کم‌کاری تیروئید مادرزادی یکی از شایع‌ترین علل عقب ماندگی ذهنی است

۱۴۰۱/۱۰/۲۴ - ۱۵:۳۷:۰۵
کد خبر: ۱۴۲۲۸۲۸
کم‌کاری تیروئید مادرزادی یکی از شایع‌ترین علل عقب ماندگی ذهنی است
بیماری کم‌کاری تیروئید مادرزادی(هیپوتیروئیدی مادرزادی) یکی از شایع‌ترین علل عقب ماندگی ذهنی بوده که قابل پیشگیری است.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، سیما اورنگ امروز شنبه 24 دی ماه در خصوص بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان اظهار کرد: این بیماری به وضعیتی گفته می‌شود که غلظت هورمون‌های تیروئید در جریان خون نوزاد، کم است.

او گفت: بیماری کم‌کاری تیروئید مادرزادی یکی از شایع‌ترین علل عقب ماندگی ذهنی محسوب شده اما قابل پیشگیری است و غربالگری آن از سال ۸۴ در نظام سلامت کشور ایجاد شده است.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان با بیان اینکه طبق مطالعات، اجرای این برنامه از موفق‌ترین برنامه‌های مدیریت بیماری‌های غیرواگیر بوده، افزود: یکی از مهمترین راهبردها در راستای اجرای موفق هر برنامه‌ای، آموزش گروه‌های مختلف از جمله ارایه‌دهندگان خدمت است، به همین منظور با حمایت دکتر مجید امین‌زاده، فوق تخصص کودکان، وبینار آموزش مداوم برای گروه‌های مختلف بهداشتی درمانی برگزار شد.

این پزشک متخصص در پایان بیان کرد: غربالگری کم‌کاری تیروئید مادرزادی برای همه نوزادان در سه تا پنج روز اول تولد و از طریق پاشنه پا انجام می‌شود، نوزادانی که در غربالگری مشکوک شناخته شوند، با بررسی آزمایش های تکمیلی خون و در صورت تائید، به عنوان بیمار، تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

نظر شما