کاهش چشم گیر تولیدات باغی و نخیلات خوزستان بر اثر گردوغبار

۱۳۹۵/۰۷/۱۴ - ۱۴:۳۲:۵۶
کد خبر: ۴۶۵۳۹۹
کاهش چشم گیر  تولیدات باغی و نخیلات خوزستان بر اثر گردوغبار
معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص خسارت گرد و خاک روزهای اخیر بر نخلستان و باغات استان، با بیان این که این پدیده در کوتاه‌مدت اثر خود را بر کیفیت محصولات باغی و همچینین تولیدات نخیلات می‌گذارد، گفت: ریزگردهای اخیر باعث کاهش 15 درصدی قیمت تولیدات باغی و نخیلات ما شده است.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ حلیم کوتی گفت: با اشاره به وقوع پدیده ریزگردها در روزهای اخیر اظهار کرد: هنوز برآوردی از خسارات این پدیده در نخلستان‌ها و همچنین باغات استان انجام نشده است و میزان دقیق این خسارات قابل محاسبه نیست.

وی با بیان این‌که پدیده ریزدگردها در سال‌های اخیر آسیب‌های جدی به باغات استان وارد کرده است، افزود: در کوتاه مدت این پدیده آثار خسارت‌بار خود را بر کیفیت تولیدات باغی و محصولات نخیلات خواهد گذاشت و در بلندمدت نیز از نظر کمّی بر باغات و نخیلات اثرگذار خواهد بود.

کوتی با اشاره به انجام عملیات برداشت 60 تا 70 درصد نخلستان‌های خوزستان تصریح کرد: ریزگردهای اخیر باعث شد تا گردوخاک بر خرمای نخلستان‌هایی که هنوز برداشت نشده‌اند، بنشیند و محصولات درجه یک نخلستان‌ها را به درجه 2 تبدیل کند که این موضوع موجب کاهش 15 درصدی قیمت محصولات خواهد شد.

وی بیان کرد: وقوع مستمر پدیده ریزگردها در زمان داشت نخلستان‌ها باعث ایجاد عارضه‌هایی در نخیلات می‌شود و در خصوص باغات نیز وضعیت به همین منوال است. یعنی ریزگردهای اخیر باعث شد 15 درصد ارزش محصولات باغی که بر درختان قرار دارند، کاهش یابد.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: ریزگردها در بلندمدت در سطح سبز باغات اثرگذار بوده و از نظر کمی باغات را تحت شعاع قرار می‌دهد.

کوتی خاطرنشان کرد: از نخلدارانی که هنوز محصول خود را برداشت نکرده‌اند، انتظار داریم با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر تداوم نسبی ریزگردها در برخی نقاط استان، هر چه سریعتر نسبت به برداشت اراضی خود اقدام کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز