استاندار خوزستان بیان کرد:

مدیران منفعل و اداره های منجمد به درد ما نمی خورند / آغاز کارهای توسعه ایی و زیرساختی خوزستان در بیش از ۱۰۰ جبهه

۱۴۰۰/۰۹/۰۶ - ۱۳:۱۴:۴۵
کد خبر: ۱۲۶۶۶۳۳
مدیران منفعل و اداره های منجمد به درد ما نمی خورند / آغاز کارهای توسعه ایی و زیرساختی خوزستان در بیش از ۱۰۰ جبهه
استاندار خوزستان با حضور در برنامه زنده رادیویی"گفت و گو" ضمن تبریک هفته بسیج و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس به ویژه شهدای چهارم آذر شهر اندیمشک که در بمباران ناجوانمردانه به شهادت رسیدند، پیرامون تغییرهای مدیریتی، مشکل ها و مسایل استان خوزستان با مردم گفت و گو کرد.
به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، صادق خلیلیان با حضور در برنامه زنده رادیویی"گفت و گو" ضمن تبریک هفته بسیج و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس به ویژه شهدای چهارم آذر شهر اندیمشک که در بمباران ناجوانمردانه به شهادت رسیدند، با تشریح مسایل استان خوزستان، اظهار کرد: خوزستان مشکل های عدیده و عمیقی دارد و ما نسبت به این موضوع کاملا آگاه هستیم این مساله البته از ساختارها شبکه فاضلاب گرفته تا راه ها و جاده هایی که همچنان پس از گذشت سال ها تکمیل نشده پیدا و حاکی از این است که ساختارها و مناسباتی در استان وجود دارد که وضع استان را به این شکل درآورده است.

او با اشاره به دلایل وضع امروز استان گفت: ساختارها و مناسبات در واقع دو علتی هستند که مانع پیشرفت استان شده اند در دولت منفعل، مدیران هم به انفعال کشیده می‌شوند و نظاره گر امور می شوند چنین مدیرانی به درد ما نمی‌خورند.

استاندار خوزستان افزود: طی دو ماه نخست شروع به کار ابتدا عمق مشکل ها را احصا کردیم و در عین حال نیروهایی که قابلیت انطباق با شرایط جدید، برای عبور از این موانع را دارا هستند، را ارزیابی کردیم، بیش از ۱۰۰ ها نفر مورد بررسی قرار گرفتند تا بتوانیم از ظرفیت‌های درون استان استفاده کنیم و نیازمند این نباشیم که از خارج از استان مدیر بیاوریم، ما به یک جمع بندی نهایی رسیدیم و به وزارت کشور معرفی کردیم برخی از فرماندارها هم باید تغییر کنند البته همه نیاز به تغییر ندارد.

خلیلیان بیان کرد: دو سوم فرمانداران احتمالا تغییر خواهند کرد، همچنین ۸۰ درصد مدیران اداره های کل به جز مواردی که فارغ از مباحث سیاسی و با تلاش شبانه روزی در حال تلاش هستند، تغییر خواهند کرد.

نماینده عالی دولت در خوزستان با اشاره به استفاده از ظرفیت مدیران توانمند در راستای منافع استان، اضافه کرد: تغییرهای مدیریتی از ضعیف‌ترین حلقه هایی که نمی توانند کار بکنند، یا خودشان را با شرایط دولت انقلابی و نظام نمی‌توانند تطبیق دهند یا انتصاب آن‌ها براساس شایستگی نبوده بلکه براساس مناسبات سیاسی بوده، آغاز خواهد شد.

رییس شورای تامین استان یکی از ایرادهای اداره های استان را وجود انفعال دانست و توضیح داد: این انفعال ناشی از انفعالی است که در هشت سال گذشته در دولت مرکزی وجود داشته که به استان خوزستان نیز تسری پیدا کرد، متاسفانه انفعال عجیبی در اداره های استان حاکم است به طوری که وقتی قصد انجام کاری داریم تا آخرین بخش و قسمت آن را باید خودمان دنبال کنیم تا به نتیجه برسد.

او ادامه داد: پنج ماه از سال در اختیار دولت قبل بود و تا دولت جدید مستقر شود قطعا مقداری زمان نیاز بود، با این وجود کار را شروع کردیم تا بتوانیم مشکل ها را حل کنیم اما ضرورت دارد چرخ‌های زنگ زده اداره های استان روغن کاری شود و تغییرهایی را ما از نظر مدیریتی در سطح اداره ها اعمال کنیم در این مساله جای هیچ شک و شبهه وجود ندارد. البته تغییرهای مدیریتی را باید حتما انجام دهیم اما مهم‌تر از تغییرهای مدیریتی تغییر فرآیندها است تا چرخه پیگیری ها سریع تر انجام شود.

استاندار خوزستان تاکید کرد: یکی از اشکال های اساسی سطح کشور این است که به نظر می رسد در دهه های اخیر بیش از این که دست اندر کاران و مدیران بر مسایل کشور مسلط باشند و آن را اداره کنند، اداره ها منجمد شده و ساختارهای غیرمنعطف بر کشور حکومت می‌کنند و این یک اشکال اساسی است که در خوزستان نیز آن را شاهد هستیم.

خلیلیان بیان کرد: چرخه وجود اداره هایی که ساختارهای آنها بسیار غیر قابل انعطاف است و هر کدام هم مانع حرکت یکدیگر می‌شوند، باید شکسته شود هر چند این مساله کار را سخت می کند اما تصمیم بر این است حتما در این مسیر با قدرت کار را دنبال کنیم همه باید دست به دست هم دهیم تا این فرآیندها و تسلط چرخه های غلط و مکانیزهای نادرستی که بر ساختار اداری خوزستان چنبره زده را کنار بگذاریم.

نماینده عالی دولت در خوزستان با اشاره به نقش فضای مجازی در استان تصریح کرد: فضای مجازی در استان خوزستان بسیار پرشور و داغ است چه در دوران وزارت و چه هم اکنون در استاندار خوزستان سعی بر این است که به حواشی ورود نکنیم چرا که معتقدم حواشی هم مانع کار می شود و هم سودی برای کشور ندارد باید از فضا داغ مجازی در راستای پیشرفت استان بهره ببریم.

استاندار خوزستان با اشاره به استفاده از ظرفیت جوانان در سطوح مدیریتی اظهار کرد: ظرفیت های بسیار خوبی از جوانان در استان وجود دارد اما وقتی می خواهیم از این فضا عبور کنیم با مواردی مواجه می شویم که خود را صاحب حق می دانند که چرا از ما استفاده نمی‌شود یا انتظاراتی دارند. باید شرایط جدید را درک کنیم. دولت انقلابی آمده تا با سرعت بالایی کار را انجام دهد و بنا هم بر این است که بتوانیم حلقه بسته مدیریتی را بشکنیم و از جوانان استفاده کنیم، به محض این که بخواهیم از یک جوان در رده مدیریتی استفاده کنیم توییت و مطالبی منتشر می شود که به عنوان مثال یک کارشناس قرار است منصوب شود، وقتی طی هشت سال گذشته به افرادی توانمند اجازه حضور در صحنه را ندادند طبیعتا آن افراد توانمند فاقد رزومه هستند، از سوی دیگر اگر قرار است افراد دارای رزومه را منصوب کنیم پس باید همین کسانی که از ۳۰ الی ۴۰ سال پیش قدرت در دستشان بوده مجددا استفاده کنیم و نتیجه آن همین می شود که اکنون در استان مشاهده می کنیم.

او با اشاره به جایگاه استان خوزستان در اقتصاد کشور افزود: خوزستان نخستین استان در تامین منابع بودجه‌ای کشور و دومین استان در تولید ناخالص ملی است، خوزستان مهد تولید انرژی و محل استقرار انواع صنایع است و نخستین تولید کننده کشاورزی کشور به شمار می رود برای همین بحث تجارت در خوزستان از اهمیت والایی برخوردار است.

خلیلیان ادامه داد: روابط تجاری در استان علاوه بر این که می تواند پشتوانه تولید استان و مسیری برای تجارت دیگر مناطق کشور باشد می‌تواند برای استان اشتغالزایی و ارزش افزوده را به دنبال داشته باشد که در این راستا نیاز است چند اقدام انجام شود.

نماینده عالی دولت در خوزستان با تاکید بر این که بنادر استان خوزستان از ظرفیت بسیار بالایی برخوردارند بیان کرد: بخش عمده ای از واردات در حدود ۷۰ درصد شامل کالاهای اساسی و مواد غذایی از بنادر خوزستان وارد می شوند و متقابلا نیز صادرات به سایر مناطق دنیا نیز از همین بنادر صورت می‌گیرد هر چه راه‌های دسترسی به مناطق مرزی و دریایی بیشتر شود به اشتغالزایی نیز کمک بیشتری می‌شود.

او با اشاره به وجود دو مرز زمینی شلمچه و چذابه اضافه کرد: در هفته نخست که عهده دار سمت استانداری خوزستان شدم در مرز چذابه حضور پیدا کردم این مرز نیازمند سازمان دهی و ساماندهی به ویژه در بخشی که بارگیری و تخلیه بار به سمت عراق صورت می‌گیرد است تا تُجار بتوانند تسهیلاتی را آنجا داشته باشند البته کار ساماندهی این مرز به نظر من هنوز سرعت لازم را پیدا نکرده است که این مساله را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

استاندار خوزستان در بخشی از این گفت و گو با اشاره بازدیدهای مکرر و حضور میدانی در منطقه زلزله زده اندیکا افزود: حضور من در منطقه به منظور بررسی پیشرفت کارها بوده و سعی شده به اقدام ها در دست انجام سرعت بخشیده شود، با توجه به شدت و ضعف آسیب‌های وارده در مناطق مختلف، دستگاه های مربوطه در سطح ملی و استانی بسیج شدند.

خلیلیان با اشاره به انجام اقدام های اولیه از جمله توزیع چادر و اغذیه مورد نیاز زلزله زدگان توضیح داد: با توجه به اینکه عشایر در آن منطقه زندگی می‌کنند هنگام وقوع زلزله هنوز بسیاری از عشایر وارد منطقه نشده بودند از این رو فوتی نداشتیم و تنها ۱۵ نفر مصدوم به صورت سرپایی مداوا شدند همچنین براساس ارزیابی صورت گرفته، اعلام شد ۹۸۰ واحد تخریب و یک هزار و ۹۵۰ واحد نیز نیازمند تعمیر هستند. همچنین ۸۰ مدرسه آسیب دیده شهرستان اندیکا نیز در دست بازسازی و تعمیر است.

نماینده عالی دولت در خوزستان با اشاره به برنامه ریزی بخش دوم اقدام ها شامل بازسازی و اسکان موقت و دایم ساکنان آسیب دیده و دام آنها از استفاده مصالح محلی و بومی منطقه خبر داد و توضیح داد: با تصویب برخی مصوبه های دولت، حدود یک هزار و ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای منطقه اختصاص دادند که ۵۵۱ میلیارد تومان آن اعتبارهای عمرانی و هزینه ای و ۵۱۲ میلیارد تومان نیز مربوط به تسهیلات است؛ تسهیلات به صورت بلند مدت و ۱۵ ساله در نظر گرفته شده اند که برای مناطق روستایی با بهره چهار درصد و برای مناطق شهری نیز با بهره پنج درصد هستند.

او تاکید کرد: سعی ما بر این بود به علت محرومیت منطقه علاوه بر مشکل های ناشی از زلزله در مسیر و فضای محرومیت زدایی نیز حرکت کنیم به همین دلیل پس از سفر سرزده رییس جمهور و وزاریی که حضور پیدا کردند مساله محرومیت زدایی منطقه در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ شد و در ستادی که در مرکز برای این امر تشکیل شد، تقسیم کار انجام شد.

استاندار خوزستان رسیدگی به راه‌های دسترسی و جاده‎ها را از مباحث مهم در اندیکا برشمرد و افزود: در بازدیدهای مختلفی که داشتم راه دسترسی به برخی روستاها بسیار مشکل است که برای رسیدن به آنها مجبور به استفاده از بالگرد بودیم، مسیرهای کوتاه برخی روستاها به علت صعب العبور بودن ساعت ها طول می‌کشید از این رو کمک رسانی یا انتقال مصالح به برخی مناطق به سختی انجام شد لذا برای مناطقی که دسترسی به آنها راحت است از مصالح استاندار استفاده می شود و برای مناطق صعب العبور الگویی براساس استفاده از مصالح بودمی در نظر گرفته شده است.

خلیلیان گفت: همچنین در حوزه آبرسانی و برق رسانی به روستاهای اندیکا نیز تصمیم های خوبی در ستاد مرکزی اتخاذ شده است.

نماینده عالی دولت با اشاره به وضعیت جاده‌ها و راه‌های استان، اضافه کرد: برخی از جاده‌های خوزستان، مشکل آسفالت دارند. برخی راه‌ها نیز باریک هستند برخی راه‌ها چهار بانده هستند و یک مرتبه راه باریک و سپس مجددا چهار بانده می‌شود که این مساله نشان می‌دهد در طراحی عملیات پروژه‌ها هوشمندانه عمل نکردیم و با ابتکار عمل جلو نرفته‌ایم.

او ادامه داد: مسیری که خوزستان را به مناطق مرکزی کشور می‌رساند، از ۳۰ سال پیش تا کنون همانند قبل باریک است این مساله نشان از ضعف اساسی در خوزستان است و نشان می‌دهد به جای توجه به زیرساخت‌ها، به اموری توجه شده است که موجب تحول زندگی مردم نشده‌اند.

استاندار خوزستان گفت: باید آسفالت و تکمیل جاده‌ها را انجام دهیم. مسیری که خوزستان را به مناطق مرکزی کشور متصل می‌کند باید تکمیل شود زیرا تکمیل این مسیر در توسعه تجارت و گردشگری بسیار موثر است و حتی می‌تواند مسیر بین‌المللی برای انتقال کالاهای صادراتی باشد. همچنین مسیری که خوزستان را به استان‌های کهگیلویه و بویر احمد و فارس متصل می‌کند نیز بسیار حیاتی است گلوگاه‌های این دو مسیر حیاتی هنوز تکمیل نشده است.

خلیلیان افزود: خوشبختانه در سفر دولت، پروژه‌هایی برای تکمیل چهار بانده شدن این دو مسیر تا سال ۱۴۰۲ تعریف شده و مصوبه تکمیل این دو راه اصلی از هیات دولت اخذ شد و در سفر تهران موافقت ان را گرفتم تا ریل گذاری برای پیشرفت استان شود.

او با اشاره به موضوع بهداشت و درمان استان تاکید کرد: باید یک هزار تخت بیمارستانی داشته باشیم برخی بیمارستان‌ها نیز باید تجهیز شوند که مصوبه های این موارد را نیز اخذ کرده‌ایم.

استاندار خوزستان بیان کرد: حدود یک ماه برای تعریف پروژه‌های اصلی و گره‌های مهم استان در قالب پروژه‌های سفر هیات دولت کار کردیم و در معاونت اجرایی تصویب شدند. سپس با حضور معاون اول رییس جمهور و وزرای ذی‌ربط، پروژه‌ها به تصویب رسیدند.

خلیلیان با اشاره به اینکه ریل‌گذاری مناسبی در بخش‌های مختلف توسعه زیرساخت‌ها، اشتغال‌زایی برای حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار شغل مستقیم به تصویب رسیده است، اظهار کرد: باید صنایع پایین‌دست پتروشیمی و صنایع مرتبط با کشاورزی تکمیل شوند. در این زمینه ضعف داریم و کاری در خور و شایسته ظرفیت استان انجام نشده است.

نماینده عالی دولت در استان بیان کرد: از مرکز استان تا شهرهای دیگر خوزستان، از نظر توسعه و عمران شهری مشکل های عدیده‌ای دارند و بعضا از نظر بافت‌های فرسوده، حاشیه شهرها و ساختارهای زندگی بهتر، مشکل وجود دارد.

او گفت: فاضلاب نخستین موضوعی است که انسان نباید با آن مواجه شود اما ۹ شهر خوزستان درگیر این مشکل هستند. این مسایل، نشان‌ دهنده غفلت در گذشته است، زیرساخت‌ها به این سادگی از بین نمی‌روند بنابراین یا ایجاد نشده‌اند یا با غفلت از بین رفته‌اند.

استاندار خوزستان افزود: در سفر دولت به خوزستان، پروژه‌هایی در زمینه زیرساخت‌های مرتبط با تصفیه فاضلاب و شبکه جمع‌آوری فاضلاب در شهرهای مختلف با اولویت اهواز تعریف شد. شبکه فاضلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز و بازسازی آن اضطراری انجام شده تا اگر مشکلی شبیه دو سال گذشته رخ داد، تا ۸۰ درصد آن معضل ها را نداشته باشیم.

خلیلیان ادامه داد: یک مشکلی که از مرکز خوزستان تا دیگر شهرهای استان داریم این است که از نظر توسعه و عمران شهری مشکل های عدیده ای دارند، بافت های فرسوده، حاشیه ها و ساختارهایی که باید برای زندگی بهتر بازسازی یا ایجاد می شدند با مشکل مواجه هستند.

نماینده عالی دولت با اشاره به اینکه شبکه فاضلاب اهواز پس از ۳۰ سال هنوز تکمیل نشده، بیان کرد: قرار بود این پروژه طی مدت سه سال تکمیل شود که درخواست کردیم طی دو سال تکمیل شود. یکی از مصوبه های سفر هیات دولت اختصاص اعتبار انجام این کار برای شهرهای مختلف استان است.

او ادامه داد: اقدام های عملی در خصوص وضعیت فاضلاب با اقدام های اضطراری به ویژه در اهواز آغاز شده اما متاسفانه طی دو سال گذشته اقدام های بسیار تاثیرگذار در خوزستان انجام نشده بود. البته بخشی از پروژه در راستای تکمیل پروژه بلند مدت در حال اجرا بودند ولی برای رفع مشکل های ناشی از فرسودگی شبکه اقدام زیادی نشده بود. در این راستا از دو ماه و نیم اخیر در بیش از ۱۰۰ جبهه، کار شروع شده است که با این کارها، بخشی از پروژه‌های بلند مدت نیز تکمیل می‌شوند.

استاندار خوزستان با اشاره به لایروبی چاه‌های فاضلاب در برخی شهرها به منظور کاهش مشکل های فعلی در کوتاه مدت، اضافه کرد: امیدواریم با اخذ مصوبه ها، تکمیل شبکه فاضلاب ۹ شهر خوزستان تا سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد.

او با اشاره به وضعیت آب آشامیدنی خوزستان تصریح کرد: یک‌سوم آب‌های کشور از خوزستان عبور می‌کند اما بسیاری از شهرهای این استان با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند؛ برای حل این مسایل هفت طرح داریم که همه شهرها و روستاهای استان خوزستان را پوشش می‌دهد یکی از این طرح‌ها، پروژه آبرسانی غدیر است که ۵۲ درصد جمعیت خوزستان را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

خلیلیان افزود: در حال انجام کار اضطراری برای طرح غدیر هستیم تا حجم برداشت آب از ۱۰ مترمکعب بر ثانیه، دو برابر شود و EC آب به نصف برسد یعنی کیفیت آب نیز دو برابر شود. کل پروژه غدیر طی مدت دو سال تکمیل خواهد شد اما این بخش تا اردیبهشت‌ ماه 1401 تکمیل می شود.

نماینده عالی دولت در خوزستان بیان کرد: مقام معظم رهبری، مسوولان کشوری، دولت، مجلس و قوه قضاییه مصمم به پشتیبانی و حل مشکل های خوزستان هستند. رییس جمهور نیز از آغاز کار خود تا کنون دو مرتبه به خوزستان سفر کرده که این موضوع تا کنون در طول تاریخ خوزستان مشاهده نشده است. مسوولان مختلفی نیز در خوزستان حضور یافتند و مشکل هایی که باید رفع شوند را بررسی کردند. برای نخستین مرتبه با چنین ظرفیت بزرگ و عزم جدی، مسایل خوزستان به صورت ویژه در حال پیگیری است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه رفع مسایل آب و فاضلاب با قدرت پیگیری می‌شود، تصریح کرد: در خوزستان باید هم‌افزایی داشته باشیم و از این ظرفیت ملی به بهترین شکل استفاده کنیم. از همه نیروهای سیاسی و غیر سیاسی می‌خواهم از این ظرفیت، با هم‌افزایی بهره‌مند شویم.

او با اشاره به آبگرفتگی برخی مناطق شوشتر در پی بارندگی اضافه کرد: سه منطقه شوشتر دچار آبگرفتگی و آسیب شدند که در همان لحظه های اولیه سه مسوول استانداری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، امام جمعه شوشتر و بخشی از دوستان سپاه پاسداران، در منطقه حضور پیدا کردند. من نیز برای پیگیری طرح‌های دولت و بحث‌های آب خورستان در تهران بودم که بلافاصله از تهران برگشتم و دو روز پیش به شوشتر سفر کردم.

خلیلیان گفت: در سفر به شوشتر مشاهده کردیم که شدت این حادثه در مناطق متفاوت است به طور مثال در منطقه چشمه سوزنگر با وجود گذشت دو روز از این آبگرفتگی عبور و مرور ساده نیز میسر نبود. صبح روز گذشته کار شن‌ریزی در دو مسیر که این بخش را به جاده اصلی متصل می‌کند، انجام شد.

استاندار خوزستان توضیح داد: به برخی پارکینگ‌های مسکن مهر آب وارد شده بود و مردم از این بابت ناراحت بودند در این منطقه باید در بالادست پروژه مسکن مهر کاری شود تا زمانی که آب از تپه‌ها سرازیر می‌شود، وارد مسکن مردم نشود در این نقطه باید کانال انحراف آب برای هدایت آب تا رودخانه و نیز آسفالت شهرک انجام شود. برای حالت اضطراری باید ابتدا شن‌ریزی انجام می‌شد که از روز گذشته انجام شد. برای انجام اقدام ها، یک نفر به صورت ویژه به منطقه اعزام کردم. در عین حال در هر منطقه یک یا دو نفر به عنوان ناظر تعیین شد تا وضعیت اقدام ها را با پیام به من اطلاع دهند که تا کنون دو پیامک در خصوص آغاز کار شن‌ریزی و کاهش مشکل عبور و مرور دریافت کرده‌ام.

خلیلیان در خصوص فعالیت پیمانکاران غیربومی در استان خوزستان، گفت: در این خصوص با کار کارشناسی، بخش‌نامه‌ای در چهار ماده ابلاغ شده است؛ استفاده از پیمانکاران و نیروهای بومی یکی از ماده‌های این بخش‌نامه است بنابراین شرکت‌ها و موسسه های اقتصادی ملزم به استفاده از پیمانکاران بومی و استخدام نیروهای بومی هستند که بر این کار نظارت می‌کنیم.

نماینده عالی دولت در خوزستان افزود: برخی از این شرکت‌ها دفاتر مرکزی در تهران دارند و مالیات این شرکت‌ها در دفاتر مرکزی وصول و برون‌رفت ارزی از استان خوزستان را در پی دارد در حالی که باید در خوزستان پرداخت شود و سهم این استان حفظ شود.

استاندار خوزستان در پایان اظهار کرد: از طرف دیگر بعضا گردش وجوه و حساب‌های این شرکت‌ها در تهران است در حالی که اگر این گردش مالی در خوزستان باشد، می‌توانیم نقدینگی برای حمایت از توسعه کشاورزی و صنعتی خوزستان داشته باشیم. در خصوص رفع این موارد، بخش‌نامه صادر کرده‌ایم اما گاهی از همین استان، به تهران گزارش داده بودند که کار غیر قانونی انجام داده‌ام در حالی که از ظرفیت قانونی استفاده کرده‌ایم./انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز