معاون اول رییس جمهور در نشست ستاد بحران خوزستان بیان کرد:

همه ارکان کشور به دنبال حل مشکل های خوزستان هستند/مصوبه سال ۹۶ دولت درباره خوزستان از قوی‌ترین مصوبه ها است/پس از ۴۰ سال باید آسیب شناسی شود چرا در برنامه های توسعه به مساله برابری و عدالت توجه نشده است

۱۴۰۰/۰۵/۰۲ - ۱۷:۱۶:۳۵
کد خبر: ۱۲۱۰۹۵۲
همه ارکان کشور به دنبال حل مشکل های خوزستان هستند/مصوبه سال ۹۶ دولت درباره خوزستان از قوی‌ترین مصوبه ها است/پس از ۴۰ سال باید آسیب شناسی شود چرا در برنامه های توسعه به مساله برابری و عدالت توجه نشده است
معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: فصل مشترک همه ارکان کشور احساس مسوولیت و نگرانی برای خوزستان و شرایط سخت مردم این استان است.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، اسحاق جهانگیری امروز شنبه(دوم مرداد ماه جاری) در نشست مشترک ستاد بحران، شورای آب و کشاورزی و قرارگاه آبرسانی استان خوزستان با ابراز خرسندی از حضور در میان مردم بزرگوار استان قهرمان و شهید پرور خوزستان اظهار کرد: نقش خوزستان در قبل و بعد از پیروزی انقلابی اسلامی و فداکاری و خدمات مردم این استان برای اسلام، ایران و جمهوری اسلامی، زبانزد است.

او با بیان اینکه مردم ایران به خوزستان به عنوان خطه ای مقدس و مهم از سرزمینشان نگاه می کنند، گفت: مردم ایران در این خطه جان بهترین عزیزان خود را نثار کردند تا خوزستان همچنان سرافراز و استوار بایستد و ایران با تکیه بر این استان روند توسعه خود را دنبال کند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به جلسه با نخبگان، سران عشایر و قبایل مختلف خوزستان که شامگاه روز گذشته برگزار شد، افزود: در سخنان نمایندگان خوزستان نگرانی و سوز دل جدی وجود دارد که باید به همه مسایل آنان توجه کرد. مهمترین وظیفه مسوولین این است که به درک صحیحی از مسایل برسند، موضوع های مطرح شده را بشنوند و قدرت تصمیم گیری داشته باشند.

جهانگیری با بیان اینکه مسوولین به هر میزان درک خود را از مسایل دقیق تر کنند، تصمیم های بهتری برای کشور می گیرند، تصریح کرد: باید بیندیشیم که طی 42 سال بعد از پیروزی انقلاب و روی کار آمدن 12 دولت و 11 مجلس با گرایش های مختلف، چه اقدام هایی در کشور انجام شده است.

معاون اول دولت دوازدهم با بیان اینکه که در دو دوره نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی شرایط و فضای نمایندگی را به خوبی درک کرده ام، بیان کرد: امروز به عنوان یک مسوول تحمل هر انتقادی که در جلسه ها مطرح می شود را دارم. هیچ سخن تندی را به دل نمی گیرم و بعد از پایان جلسه تمامی سخنان تند را فراموش می کنم.

او با بیان اینکه هر مسوول و نماینده ای در جلسه ها براساس فهم خود از مسایل کشور مطالب خود را هر چند ممکن است، دقیق هم نباشد مطرح می کند، ادامه داد: شاید با برخی انتقادها و سخنان موافق نباشیم اما دلیلی نمی شود که سخنان مطرح شده در جلسه ها شنیده نشود.

معاون اول دولت تدبیر و امید اضافه کرد: باید برای مشکل های مردم در این استان راهکاری پیدا کنیم تا از آلام و رنج ها مردم کاسته شود، این مردم با گرمای طاقت فرسا، قطعی برق، کمی آب و سایر موانع مواجهند که باید برای حل این مسایل تدابیر لازم اندیشید.

جهانگیری با اشاره به بحران ریزگردها و قطعی آب و برق در سال های گذشته، خاطره ای از یک جلسه در ماهشهر برای حل مشکل ریزگردها را یادآور شد و گفت: در سال 95 برای حل مشکل ریزگردهای این استان تصمیم های بسیار مناسبی نظیر درختکاری، افزایش رطوبت در کانون های ایجاد ریزگرد و کانال کشی اتخاذ شد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در فروردین 96 و به دنبال جلسه های سال قبل در استان خوزستان، دولت یک مصوبه چهار صفحه ای برای حل مشکل های این استان تصویب کرد که این مصوبه حکم قانون دارد و در همه جا لازم الاجرا است.

او ضرورت تلاش برای عملیاتی شدن این مصوبه ها را تاکید کرد و افزود: باید قدرت مدیریت را در جلسه ها حفظ کرده و با تسلط کامل و اعصابی آرام مباحث را مورد بررسی قرار داد زیرا مردم شرایط برگزاری چنین جلسه هایی را می بینند و نباید اجازه دهیم فشارها به مردم منتقل شود و در چنین نشست هایی به گونه ای تصمیم گیری و عمل شود که اگر دو سال بعد از این جلسه بحث و بررسی انجام شد همه اذعان داشته باشند که تصمیم های عاقلانه و به نفع کشور گرفته شده است.

معاون اول دولت دوزادهم تاکید کرد: مصوبه سال 96 دولت درباره استان خوزستان از قوی ترین مصوبه ها در راستای حل مشکل های استان خوزستان است.

جهانگیری با یادآوری اینکه مجلس و دولت مهمترین نهادهای اداره کشور در سیاستگذاری و برنامه ریزی هستند، بیان کرد: اعتبارهای تخصیص داده شده به استان خوزستان در رتبه اول کشور قرار دارد به طوری که در هشت سال 17 درصد از سهم اعتبارهای آبرسانی شهرها و روستاها کشور به خوزستان اختصاص یافته است.

معاون اول دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه تخصیص اعتبار و اجرای برنامه توسعه ای باید منجر به افزایش رضایت مردم شود، تصریح کرد: اگر توسعه رضایت مردم را تامین نکرده و مشکلات بیشتر شده باید آسیب شناسی های لازم در این زمینه انجام شود.

او  با بیان اینکه وقتی یک برنامه توسعه با چندین بند به مجلس می رود و تبدیل به کتاب و برنامه توسعه می شود باید عوارض و پیامدهای برنامه های قبلی در نظر گرفته شود، اظهار کرد: در برنامه های توسعه به مسایل برابری و عدالت در جامعه توجه نشده است. آنچه مردم ایران را بیشتر از فقر و نداشتن ها رنج می دهد تبعیض در جامعه است. بنابراین در برنامه های توسعه باید به مسیله نابرابری و تبعیض توجه شود و بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب این مسیله به خوبی آسیب شناسی شود و نمی توان گفت که جمهوری اسلامی ایران کم کاری داشته است.

معاون اول دولت دوازدهم با بیان اینکه در هنگام تحویل دولت در همه زیربناها، کشاورزی و مسیله آب در مناطق مختلف اقدام های زیادی انجام شده است، افزود: با این وجود ما شاهد رضایتمندی شهروندان نیستیم در حالی که دستاوردها بسیار است.

جهانگیری ادامه داد: مجلس ها و دولت های مختلفی در طول سالیان گذشته و طبق تصمیم و رای مردم عوض شده است اما مهم اراده ای است که برنامه توسعه به گونه ای تنظیم شود که پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

او با بیان اینکه بنده تا روزی که رییس جمهور منتخب حکم معاون اول خود را ابلاغ کند همانند روز اول در سال 92 و در حد توان فعالیت می کنم، تاکید کرد: حتی اگر ده ساعت و یا ده دقیقه به پایان کار دولت تدبیر و امید مانده باشد همه وزرا تا روز رای اعتماد کابینه جدید از مجلس باید مسوولیت خود را تا ثانیه های آخر ادامه دهند و پاسخگو باشند.

معاون اول دولت دوازدهم با اشاره به سرعت تغییر اقلیم در دو سال گذشته بیان کرد: در سال 98 وزارت نیرو تحت فشار بود که اگر حجم خروجی آب دو هزار متر مکعب بر ثانیه رها شود همه منطقه خوزستان زیر آب می رود اما در دو سال بعد اکنون در این استان درباره راه حل های مقابله با خشکسالی بحث می کنیم که مردم این استان و کل کشور را رنج می دهد که البته باید مقداری آب از سدها رها سازی شود که به کشت پایین، آب شرب و خطوط قرمز در این زمینه توجه شود.

جهانگیری اضافه کرد: بر خلاف تصور برخی در کشور می توانستیم این دوره خشکسالی را با کمترین دغدغه و با رها سازی 200 متر مکعب از سر بگذرانیم که در این صورت همه از دولت تمجید می کردند اما این با مسوولیت سازگار نبود چرا که باید به فکر دولت بعد و یک ماه بعد نیز باشیم.

او با اشاره به اینکه شلتوک کاری در استان خوزستان در این فصل و با این وضعیت آب انجام شده است، ادامه داد: این کارساز نیست که کسی از مرکز و با امر و نهی با مردم و کشاورزان برخورد کند و مردم از زمین کشاورزی خود اقتصاد و بیشترین درآمد را می خواهند، لذا وظیفه وزیر کشاورزی گفت و گو و تشویق کشاورزان برای مطلوب ترین نوع کشت است.

معاون اول دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه اگر در جریان سیل سال 98 سدهای بالا دست خوزستان نبود تقریبا خوزستانی باقی نمی ماند، یادآور شد: در آن سال حجم بالایی سیلاب وارد سدهای استان شده بود که پایداری سدها و همچنین میزان رهاسازی و خروج آب از جمله دغدغه های آن سال ما بود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه تامین آب شرب اولویت اصلی است که در هیچ مقطع نباید آب شرب شهروندان با کمبودی مواجه شود، توضیح داد: در این دوران خشکسالی گاهی به 6 هزار روستا با تانکر آب رسانی شد و در خوزستان 70 روستا به وسیله تانکر آب مورد نیاز آشامیدنی به دست مردم رسید که البته به مردم اطمینان می دهم تعداد زیادی از این مسایل حل می شود و با کمک نهادهای مختلف و اعتبارهای دولتی نیز تعدادی تانکر برای آبرسانی به روستاها و حل این معضل در کوتاه مدت در نظر گرفته شده است.

او با اشاره به اهمیت توجه به زهاب وارده به کارون تاکید کرد: از همین الان باید به فکر وضعیت آب شهرهای خرمشهر و آبادان باشیم چرا که زهاب کارون و پس زدگی آب خلیج فارس و سایر مشکل ها می تواند در آینده مسایلی را برای این منطقه به وجود آورد که باید تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.

معاون اول رییس جمهور در پایان همچنین با تاکید بر اهمیت اولویت دادن به کشاورزان خرده پا که تا چند هکتار را در استان خوزستان به زیر کشت می برند، بیان کرد: باید بین کشاورز و وزارت کشاورزی گفت و گو و تعامل برقرار شود تا به خوبی این فصل به پایان رسد و مردم و وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی اطمینان یابند که به کشت پاییز آسیبی نخواهد رسید.

نظر شما