فرماندار آبادان در حاشیه بازدید از سد خاکی مارد بیان کرد:

مهمترین اولویت تامین آب با کیفیت برای آبادان است/تاسیس سد خاکی مارد تاثیر بسیار مثبتی در کیفیت آب بهمنشیر دارد

۱۴۰۰/۰۴/۱۰ - ۱۶:۴۸:۲۲
کد خبر: ۱۲۰۰۷۸۶
مهمترین اولویت تامین آب با کیفیت برای آبادان است/تاسیس سد خاکی مارد تاثیر بسیار مثبتی در کیفیت آب بهمنشیر دارد
فرماندار آبادان گفت: سد مارد در سایر فصول سال هم تاثیر مثبتی بر محیط زیست آبادان دارد. با احداث این سد خاکی آب شور برگشتی از دریا و اروندرود به بالادست و ایستگاه پمپاژ مارد مسدود و کنترل شده و شوری آب دریا به بهمنشیر هرگز نخواهد رسید.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، سید زین العابدین موسوی در حاشیه بازدید از سد خاکی مارد با تاکید بر ضرورت تامین آب با کیفیت برای شهرستان اظهار کرد: احداث سد خاکی مارد، تاثیر بسیار مثبت و کم نظیری در رودخانه بهمن شیر و محیط زیست آبادان دارد.

او با بیان اینکه اگر سد مارد احداث نمی شد وضعیت بسیار نامطلوبی به وجود می آمد، گفت: با اطمینان می گویم سد خاکی مارد اتفاق بی نظیری است که امسال در آبادان به انجام رسید و آثار مثبتش را همشهریان در کوتاه مدت احساس خواهند کرد.

فرماندار آبادان افزود: خوشبختانه تا این لحظه در حدود ۳۰۰۰ میکروموس از EC آب بهمن شیر به یُمن ایجاد این سد کاهش یافته است و این رقم بزرگی است.

موسوی بیان کرد: یکی از عمده ترین عوامل بی کیفیتی آب بهمن شیر، ارتباط آب اروند با بهمن شیر از طریق رودخانه کارون است که سال ها لاینحل مانده بود که با احداث این سد خاکی این مشکل رفع خواهد شد.

معاون استاندار با بیان اینکه ما توانستیم آب با کیفیت غدیر را به آبادان برسانیم، اضافه کرد: در ترمیم و جبران کمیت آب نیازمند میکس کردن آب غدیر با آب بهمن شیر بودیم. تنها چاره با کیفیت کردن آب بهمن شیر، جلوگیری از ورود آب شور به رودخانه بود و باید ارتباط اروند با کارون بالادست قطع و یا کنترل می شد. چون قاعدتا پایین بودن EC بهمن شیر می تواند کیفیت آب شرب و کشاورزی ما را تضمین کند.

او ادامه داد: غیر از آب شرب، ما مشکل آب فاقد کیفیت بهمن شیر را خصوصا در تابستان داشتیم. چون دام های ما مستقیما از این آب سیراب می شوند و مزارع و نخیلات ما تشنه آب شیرین هستند که با اقدام های صورت گرفته امیدواریم کیفیت آب مورد نیاز دام ها و مزارع تضمین شود.

فرماندار آبادان افزود: سد مارد در سایر فصول سال هم تاثیر مثبتی بر محیط زیست آبادان دارد. با احداث این سد خاکی آب شور برگشتی از دریا و اروندرود به بالادست و ایستگاه پمپاژ مارد مسدود و کنترل شده و شوری آب دریا به بهمنشیر هرگز نخواهد رسید.

موسوی تصریح کرد: در روز اول اتمام سد شاهد بودیم حدود ۱۰۰۰ میکروموس EC بهمن شیر پایین تر آمد و در روزهای بعد تا بالای ۳۰۰۰ میکروموس شاهد تقلیل EC آب بودیم و امیدوار هستیم از این حد هم پایینتر رود.

او گفت: امروز که در نزدیکترین تصفیه خانه شهری نزدیک به آبادان EC آب در حدود هفت هزار و 822 بود که در تصفیه خانه آبادان این عدد به چهار هزار و 583 تقلیل یافت. این در حالیست که در سال گذشته EC تصفیه خانه آبادان لااقل همه روزه ۱۰۰ میکروموس بالاتر از آن ایستگاه بود در حالی که هم اکنون حدود 3200 میکروموس پایینتر از آن ایستگاه است.

فرماندار آبادان در پایان اضافه کرد: با تاکید استاندار، پیگیر رها سازی آب از بالادست هستیم تا آب بهمن شیر را به آب شیرین با کیفیت تبدیل کنیم. البته در حال حاضر برخی روستاهای ما مشکل هایی دارند که با استقرار تانکر در حال رفع مشکل ها هستیم و با افزودن تانکر و رها سازی آب از بالادست این مشکل های موقت هم به حول قوه الهی و تلاش مسوولین و صبر و شکیبایی و همکاری مردم عزیزمان حل خواهد شد.

لازم به ذکر است که پروژه ساخت دایک خاکی مارد با عرض 11 متر و ارتفاع از کف 19 متر و طول از ساحل تا ساحل مقابل 190 متر با جنس متریال خاک محل و لاشه سنگ از 25 اردیبهشت ماه آغاز و در سوم تیر ماه به پایان رسید. مقرر شده در آینده برای بهره برداری بهتر و عبور آب زیست محیطی پنج دهنه لوله سایز 700 به صورت یک طرفه کارگذاری شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز