گذشته در تمامی حوزه‌ها ارتقای رتبه داشته است و امیدواریم به‌زودی شاهد حضور این دانشگاه در میان ۱۰ دانشگاه برتر کشور باشیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها وارد مرحله‌ای شده‌اند که عملکرد آن‌ها با آموزش، پژوهش و مشارکت در توسعه فناوری ارزیابی می‌شود؛ بدیهی است دانشگاهی مانند شهید چمران اهواز در این سه حوزه به‌خوبی عمل کرده است.

رحیمی توضیح داد: خوشبختانه طی دو سال اخیر مجموعه‌ی دانشگاه‌های کشور ۶۵ هزار سند علمی در پایگاه‌ها معتبر علمی نمایه کرده‌اند. همچنین در نرخ رشد رتبه کیفی دانشگاه‌ها، جزو پنج کشور برتر جهان بوده‌ایم. بر اساس آخرین آمار ارایه شده امسال نیز میزان استنادات به مقاله های علمی ایرانیان ۱۴ درصد بوده است.

او با تاکید بر لزوم راه‌اندازی مرکز رشد تخصصی صنایع خلاق در دانشگاه شهید چمران اهواز، بیان کرد: این مرکز می‌تواند موجب رونق در حوزه‌های مختلف علوم انسانی شود. اکنون دانشگاه‌های بزرگ کشور در حال حرکت به‌سوی انجام فعالیت‌های مرتبط با حوزه علوم انسانی هستند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اضافه کرد: مسیله جذب دانشجویان خارجی یکی از ملاک‌های ارزیابی  در سطح بین‌المللی است و دانشگاه شهید چمران اهواز در این زمینه اهتمامی جدی داشته است.

رحیمی در پایان افزود: باید برای دانشجوی خارجی شهریه پرداز بهترین امکانات علمی را در نظر گرفته و از استادان مجرب برای آموزش آن‌ها استفاده کنیم زیرا این دانشجویان در آینده می‌خواهند در دانشگاه‌های کشور خود آموزش دهند.  بیش از چهار هزار نفر دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی در حال تحصیل هستند که باید حداکثر تلاش علمی را برای آن‌ها داشته باشیم.

لازم به ذکر است که پیش از این نشست با حضور دکتر رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات لیزر و پلاسما دانشگاه شهید چمران اهواز گشایش یافت. همچنین دکتر رحیمی از مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شهید چمران اهواز، آزمایشگاه مرکزی و  پژوهشکده‌ی میادین و تجهیزات نفت و گاز این دانشگاه دیدن کرد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز