خوزستان استان استراتژیک و بهترین مکان برای سرمایه گذاری است/توسعه صنایع پایین دستی در پتروشیمی و اجرایی شدن ۲ طرح جامع نخیلات و شیلات

۱۴۰۰/۱۱/۰۳ - ۱۹:۴۸:۴۵
کد خبر: ۱۲۸۹۷۱۳
خوزستان استان استراتژیک و بهترین مکان برای سرمایه گذاری است/توسعه صنایع پایین دستی در پتروشیمی و اجرایی شدن ۲ طرح جامع نخیلات و شیلات
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: طرح جامع نخیلات و شیلات استان برای رونق بخشیدن به این ۲ بخش و ایجاد اشتغال عملیاتی می شوند.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز،  آقارضا فتوحی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه خوزستان با موضوع ظرفیت های اقتصادی و صنعتی خوزستان که شامگاه شنبه پخش شد، اظهار کرد: طرح جامع شیلات خوزستان در آینده ای نزدیک عملیاتی خواهد شد و طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا سال ۱۴۰۴ باید تولید آبزیان در استان به ۵۰۰ هزار تن افزایش یابد.

او گفت: پروش ماهی در قفس در تمامی دنیا در حال انجام است و در نظر داریم از این روش در استان نیز استفاده کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان تولید نخلستان‌های استان را حدود ۲۳۵ هزار تن خرما اعلام کرد و افزود: در طول یک برنامه پنج ساله این میزان به ۳۵۲ هزار تن افزایش می‌یابد تا ظرفیت صادرات این محصول افزایش یابد.

فتوحی با بیان اینکه زنجیره خرما از نهال تا زمان صادرات باعث اشتغال بیشتر در استان خواهد شد، بیان کرد: طرح جامع نخیلات به وزیر کشور اعلام شده که با مصوب شدن آن و ابلاغ به استان، عملیاتی خواهد شد همچنین وزیر صمت در سفر اخیر خود به خوزستان برای ایجاد مراکز فرآوری خرما در خوزستان قول مساعد داد.

او با اشاره به اینکه خوزستان قطب امنیت غذایی کشور است، اضافه کرد: استان یک ظرفیت، پتانسیل و تکیه گاه کشور است، خوزستان می تواند ۵۰ درصد مواد غذای مورد نیاز کشور را تامین کند و اکنون بالغ بر ۱۸ میلیون تن محصولات کشاورزی سالانه در استان تولید می شود ضمن اینکه در خوزستان ۶.۵ میلیون هکتار عرصه کشاورزی وجود دارد اما تنها از ۱.۳ میلیون هکتار  آن بهره برداری می شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان تصریح کرد: در استان کمبود آب نداریم اما منابع آب در خوزستان باید مدیریت شود تا راندمان کشاورزی افزایش یابد.

توسعه صنایع پایین دستی در پتروشیمی

فتوحی در ادامه به توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در خوزستان اشاره و اظهار کرد: در این راستا دو هزار و ۸۰۰ هکتار زمین برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی خوزستان پیش بینی شده تا طرح های پایین دستی پتروشیمی در استان اجرایی شود.

او همچنین تاکید کرد: تمام منابع مالی صنایع پتروشیمی مستقر در خوزستان از جمله گردش مالی، مالیات و ارزش افزوده که در خارج از استان انجام و پرداخت می شود باید در داخل استان پرداخت تا سود حاصل از آنها برای مردم خوزستان هزینه شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه ۷۳ ناحیه و شهرک صنعتی در استان وجود دارد ادامه داد: یک هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی در شهرک های صنعتی خوزستان وجود دارد که از این تعداد ۴۰۰ واحد تعطیل هستند و ۹۰ واحد تولیدی نیز در تملک بانک ها قرار دارند.

این مقام مسوول حوزه اقتصادی خوزستان بیان کرد: با بانک های استان هماهنگ شده برای فعال کردن واحدهای تولید راکد و در تملک ورود کنند چرا که برای فعالیت این واحدها از منابع ملی هزینه شده و این سرمایه نباید هدر رود.

فتوحی افزود: تفکر منفی در خصوص سرمایه گذاری در استان وجود دارد این در حالی است که خوزستان یک استان استراتژیک دارای مرز آبی و زمینی می باشد و بهترین مکان برای سرمایه گذای است.

او با بیان اینکه دولت بر روی خوزستان به عنوان یک استان اقتصادی حساب باز کرده، تصریح کرد: در دولت جدید اختیارات خوبی به استانداران به ویژه استانداران ویژه ابلاغ شده است.

انجام طرح های عمرانی موثر در خوزستان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه یکی از سیاست های دولت سیزدهیم آغاز پروژه های موثر در استان خوزستان است، افزود: از این پس تنها پروژه های عمرانی در استان اجرا می شود که اثر گذاری در خوزستان داشته باشند ضمن اینکه هرچه منابع مالی بیشتر به خوزستان تزریق شود شاهد تحول بیشتر در استان خواهد شد.

خوزستان پنجمین استان در سپرده گذار بانکی

فتوحی بیان کرد: خوزستان پنجمین استان در موضوع سپرده گذاری بانکی است اما بانک های استان تنها  ۴۹ درصد وصولی سپرده را به عنوان تسهیلات پرداخت می کنند این در حالی است که میانگین کشوری ۸۲ درصد است.

او گفت: به بانک های استان ابلاغ شده که باید هر چه زودتر در پرداخت تسهیلات برای تکمیل پروژه ها و رونق تولید کمک کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان افزود: یکی از مباحثی که به دنبال رونق آن هستیم بحث گردشگری است و در این راستا باید از ظرفیت رودخانه کارون، راهپیمایی اربعین حسینی، شهرها و مناطق باستانی و تاریخی در استان برای توسعه صنعت گردشگری بهترین استفاده را داشته باشیم.

توسعه صنعت مرغداری در خوزستان

فتوحی ادامه داد:  ۴۰ درصد مرغ مصرفی در خوزستان وارداتی است این در حالی است که خوزستان می تواند صادر کننده مرغ باشد، در این راستا برای افزایش تولید مرغ و تخم مرغ در استان در حال صدور مجوز هستیم.

او با اشاره به اینکه در خصوص میوه شب عید اقدام لازم در استان خوزستان انجام شده، بیان کرد: تامین میوه شب عید به تعاون روستایی محول شده و در زمینه تامین کالای اساسی برای ایام نوروز مشکلی در وجود ندارد.

این مقام مسوول تاکید کرد: با جدیت به دنبال برخورد با واحدهای نانوایی متخلف در زمینه کم فروشی و پخت نان بی کیفیت هستیم.

او همچنین با تاکید بر جذب دانش آموختگان دانشگاهی در خوزستان تصریح کرد: از تمامی دستگاه های اجرایی خواسته شده تا از این ظرفیت در استان استفاده کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در پایان با اشاره به انتصاب  های انجام شده در خوزستان افزود: استاندار خوزستان از افراد توانمند در مدیریت ها استفاده خواهد کرد ضمن اینکه از مردم استان تقاضا داریم در توسعه خوزستان با دولت همکاری لازم را داشته باشند./انتهای پیام

 

نظر شما