معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

تحت تأثیر قرار گرفتن مسائل اجتماعی و اقتصادی خوزستان از ریزگردها

۱۳۹۵/۱۱/۲۹ - ۱۰:۱۹:۵۵
کد خبر: ۵۲۲۱۴۱
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: موضوع مهمی که امروز تمام مسائل اجتماعی و اقتصادی را در استان خوزستان تحت تاثیر قرار داده مسئله ریزگردها است.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، احمد میدری در جلسه کمیسیون اشتغال، فرهنگی اجتماعی و رفاهی اجتماعی خوزستان اظهار کرد: موضوع مهمی که امروز تمام مسائل اجتماعی و اقتصادی را در استان خوزستان تحت تاثیر قرار داده مسئله ریزگردها است.

وی افزود: بر اساس گزارش سازمان ملل از سال ۱۳۵۲ تاکنون ۹۰ درصد از تالاب های عراق و ۷۰ درصد از تالاب های خوزستان (تالاب هورالعظیم) از بین رفته اند. با چنین آمار و گزارش هایی باید منتظر یک فاجعه بزرگ باشیم.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مسئولان و نمایندگان حاضر در جلسه درخواست کرد: برای نجات خوزستان جز نجات تالاب ها هیچ راه حلی وجود ندارد و بقیه راه حلها شوخی است. همه متخصصان جهانی نیز این راه حل را تأیید می کنند و به عنوان نمونه کشور آمریکا از 5 هزار سد کشور خود در ۱۰ سال اخیر یک هزار سد را تخریب کرده چون می دانند که سدها منجر به تغییرات شدید در پایین دست می شوند و هیچ راه حل انسانی به غیر بازگشت به طبیعت وجود ندارد.

میدری گلایه کرد: صدام برای اذیت کردن شیعیان جنوب عراق و جنگ نسبت به خشک کردن تالاب های کشورش اقدام کرد و ایران نیز برای حفر چاه های نفتی و سدسازی باعث خشک شدن تالاب ها می شود.

مردم از ریزگردها بیشتر از هواپیمای عراقی می ترسند

وی بیان کرد: مردم می گویند ما از ریزگرد بیشتر از هواپیمای عراقی می ترسیم چون هواپیمای عراقی ۱۰ خانه را هدف قرار می داد و می رفت ولی ریزگرد وقتی می آید همه را تحت تاثیر خود قرار می دهد. ضمن اینکه ریزگردها قطعی آب و برق را نیز به همراه دارد و زندگی مردم را نیز مختل می کند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به لزوم عمل کردن عراق به تعهدات بین المللی خود تأکید کرد: هر پروژه ای که می خواهد تعریف شود باید بحث حفظ محیط زیست خوزستان به عنوان نخستین اولویت های سیاست ایران لحاظ شود و بعد به دنبال بهترین کارشناسان و انجام درست دیپلماسی باشیم.

میدری با اشاره به اینکه چنین مسائلی تنش امنیتی برای کشور به بار می آورد، انتقاد کرد: باید نسبت به پروژه های سدسازی در بالادست خوزستان تجدیدنظر شود. باید مسئله مهم تغییرات اقلیمی ناشی از سدسازی را نیز مدنظر داشته باشیم.

وی یادآور شد: در سال ۷۹ وقتی در این منطقه خشکسالی شد ۷۰۰ خانواده از آبادان مهاجرت کردند و امسال نیز در اهواز به طور قطع خروج نیروی انسانی خواهیم داشت.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: وقتی شهری از سرمایه گذار خالی شود و کارمندان باتجربه آن برای سایر شهرها انتقالی بگیرند و بروند دیگر با هیچ چیزی نمی توان کار کرد و کارخانه ایجاد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز