معاون اقتصادی وزیر کشور خبر داد:

۶ هزار فرصت شغلی جدید در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر ایجاد خواهد شد / خروج ۹۰ درصد کالاهای اساسی وارداتی از گمرک‌ها با اخذ تعهد

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۱۵:۰۴:۵۸
کد خبر: ۱۱۸۳۳۸۱
۶ هزار فرصت شغلی جدید در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر ایجاد خواهد شد / خروج ۹۰ درصد کالاهای اساسی وارداتی از گمرک‌ها با اخذ تعهد
معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: بیش از ۴۰ واحد پتروشیمی در حال تاسیس است که اگر این واحدها تکمیل شوند، ۶ هزار فرصت شغلی جدید به مجموع اشتغال موجود در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر اضافه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، بابک دین‌پرست در حاشیه جلسه با مدیران پتروشیمی که در ماهشهر برگزار شد، با اشاره به بازدید از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر با دارا بودن حداقل ۲۰ واحد پتروشیمی و سهم ۳۰ درصدی در تولید محصولات پتروشیمی کشور، دارای جایگاه بسیار ویژه‌ای است.

او گفت: در این منطقه، حدود ۱۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است و تولید سالانه آن نیز حدود ۱۸.۵ میلیون تن محصولات پتروشیمی است.

معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور افزود: مشکلاتی در فعالیت برخی واحدهای پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر وجود دارد که باید به آن‌ها رسیدگی شود.

دین پرست بیان کرد: بیش از ۴۰ واحد پتروشیمی در حال تاسیس است که اگر این واحدها تکمیل شوند، ۶ هزار فرصت شغلی جدید به مجموع اشتغال موجود در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر اضافه خواهد شد.

او با اشاره به مشکلات واحدهای پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر اضافه کرد: تامین مواد اولیه از مهمترین مشکلات این واحدها است و در این زمینه قرار است گزارشی تهیه و در ستاد تسهیل ملی پیگیری شود.

معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور ادامه داد: یکی دیگر از مسایل، تامین منابع مالی برای تکمیل پروژه‌های در دست اقدام در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر است.

دین‌پرست افزود: از محل سپرده‌ها و گردش مالی پتروشیمی و متقابلا تعهد بانک‌ها برای تامین اعتبارهای مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی، می‌توان مشکل تامین مالی را برای تکمیل طرح‌های در دست اجرا حل کرد.

خروج ۹۰ درصد کالاهای اساسی وارداتی از گمرک‌ها با اخذ تعهد

معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با اشاره به بازدید از انبارهای کالاهای اساسی، کارخانجات تولید روغن و صنایع جانبی مستقر در اداره‌کل بنادر و دریانوردی بندر امام خمینی(ره) با بیان اینکه حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد از کالاهای اساسی مورد نیاز کشور و نهاده‌های دامی از بندر امام خمینی(ره) وارد می‌شود و این بندر به عنوان یک بندر استراتژیک محسوب می‌شود، بیان کرد: تلاش خواهیم کرد مشکلات موجود در زمینه ترخیص کالاهای اساسی این بندر را بررسی و رفع نماییم.

او اضافه کرد: برای بحث کالای اساسی یک سری مشکلات اداری در هفت بخش وجود دارد که مهمترین آن، تامین کامیون برای حمل کالای اساسی است. در مذاکره‌ای که با وزارت راه در بحث کمبود کامیون انجام شده، قرار است که پایان هفته این مشکل رفع شود.

دین پرست افزود: در حال حاضر حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای اساسی در انبارهای بندر امام خمینی موجود است که این موجودی با احتساب کالاهایی که در حال تخلیه از کشتی‌ها است، به چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تن می‌رسد.

معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: سایر مشکلات نیز مربوط به ناهماهنگی‌های میان دستگاه‌های اجرایی است که علی‌رغم مصوبه های بسیار خوب دولت این مشکلات وجود دارد. در ستاد تنظیم بازار قرار شده که ۹۰ درصد از کالاهای اساسی که توسط واردکنندگان به کشور وارد شده است، با اخذ تعهد از کمرگ‌ خارج شود.

دین‌پرست تصریح کرد: در این زمینه ابلاغیه‌ای به ناظر گمرکات خوزستان داده شده است و امروز نیز هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام خواهد شد. امیدواریم با تصمیم هایی که اتخاذ می‌شود تا پایان هفته، قسمتی از مشکلات ترخیص کالای اساسی مرتفع شود.

معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در پایان افزود: کمبودی در کالای اساسی وجود ندارد و علی‌رغم همه محدودیت‌های تامین اعتباری برای تامین ارز، اعتبار مورد نیاز برای واردات از سوی دولت تامین شده است.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز