معاون اول رییس جمهور در جلسه اقتصاد مقاومتی استان خوزستان بیان کرد:

دولت و مجلس بر روی بودجه ۱۴۰۰ تعامل خواهند کرد/خوزستانی ها باید احساس کنند که درآمد نفت بر حل مسایل آنها تاثیر گذاشته است

۱۳۹۹/۱۱/۱۲ - ۱۶:۳۸:۵۲
کد خبر: ۱۱۲۹۸۰۹
دولت و مجلس بر روی بودجه ۱۴۰۰ تعامل خواهند کرد/خوزستانی ها باید احساس کنند که درآمد نفت بر حل مسایل آنها تاثیر گذاشته است
معاون اول رییس جمهور گفت: دغدغه های اصلی مردم باید مشخص شده و سازمان برنامه و بودجه باید در خصوص برنامه هفتم یک کار دقیق برای رفع مشکلات انجام دهد که مثلا بتوان از محل نفت دغدغه اصلی مردم خوزستان در موضوع هایی نظیر آب شرب یا فاضلاب برطرف شود. مردم احساس کنند که درآمد نفت بر حل مسایل آنها تاثیر گذاشته است.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، اسحاق جهانگیری ظهر امروز یکشنبه دوازدهم بهمن ماه جاری در دومین روز از سفر خود به خوزستان، در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی این استان ضمن تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی و سالگرد ورود شکوهمند و با عزت امام خمینی(ره) اظهار کرد: امیدوارم توفیق پیدا کنیم آرمان های امام راحل که مقام معظم رهبری هم همواره بر آن تاکید داشته اند و در سه شعار اصلی مردم یعنی استقلال آزادی و جمهوری اسلامی نهفته است، را محقق کنیم.

او گفت: استقلال باید به معنای واقعی کلمه یعنی در همه ابعاد سیاسی و اقتصادی محقق شود و کشور بتواند روی پای خود بایستد و آزادی را نیز که در قانون اساسی به عنوان گوهری گران بهاء از آن یاد شده، به هیچ بهانه ای نمی توانیم از مردم سلب کنیم.

معاون اول رییس جمهور افزود: جمهوریت نظام نیز بدین معناست که خط مشی اداره کشور را مردم تعیین کنند و اسلامیت آن یعنی چارچوب اداره کشور باید بر پایه اصول اسلام باشد.

جهانگیری با اشاره به اینکه البته امروز بعد از چهل و دو سال که از انقلاب اسلامی سپری می شود هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، بیان کرد: باید با جدیت و تلاش بیشتر کارها را پیگیری کنیم و با شجاعت بیشتر در مسایل پیش رو تصمیم های لازم را اتخاذ نماییم تا بتوانیم به اهداف تعیین شده دست پیدا کنیم.

او اضافه کرد: البته به دلیل آنکه تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد گاهی دستاوردها و اقدام های فراوان انجام شده با زبان گویا بیان نمی شود و تصور می شود که سخن گفتن از دستاوردهای چهل سال اخیر مورد توجه مردم نخواهد بود.

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز اشاره کرد و افزود: این سیاست ها در مقطعی که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد سیاست هایی جامع بود که مهمترین ویژگی آن اجماع همه جریانات سیاسی، دستگاه ها و نهادهای مختلف کشور نسبت به این سیاست ها بوده است.

جهانگیری یکی از نیازهای اصلی اقتصاد کشور را اجماع همه صاحب نظران برای پیشبرد برنامه ها دانست و گفت: معمولا در موضوع های اقتصادی نظرها و دیدگاه های متفاوت و بعضاً‌ متضاد وجود دارد که باعث می شود به جای پیشبرد امور، کارها با موانع مواجه شود.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی سیاست هایی راهگشا هستند، تصریح کرد: برداشت برخی افراد از سیاست های اصل 44 این بوده که بخش خصوصی اجازه رشد و پیشرفت داشته باشد و عده ای نیز بخش خصوصی را افرادی زالو صفت می دانند که ثروت های کشور را می خورند و می بلعند.

رییس ستاد اقتصاد مقاومتی بیان کرد: البته در قانون اساسی نیز این سیاست ها به گونه ای مطرح شده که زمینه این برداشت فراهم می شود که کارهای بزرگ باید در انحصار دولت باشد و بخش خصوصی و تعاونی ها در واقع مکمل یکدیگر هستند.

او اضافه کرد: پس از ابلاغ سیاست های اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری تا مدتی این فضا حاکم بود که دولت هر چه دارد باید به بخش خصوصی واگذار کند و بخش خصوصی میدان دار اقتصاد شود.

