خطر بازگشت کرونا ویروس با سویه‌های جدید / بهترین مبارزه انجام واکسیناسیون است

۱۴۰۱/۱۰/۱۲ - ۱۴:۴۹:۴۷
کد خبر: ۱۴۱۷۹۱۲
خطر بازگشت کرونا ویروس با سویه‌های جدید / بهترین مبارزه انجام واکسیناسیون است
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از خطر بازگشت کرونا با سویه‌های جدید، خبر داد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، پژمان بختیاری‌نیا در خصوص آخرین وضعیت کرونا و سویه‌های جدید اظهار کرد: در مناطق مختلف جهان، چند زیر سویه از واریانت اُمیکرون کرونا ویروس در حال چرخش است که زیر سویه غالب در جهان، BQ,۱ می باشد و حدود ۴۳٪ از موارد را به خود اختصاص داده و در بیش از ۶۵ کشور گزارش شده است.

او گفت: همچنین زیر سویه XBB حدود ۶٪ از موارد بیماری را شامل می‌شود و از ۳۵ کشور دنیا گزارش شده است؛ در ایران، بیش از ۸۵٪ موارد را زیر سویه BA,۵ تشکیل می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: علایم زیر سویه‌های فعلی همانند سایر زیر سویه‌های اُمیکرون است، اما براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی احتمالاً با سرعت بیشتری گسترش می‌یابند.

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان بیان کرد: تا کنون شواهد قطعی مبنی بر شدیدتر بودن بیماری نسبت به زیر سویه‌های قبلی امیکرون وجود ندارد، اما مطالعات در این زمینه ادامه دارد.

بختیاری‌نیا با تاکید بر این که روش شناسایی زیرسویه‌های BQ,۱ و XBB واریانت اُمیکرون همانند سایر واریانت‌های کروناویروس بوده و امکانات تشخیصی آن در کشور وجود دارد، اضافه کرد: با توجه به شناسایی اخیر مواردی از زیرسویه‌های مذکور در کشور، رعایت دستورالعمل های بهداشتی و خصوصاً استفاده از ماسک باید مورد توجه قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه واکسیناسیون در پیشگیری از ابتلا به انواع شدید و بستری شدن در بیمارستان موثر است، تاکید کرد: مطابق آخرین مصوبه کمیته ملی واکسیناسیون کرونا، به همه افراد بالای ۱۸ سال که دارای بیماری زمینه‌ای هستند و ۶ ماه از تاریخ آخرین نوبت تلقیح واکسن آنها گذشته است، توصیه می‌شود برای دریافت واکسن کووید-۱۹ اقدام نمایند.

این مقام مسوول بهداشت و درمان خوزستان به آخرین آمار واکسیناسیون کووید-۱۹ در استان اشاره کرد و افزود: نوبت اول سه میلیون و ۳۶۵ هزار و ۶۵۴ دُز با پوشش ۸۶.۴٪، نوبت دوم دو میلیون و ۸۹۶ هزار و ۰۸۶ دُز با پوشش ۷۵.۴٪ و نوبت یادآور نیز یک میلیون و ۱۹۲ و ۳۸۹ دُز با پوشش ۳۶.۳٪ درصد تزریق شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان بیان کرد: افرادی که در دریافت نوبت دوم یا نوبت یادآور واکسن خود دچار تاخیر شده‌اند، می‌توانند برای دریافت واکسن به نزدیکترین خانه بهداشت یا پایگاه سلامت محل سکونت خود مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز