پیش‌بینی تخصیص بودجه سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اروند / تعریف ۲۰ پروژه دانش بنیان در بخش کشاورزی

۱۴۰۱/۱۰/۱۴ - ۱۳:۳۰:۴۵
کد خبر: ۱۴۱۸۹۸۶
پیش‌بینی تخصیص بودجه سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اروند / تعریف ۲۰ پروژه دانش بنیان در بخش کشاورزی
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه دولت قبل مصوبه هایی را تصویب کرد اما در نهایت اجرایی نکرد، گفت: سالانه 10 هزار میلیارد تومان برای گسترش این منطقه پیش‌بینی شده بود که 9 سال بر زمین مانده و در دولت سیزدهم با دستور رییس جمهور کارگروهی تشکیل شده و در حال پیگیری است.

 به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، محمدرضا اسکندری در نشست شورای اداری منطقه آزاد اروند که با حضور مسوولان مربوطه این نهاد حاکمیتی و مدیران شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در محل سالن جلسه های شهید عبدالرضا موسوی ساختمان سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سومین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، همچنین با اشاره به تقدیم بیش از 6 هزار شهید از شهرهای آبادان و خرمشهر به انقلاب اسلامی، خطاب به اعضای شورای اداری منطقه، اظهار کرد: در منطقه آزاد اروند هر چند هنور برخی تعارضات وجود دارد، اما این افتخار را داریم که نخستین نشست را برگزار کنیم.

او با بیان اینکه طی سال 92 زمانی که منطقه آزاد گسترش پیدا کرد، یکی سری از مصوبه ها هیچ وقت پیگیری نشد، گفت: در مصوبه های گسترش منطقه آزاد اروند مقرر شد که در ردیف بودجه عمومی کشور ردیفی تبیین شود که بر اساس آن، اعتباری برای منطقه آزاد اروند مشخص شود که اعضای هیات دولت آن را امضا کردند، اما هیچوقت طی 9 سال گذشته توسط مدیران قبلی و حتی توسط نمایندگان مردم در مجلس، پیگیری نشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه این عقب ماندگی باید جبران شود، افزود: در پی سفر رییس جمهور به منطقه، دستور تشکیل کارگروهی داده شد و دستگاه‌های مختلف طرح‌های خود را پیشنهاد دادند، در نهایت جمع‌بندی حاصل شد که بر اساس آن، پروژه‌هایی تعریف و در یک بازه زمانی مشخص با تخصیص اعتبارهای ویژه به منطقه، انجام خواهد پذیرفت.

اسکندری با اشاره به اینکه جمع‌بندی نهایی پروژه‌ها برای تصویب به دولت تحویل شده اما هنور به تایید نرسیده، بیان کرد: باید در خارج از بحث بودجه و خارج از مجلس تصمیم‌گیری شود. بر این اساس، سالانه 10 هزار میلیارد تومان برای این منطقه پیش‌بینی خواهد شد و یکی از راه‌هایی که برای تحقق این اعتبار ها پیش‌بینی شده، بحث تهاتر نفت است.

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند، خطاب به مدیران دو شهرستان، ایشان را ملزم کرد که مدعی حق خود از بودجه استانی شوند و اضافه کرد: سازمان منطقه آزاد اروند در شورای برنامه‌ریزی استان عضو نیست که بخواهد از حقوق منطقه دفاع کند، لذا دستگاه‌های دو شهرستان باید این کار را انجام دهند و پیگیر اعتبار های استانی خود باشند و اگر مشکلی در تحقق اعتبار های استانی وجود داشته باشد، دستگاه مربوطه این موضوع را به سازمان منطقه آزاد اروند اطلاع دهد که ما پیگیر حق و حقوق شهرستان از طریق مرکز باشیم.

او با بیان اینکه اگر این اعتبارها تحقق نیابد، نمی‌شود مشکل شهرستان های تابعه را حل کرد، تصریح کرد: ما هر اندازه هم تلاش کنیم، نیازهای منطقه با اعتبار های تخصیصی سازمان منطقه آزاد اروند قابل تامین نیست.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه تاکید بر آن است که قانون باید اجرا شود، توضیح داد: سعی ما بر این است که جلسه های شورای اداری اروند را ماهانه برگزار کنیم و همه مدیران اگر مسایلی دارند که در این جلسه ها قابلیت طرح دارد، بیان کنند که موارد منطقه را در نشست‌های شورای اداری پیگیری کنیم چرا که توانایی پیگیری مسایل وجود دارد، ولی باید ابتدا اطلاع از مسایل حاصل شود که قابلیت پیگیری داشته باشد.

اسکندری با اشاره به اینکه طی سال جاری بالغ بر دو هزار و 380 میلیارد تومان پروژه برای منطقه تعریف شده افزود: این طرح‌ها یا شروع شده یا در شُرُف آغاز است.

او با بیان این که درآمدهای سازمان نسبت به سال‌های گذشته بین سه تا سه و نیم برابر افزایش یافته که این درآمدهای مازاد به فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی تخصیص داده شده، ادامه داد: طی سال جاری، معاونت فرهنگی، بالغ بر 160 میلیارد تومان اعتبار در اختیار دارد که به مدارس، موسسه های خیریه و برنامه‌های فرهنگی تخصیص خواهد یافت.

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه مبلغ اختصاصی به باشگاه صنعت نفت بر خلاف سال های گذشته، امسال از بودجه فرهنگی منفک شده است، خبر داد: طی سال مقرر شد بالغ بر 30 میلیارد به باشگاه صنعت نفت پرداخت شود که تا کنون 15 میلیارد آن به این باشگاه پرداخت شده است.

مقام عالی حاکمیتی در منطقه آزاد اروند با بیان اینکه از روز تشکیل این منطقه آزاد تجاری-صنعتی، قرار بر این شد که به ظرفیت‌های منطقه توجه شود، گفت: این منطقه خواستگاه شیلات و کشاورزی است که هیح توجهی به این حیطه نشده بود. از ابتدای دولت سیزدهم تیمی را تشکیل دادیم و این موضوع در دستور قرار گرفت تا در قالب پروژه نخلستان، برخی فعالیت‌های بخش کشاورزی و اراضی زارعتی منطقه تعریف و احیاء شود.

اسکندری افزود: جمع‌بندی بررسی‌ها منجر به قراردادی شده که ظرف امروز تا فردا امضا خواهد شد که بر اساس این قرارداد، کل دو هزار و 200 هکتار جزیره مینو ذیل این طرح قرار می‌گیرد و به عنوان پایلوت توسط یک تیم فنی، کار احیای نخلستان مینوشهر را اجرا خواهد شد.

این مقام حاکمیتی منطقه آزاد اروند ادامه داد: حدود 20 پروژه دانش‌بنیان توسط این تیم تعریف شده که در سطح دو هزار و 200 هکتار اجرا خواهد شد و زمانبندی انجام این پروژه نیز دو ساله در نظر گرفته شد و مقارن با پروژه‌های عمرانی مینوشهر، فعالیت های کشاورزی نیز اجرایی خواهد شد.

او تصریح کرد: در توافقی که به کارگروه ویژه دولت ارسال شد، در صورت تامین اعتبار منطقه آزاد اروند، پیشنهاد هزار میلیارد هزینه در امور زیرساختی داده شده که در حال حاضر بالغ بر دو هزار 300 میلیارد فقط در حیطه کشاورزی در حال تنفیذ قرارداد است و خیلی از پیش‌بینی‌های ابتدایی خود جلوتر هستیم.

بر اساس این گزارش، در ادامه این نشست، معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند نیز به تشریح پروژه‌هایی پرداخت که پس از طراحی و تخصیص اعتبار و اجرا، در آینده نزدیک، چهره منطقه را دگرگون خواهد کرد.

این پروژه‌ها، شامل بزرگراه خلیج فارس، پل شهدای خرمشهر، نمایشگاه بین المللی منطقه آزاد اروند، ساحل سازی اروند صغیر، ترمیم و بهسازی و اصلاح معابر شهرهای آبادان و خرمشهر و... اعلام شد.

همچنین در ادامه اعضای شورای اداری منطقه آزاد اروند، در این نشست به بیان دیدگاه‌ها، ارایه نظرات و تبیین پیشنهادها پرداختند.

لازم به ذکر است که که برای نخستین مرتبه، با ابلاغ ماده 65 احکام دایمی برنامه توسعه کشور به اروند، عملا حاکمیت سازمان منطقه آزاد اروند بر شهرهای آبادان و خرمشهر به سازمان منطقه آزاد اروند و حاکمیت واحد آن به مدیر عامل سازمان تنفیذ شد.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز