مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب:

پمپ های انتقال نفت بهینه سازی شد

۱۳۹۶/۰۱/۱۵ - ۱۶:۳۸:۰۰
کد خبر: ۵۴۰۰۴۴
پمپ های انتقال نفت بهینه سازی شد
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: با نصب نسل جدید پمپ‌های انتقال نفت(HPS)، مجموعه‌های بوستر کلاستر ۷۱ میدان نفتی رگ سفید در مناطق نفت خیز جنوب بهینه سازی و راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، بیژن عالی پور با اعلام نصب نسل جدید پمپ‌های انتقال نفت(HPS )، مجموعه‌های بوستر کلاستر ۷۱ میدان نفتی رگ سفید در مناطق نفت خیز جنوب، اظهار کرد: پروژه‌ نصب این پمپ ها از خردادماه سال گذشته آغاز شد و در مدت ۹ ماه اجرا و راه اندازی شد. با احداث تأسیسات مورد نیاز و نصب این پمپ ها، ظرفیت انتقال نفت خام در  مجموعه‌های تفکیک ۱۸ و ۷۱ میدان رگ سفید در مجموع به میزان ۱۶ هزار بشکه در روز رسید و افزایش فشاری از  PSI ۲۵۰ به حدود PSI ۶۰۰ نیز فراهم شده است.

وی بیان کرد: نصب این پمپ ها در مجموعه‌های تفکیک شماره ۲۲ و ۲۳ میدان رگ سفید نیز در حال اجرا است که حدود یک ماه دیگر راه‌اندازی خواهد شد؛ ظرفیت نرمال هر پمپ در این مجموعه ها حدود ۱۶ هزار بشکه در روز است و با نصب پمپ های مذکور در میدان رگ سفید امکان استمرار و افزایش تولید از تعدادی از چاه های کم فشار و بسته این میدان با مجموع دبی حدود ۱۶ هزار بشکه در روز فراهم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب هزینه‌ی ارزی و ریالی اجرای این بخش از پروژه را حدود  ۱۵۰ میلیارد ریال اعلام و یادآور شد: همزمان با اجرای قرارداد فوق،  قرارداد دیگری نیز با هدف تجهیز کلاسترهای گلخاری و مجموعه های تفکیک شماره ۱۱ و ۱۴۵ میدان بی‌بی حکیمه‌ در دست اجرا است که  تا پایان شش ماهه نخست سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

عالی پور عنوان کرد: با اجرای این پروژه در مجموعه گلخاری، استمرار و افزایش ظرفیت تولید روزانه تا ۲۶ هزار بشکه به سامان خواهد رسید و در مجموعه‌های بی‌بی حکیمه نیز پمپ‌های یدک در کنار پمپ‌های موجود به منظور استمرار و جلوگیری از وقفه در تولید نفت حدود  ۲۷ هزار بشکه در روز، نصب خواهند شد.

بر اساس این گزارش، پمپ های HPS نسل جدید پمپ های انتقال نفت است که  با فناوری پمپ های درون چاهی (EPS ) جایگزین سامانه های رایج افزایش فشار نفت شده است. همچنین در طراحی این پمپ ها از تکنولوژی جدید دور متغیر (Variable Frequency Drive) به منظور افزایش بازدهی پمپ و استفاده از انرژی استفاده می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز