رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان تشان خبر داد:

غار تشان پاک سازی شد

۱۳۹۹/۱۲/۱۲ - ۰۹:۳۳:۲۵
کد خبر: ۱۱۴۵۶۲۷
غار تشان پاک سازی شد
رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان تشان گفت: پاکسازی غار تشان به مناسبت ۱۱ اسفند روز ملی بهداشت محیط زیست توسط غارنوردان استان خوزستان انجام شد.

 به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، ۱۱ اسفند ماه به مناسبت روز ملی بهداشت محیط زیست جمعی از غارنوردان استان خوزستان با حضور در غار تشان به پاک سازی این غار پرداختند.

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان تشان در این خصوص اظهار کرد: در ابتدای تابستان ۹۵ مردم ساکن شهر تشان، غاری قدیمی و کمیاب را در قسمت  تشان شرقی و ۵۵۰ متری شمال روستای سرجوشر شهرستان بهبهان را به صورت اتفاقی کشف کرده اند.

یعقوب محمدزاده  افزود: وجود حوضچه های آب و گونه های نادر ماهی کور که در دنیا بی نظیر است، این غار را به منحصرترین غار مبدل ساخته است.

او گفت: این غار دارای پتانسیل بالایی در زمینه مطالعات زمین شناسی و جانورشناسی است.

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان تشان بیان کرد: در روز ۱۱ اسفند که در تقویم محیط زیستی کشور به روز ملی بهداشت محیط نام گذاری شده است، با مشارکت پنج تن از غارنوردان استان خوزستان شامل امیرحسین مشتی زاده، مهدی شمس، یونس حسن پور، شهاب محمودی و جهانفر دانش به پاکسازی غار تشان پرداختیم.

او اضافه کرد: در این پیمایش که حدود سه ساعت و ۱۸ دقیقه به طول انجامید، بالغ بر سه کیلو زباله خشک از غار بیرون کشیده شد که عمدتا مربوط به طناب های رد زنی در سال ۱۳۹۵ بود.

 جهانفر دانش از غارنوردان و دره نوردان با سابقه استان خوزستان نیز با اشاره به اینکه از پدیده‌های ژئومورفولوژیکی(زمین‌ریخت‌شناسی) غار تشان اطلاعات خوبی به دست آمده است، اظهار کرد: از جمله این اطلاعات می توان به استلاگمیت‌ها، استلاگتیت‌ها، دِراپِری و ستون‌های آهکی بسیار زیبا اشاره کرد که در کف و سقف غار به مرور زمان تشکیل شده است و به دلیل وجود همین آثار آهکی است که به یکی از زیباترین و جالب ترین غارهای آهکی استان تبدیل شده است.

این غار نورد افزود: در غارها چیزی به جا نمی گذاریم جز رد پا، چیزی خارج نمی کنیم جز عکس و چیزی نمی کُشیم جز زمان.

امیرحسین مشتی زاده از غارنوردان استان خوزستان با اشاره بر اهمیت پاکسازی غارها اظهار کرد: پاکسازی غارها به عنوان آخرین زیستگاه دست نخورده بشر و خاکریز نسبتا بکر و اکوسیستم حساس طبیعت را نباید فراموش کرد و از اهمیت بالایی برخوردار است.

مشتی زاده افزود: وجود حیوانات در غارها حتی اگر برای مردم ناشناخته باشد قطعا به سود طبیعت و کشاورزی منطقه است.

 

نظر شما