استاندار خوزستان خبر داد:

اختصاص ۵۵ میلیارد تومان از اعتبارهای ستاد اجرایی فرمان امام(ره)برای حل مشکل تنش آبی/شاخص آبرسانی ۹۰ درصدی خوزستان قابل قبول نیست/هیچ مشکلی در خصوص آبرسانی با تانکر نداریم

۱۴۰۰/۰۴/۲۷ - ۱۱:۵۴:۲۴
کد خبر: ۱۲۰۸۳۸۳
اختصاص ۵۵ میلیارد تومان از اعتبارهای ستاد اجرایی فرمان امام(ره)برای حل مشکل تنش آبی/شاخص آبرسانی ۹۰ درصدی خوزستان قابل قبول نیست/هیچ مشکلی در خصوص آبرسانی با تانکر نداریم
استاندار خوزستان گفت: مبلغ ۵۵ میلیارد تومان برای حل مشکلات تنش آبی و آبرسانی در مناطق محروم و روستایی خوزستان و تهیه تانکر آبرسانی از محل اعتبارهای ستاد فرمان اجرایی امام اختصاص داده شد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، قاسم سلیمانی دشتکی شامگاه شنبه(۲۶ تیر ماه جاری) در جلسه هماهنگی دهه ولایت که در بیت امام جمعه برگزار شد، اظهار کرد: سال بسیار سختی از نظر تنش آبی و خشکسالی داشتیم و مردم هم بسیار از این بابت اذیت شده‌اند و ناراحتی و گلایه مندی آنها بر حق است و ما هم باید به صورت شبانه روزی تلاش کنیم تا اینکه دغدغه‌های مردم را کاهش دهیم.

او با بیان اینکه تمام هم و غم و پیگیری‌های ما برای این بوده که به درد مردم برسیم، گفت: اینکه گفته می شود در استان خوزستان شاخص آب رسانی ۹۰ درصد است از نظر ما قابل قبول نیست چرا که در برخی مناطق لوله کشی آب انجام شده اما به دلیل اینکه یا چاه خشک شده یا شبکه فرسوده بوده و یا تاسیسات دچار نقص فنی شده این لوله کشی فاقد آب است و من در نشستی که حدود دو هفته پیش با معاون مناطق محروم و روستایی کشور داشتم، اعلام کردم که این رقم ۹۰ درصد از نظر ما درست نیست و خوزستان از نظر آب شرب دچار مشکل است و در واقع باید این ملاک باشد که ببینیم چند درصد مردم از آب شرب استفاده می‌کنند نه اینکه چقدر لوله کشی انجام شده است.

استاندار خوزستان افزود: همه انرژی و تلاش ما بر این است که آلام مردم را کمتر کنیم. نظام هم در استان کار کرده و هیچ کس منکر تلاش‌ها و خدمات نظام در استان نیست اما مشکلات زیاد است و کارهای باقی‌مانده و اقداماتی که نیاز به اصلاح دارد، باید انجام شود.

سلیمانی دشتکی بیان کرد: امام جمعه، علما، شیوخ، کارشناسان و اصحاب رسانه از وضعیت آب پشت سدها بازدید کردند؛ آبی که برای ما قابل برنامه‌ریزی باشد با احتساب دو میلیارد متر مکعب آب پاییزه حدود هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب محاسبه شده‌ است.

نماینده عالی دولت در خوزستان اضافه کرد: این امر بدون در نظر گرفتن آن دو میلیارد که البته هم اکنون از آن هم به دلیل فشارهای زیاد در حال بهره برداری هستیم به میزان سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب برای بخش کشاورزی می‌توانیم در نظر بگیریم که بخشی از آن برای نیشکر است، بخشی از آن برای کشت جایگزین و فصلی و یک قسمت هم برای کشت تابستانه و یک قسمت هم برای حقابه محیط زیست است.

استاندار خوزستان ادامه داد: باقی‌مانده چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سدها یک قسمت برای آب شرب است یک قسمت برای پایداری شرب که حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب می‌شود، یک قسمت هم مربوط به بخش صنعت است که اگر همه آنها را جمع بزنیم بیش از آن عددی است که در دسترس ما قرار دارد.

او تاکید کرد: مشکل عمده ما کشت‌های پر مصرف شلتوک است که اگر بناست کشت شلتوک در دستور کار باشد برای احشام سنگین به ویژه گاومیش‌ها، کشاورزی جایگزین و دیگر بخش‌ها آبی نمی‌رسد و ما چاره ای نداریم جز اینکه خواهش و تمنا کنیم که کشاورزان با همکاری، از کشت شلتوک پرهیز کنند.

سلیمانی دشتکی افزود: در برخی از مناطق استان آبرسانی از طریق تانکر انجام می‌شود که از مدیر مربوطه خواستم رقم مورد نیاز برای این کار را اعلام کند که بر اساس اعلام حدود سه میلیارد تومان برای این بخش اختصاص دادیم و تاکید کردم هر میزان بیش از این مورد نیاز است حتماً تامین می‌کنیم و هیچ گونه مشکلی در این بخش نداشته باشیم.

استاندار خوزستان توضیح داد: همچنین ۱۷۰ میلیارد تومان از مناطق محروم، ۱۰۷ میلیارد تومان نیز از محل تنش آبی و یک نوبت دیگر هم ۷۵ میلیارد تومان از تنش آبی به آبفا اختصاص داده شد و از فرمانداران خواستیم بخش آب را در اولویت خود قرار دهند و پروژه‌هایی که با مبلغ حدود ۱۰ میلیارد تومان به سرانجام می‌رسند، را اجرایی کنند.

نماینده عالی دولت در خوزستان اظهار کرد: برای کشاورزان نیز آب کرخه را که حدود ۹۰ متر مکعب بود به ۱۳۰ متر مکعب رساندیم و این رقم نیز افزایش پیدا می‌کند و آب به عمده مناطق رسید و امیدواریم کاهش پیدا نکند.

استاندار خوزستان در پایان بیان کرد: همچنین با پیگیری‌هایی که از معاون اول رییس جمهور، معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر کشور، وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی داشتیم قرار شد هیاتی در سطح معاونین وزرا و مقامات عالی رتبه کشور به استان سفر کنند و خروجی تصمیم های اتخاذ شده این هیات، مورد پذیرش مجموعه دولت و مقام های کشوری قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که در پایان این نشست، پس از مذاکره با نماینده ستاد اجرایی فرمان امام مقرر شد مبلغ ۵۵ میلیارد تومان برای حل مشکلات تنش آبی و آبرسانی در مناطق محروم و روستایی خوزستان و تهیه تانکر آبرسانی توسط ستاد اجرایی فرمان امام اختصاص یابد که ۵۰ درصد از این رقم طی روزهای آینده تخصیص داده می شود.

نظر شما