استاندار خوزستان: حیات و پویایی تالاب ها حفظ شود / گسترش صنعت باید متناسب با زیست بوم منطقه باشد

۱۴۰۱/۱۱/۱۳ - ۱۸:۳۶:۱۹
کد خبر: ۱۴۳۱۵۸۲
استاندار خوزستان: حیات و پویایی تالاب ها حفظ شود / گسترش صنعت باید متناسب با زیست بوم منطقه باشد
استاندار خوزستان گفت: آنچه باید مسوولان پیگیری کنند طرح آمایش سرزمینی است، اگر قرار است صنعتی را در یک منطقه گسترش دهیم باید صنعت متناسب با زیست بوم همان منطقه باشد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، علی اکبر حسینی محراب امروز پنجشنبه ۱۳ بهمن‌ماه در مراسم روز جهانی تالاب‌ها که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این نشست‌ها برکات خوبی در بر دارد اما این نشست‌ها باید این منجر به برنامه شوند برای حل مشکل ها شوند.

او با بیان اینکه تالاب‌ها در کنترل سیلاب، تعدیل هوا، جلوگیری از فرسایش خاک و معیشت مردم نقش پررنگی دارند، گفت: ایران بدون تالاب دچار مشکل زیادی خواهد شد، اگر روزی تالاب‌ها وجود نداشته باشند مشکل های زیادی از جمله جمعیتی، سیاسی و اقتصادی به وجود خواهد آمد؛ بنابراین باید تالاب‌ها زنده و پویا باشند و از خشکی آن‌ها جلوگیری شود.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه ریزگردها و گرد و غبارهای شدید زندگی را بسیار سخت می‌کنند، افزود: توسعه یا محیط زیست بحث قدیم‌الایام بوده اما آنچه باید مسوولان پیگیری کنند طرح آمایش سرزمینی است؛ اگر قرار است صنعتی را در یک منطقه گسترش دهیم باید صنعت متناسب با زیست بوم همان منطقه باشد.

حسینی محراب بیان کرد: امروز دنیا در حال رها کردن خود از صنایع سنگین  و روی آوردن به دانش بنیان‌ها است که اشتغال، درآمد و ارزش افزوده بیشتری دارند، بنابراین اینکه کسی طرح تفصیلی خوبی در مورد صنعتی تهیه می‌کند، نباید بگوییم باید این صنعت و در این نقطه انجام شود.

نماینده عالی دولت در خوزستان اضافه کرد: نباید اجازه دهیم پتروشیمی‌های بالادست در خوزستان شکل بگیرند بلکه باید زنجیره صنایع پایین دستی ایجاد شود.

او با بیان اینکه استفاده از امکان های جدید برای حفظ تالاب‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: فناوری‌های جدید، پهپادها، هواپیماهای سبک و ماهواره‌ها و آنچه می‌توانیم باید دنبال شوند؛ در حال حاضر بسیاری از مسایل دنیا به صورت فنی کنترل می‌شوند و کنترل فنی در تالاب‌ها نیز باید انجام شود تا ببینیم چگونه با تالاب‌ها رفتار می‌شود.

حسینی محراب با تاکید بر تامین حق‌آبه تالاب‌ها، تصریح کرد: استفاده از پمپ‌های غیرمجاز و انحراف مسیرهای رودخانه‌ها در تامین نشدن حق‌آبه تالاب‌ها اثر دارد که این مسایل باید اصلاح شوند. اینکه آب رودخانه‌ها تحویل برخی می‌شود به ما ضربه می‌زند و در این خصوس، اشکال ها باید قدم به قدم رفع شوند.

استاندار خوزستان در پایان تاکید کرد: باید تغییر ذهن مدیران متناسب با دید مدیریت محیط زیست انجام شود تا شیوه‌های حفاظت جدید از تالاب‌ها انجام شود.

انتهای پیام/

نظر شما