جهانگیری با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی از سیاست های اصل 44 قانون اساسی نیز مهمتر بود زیرا پنج رویکرد مهم دارد و جهت گیری های اقتصادی را به طور شفاف مشخص کرده است.

او با اشاره به رویکرد مردمی بودن اقتصاد مقاومتی گفت: این جهت گیری یعنی اقتصاد باید در اختیار مردم باشد و رویکرد درون زایی نیز به معنای ضرورت استفاده از تمام ظرفیت ها در اقتصاد کشور است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: رویکرد برون نگری یعنی باید با دنیا تعامل داشته باشیم و کسانی که تصور می کنند تحریم یک نعمت است در اشتباه هستند زیرا تحریم اقتصاد را حبس می کند اما برای پیشرفت باید به دنبال توسعه صادرات، واردات و تعاملات اقتصادی و دریافت تکنولوژی از دنیا باشیم.

رییس ستاد اقتصاد مقاومتی عدالت بنیانی و دانش بنیان بودن اقتصاد را دو رویکرد دیگر اقتصاد مقاومتی برشمرد و بیان کرد: این رویکردها در حقیقت پنج رویکرد عالمانه و دقیق هستند که اقتصاد کشور باید با اتکا به این رویکردها اداره شود.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه استان خوزستان از هر منظر می تواند در بخش اقتصاد مقاومتی الگو و نمونه باشد، یادآور شد: ظرفیت درون زایی استان بسیار بالا است زیرا خداوند همه نعمت ها و مزیت ها را به این استان عطا کرده است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: منابع معدنی، نفت و گاز، آب فراوان، زمین حاصلخیز، مرزهای خشکی و دریایی و از همه مهمتر نیروی انسانی تحصیل کرده توانمند از جمله ظرفیت های مهمی است که می تواند در توسعه استان نقش پر رنگ داشته باشد.

جهانگیری سپس به بحران ها و مشکلاتی نظیر سیل سال 98، شیوع کرونا و پیامدهای تحریم های ظالمانه در کنار بیماری های مزمن اقتصادی اشاره کرد و افزود: همه این موارد موجب شده تا نارضایتی در مردم به ویژه در خوزستان بیشتر شود که در این زمینه دانشگاه های استان باید با متمرکز شدن روی ظرفیت های استان و اقدام هایی که انجام شده، دلایل نارضایتی ها را پیدا کنند و برای رفع آن راهکار ارایه دهند.

او توضیح داد: در خوزستان و در همین ایام تحریم سرمایه گذاری های بزرگی نظیر ایجاد پالایشگاه بزرگ بیدبلند انجام شده، بیشترین تعداد مجتمع های پتروشیمی در بندر ماهشهر احداث شده اما در چهره مردم رضایتی متناسب با این حجم از سرمایه گذاری ها دیده نمی شود که حتما دانشگاه ها باید در این خصوص تحقیق کنند. موضوع هایی در خوزستان بر زمین مانده که مردم را رنج می دهد، مسیله آب شرب با همه سرمایه گذاری ها دغدغه برخی از مناطق استان شده است. نباید اینگونه باشد که وقتی مردم به مسوولان کشور می رسند درخواست تامین آب شرب داشته باشند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به دغدغه مردم نسبت به موضوع فاضلاب، اظهار کرد: در این خصوص هم کارهای خیلی بزرگی در استان انجام شده است اما هنوز در این باره طرح های زیادی باید انجام شود. حتما باید نیاز شهر اهواز حتما به مترو به عنوان یک کلان شهر سریع تر برآورده شود. باید با کمک سازمان برنامه و بودجه کار به سمت اجرایی شدن مترو در این شهر پیش برود.

جهانگیری تاکید کرد: دغدغه های اصلی مردم باید مشخص شده و سازمان برنامه و بودجه باید در خصوص برنامه هفتم یک کار دقیق برای رفع مشکلات انجام دهد که مثلا بتوان از محل نفت دغدغه اصلی مردم خوزستان در موضوع هایی نظیر آب شرب یا فاضلاب برطرف شود. مردم احساس کنند که درآمد نفت بر حل مسایل آنها تاثیرگذاشته است.

رییس ستاد اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه یکی از ویژگی های اقتصاد مقاومتی افزایش تاب آوری مردم است، گفت: مردم باید احساس کنند دولت و نظام گره های زندگی آنها را باز می کنند و آنها در آینده وضعشان بهتر می شود.

او اضافه کرد: ما مکلف هستیم به خاطر خون شهدا کارآمدی نظام را بالا ببریم، دشمنان جمهوری اسلامی با پمپاژ اخبار منفی و تبلیغات می کوشند که به مردم بگویند این نظام آینده ای ندارد و نمی تواند مشکلات را حل و فصل کند. این ظلم به نظام است، قطعا علاوه بر اقدام های بسیاری که انجام شده می توانیم مشکلات را برطرف کنیم، این کشور ظرفیت های فراوانی دارد و اگر تحریم ها کنار برود ایران جاذبه های بسیاری برای سرمایه گذاری دارد.

معاون اول رییس جمهور سپس با اشاره به سخنان مطرح شده در جلسه پیرامون ایجاد سد بختیاری، افزود: در این خصوص شورای اقتصاد مصوبه لازم و منابع فاینانس چین را هم تایید کرده است، امیدوارم با پیگیری وزارت نیرو اجرای این طرح سریع تر آغاز شود.

جهانگیری اجرای طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی در استان های ایلام و خوزستان را بسیار پر اهمیت دانست و خطاب به مدیران تاکید کرد: با افتخار نتایج این طرح را اعلام کنید، طرحی که با روی کار آمدن این دولت سرعت اجرای آن بیشتر شد و امروز 295 هزار هکتار از این اراضی زیر کشت رفته است و از دیروز دستور مطالعات فاز دوم آن نیز اعلام شد. بازدهی این طرح بسیار بالا بوده به طوری که در همین دو سال میزان تولید محصولات کشاورزی از 1.7 میلیون تن به 5.2 میلیون تن رسیده است. روز گذشته و در بازدید از این طرح با مردم که گفت و گو می کردم خوشحال بودند و درخواستشان این بود که فاز دوم نیز سریع تر آغاز شود، پیداست که این طرح کارگشا بوده و موجب جلب رضایت مردم شده است.

رییس ستاد اقتصاد مقاومتی از خوزستان به عنوان یکی از پایگاه های مهم صنعتی کشور یاد کرد و افزود: با وجود برخی نارسایی ها در زنجیره تولید صنایعی نظیر فولاد این استان از ظرفیت صنعتی بسیاری برخوردار است.

او با اشاره به موضوع بودجه سال 1400 کشور، گفت: دولت و مجلس بر روی بودجه تعامل خواهند کرد اما نکته کلیدی بودجه که از نظر دولت مورد تایید است اجرای دیدگاه های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص ویژگی های بودجه نظیر تورم زا نبودن، واقعی بودن منابع، عدم ایجاد هزینه های اضافی، رسیدگی به طبقه های ضعیف جامعه و مرتفع کننده فساد و رانت باید باشد.

معاون اول رییس جمهور بیان کرد: ما معتقدیم اگر بودجه ای که از مجلس بیرون می آید فاقد این ویژگی ها باشد دارای ایراد است. اگر منابع درآمدی در بودجه به شکل غیرواقعی و غیرقابل وصول افزایش پیدا کند قطعا کسری بودجه دولت بیشتر می شود. بنابراین با محقق نشدن منابع و افزایش هزینه ها مردم می گویند مجلس این ارقام را تصویب کرده اما مسوولان و دولت نمی خواهند انجام دهند و این موضوع با توجه به افزایش قیمت ها، عدم رضایت ایجاد می کند.

جهانگیری در خصوص افزایش حقوق ورودی کالا از گمرکات کشور، گفت: بدون توجه به قیمت دلار یا سود بازرگانی افزایش حقوق ورودی کالا باعث می شود که در نهایت این پول از جیب مردم خارج شود که نتیجه آن گرانی و فشار به مردم است و نباید پس از اجرای این طرح بگوییم چرا کالاها گران شد.

او با ذکر خاطره ای از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در هنگام اجرای مصوبه های برنامه اول مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: هنگام افزایش قیمت ها وقتی از دولت درباره این اتفاق سوال می کردیم می گفتند این نتیجه مصوبه های خودتان در مجلس است و با ذکر مصوبه مجلس اعلام می کردند که اجرای آن باعث این موضوع شده است.

معاون اول رییس جمهور در پایان تاکید کرد: دولت حتما در خصوص تورم زا نبودن، واقعی بودن منابع، ایجاد هزینه و رسیدگی به طبقات ضعیف جامعه با مجلس شورای اسلامی و نمایندگان هم نظر است و نمی تواند این مسایل موضوع اختلافی باشد.

در این جلسه استاندار خوزستان نیز گزارشی از وضعیت استان و عملکرد برنامه های اقتصاد مقاومتی ارایه کرد و به تشریح چالش ها و پیشنهادات برای توسعه استان پرداخت.

وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و نفت نیز در این نشست گزارشی از اقدام های انجام شده توسط دستگاه اجرایی متبوع خود ارایه کردند و به بیان برنامه ها و پیشنهاداتی برای توسعه استان خوزستان در زمینه های مختلف پرداختند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز