معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز:

بحران بی آبی در خوزستان بیداد می کند

۱۳۹۶/۰۱/۲۷ - ۲۳:۱۵:۲۴
کد خبر: ۵۴۵۴۷۶
بحران بی آبی در خوزستان بیداد می کند
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: بسیاری از شاخص‌های بین‌‌المللی نشان می‌دهند که ایران دچار تنش آبی شدید است.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، عبدالرحیم هوشمند در آیین گشایش اولین جشنواره ایده‌های نوین آب و انرژی در تالار مطهری دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: در بسیاری از مناطق ایران کمبود آب وجود دارد و در  برخی از رودخانه‌ها در منطقه در حال جابجا شدن هستند و حجم آب در حال کم‌شدن است؛ بنابراین در آینده نزدیک مشکلات عدیده‌ای خواهیم داشت.

 وی افزود: آب به‌خودیِ خود و بدون هزینه وارد خوزستان می‌شود، خوزستان یک منطقه جلگه‌ای بوده و جریان آب به سمت مناطق پایین‌تر در حرکت است. با وجود سطح وسیع اراضی در این جلگه می‌توانیم تولیدات کشاورزی عظیمی ایجاد کنیم؛ درحالی‌که ما با هزینه‌های بسیار زیاد این آب را انتقال می‌دهیم.

 معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز  تصریح کرد: یکی از دلایل کمبود آب افزایش جمعیت است  و سالانه 400 میلیارد مترمکعب ریزش جوی داریم که حدود 270 میلیارد مترمکعب آن تبخیر می‌شود و حدود 140 میلیارد مترمکعب دیگر تجدیدپذیر و در اختیار ما است، اما از این مقدار حدود 90 میلیارد مترمکعب را استفاده می‌کنیم.

هوشمند گفت: در قبال خود و آیندگان مسئول هستیم و باید روش‌هایی را ابداع کنیم تا مقدار آب دسترس را به شکل درست مصرف کنیم؛ بیشترین میزان مصرف آب، اکنون در بخش کشاورزی است و ما باید به‌دنبال این باشیم که راندمان مصرف آب را در بخش‌های مختلف بالا ببریم و مقدار مصرف را کاهش دهیم. همین کار در زمینه انرژی نیز باید انجام شود.

وی ادامه داد: هدف اصلی جشنواره این است که دانشجویان فکر کنند، مشکلات را بشناسند و وقتی از وضع موجود شناخت پیدا کردند، ایده بگیرند؛ اگر ما بتوانیم کمتر از یک درصد در مصرف کنونی آب صرفه‌جویی کنیم، می‌توانیم حجم عظیمی از آن را ذخیره کنیم یا بسیاری از اراضی را که تاکنون زیر کشت نرفته‌اند، زیر کشت ببریم، اگر این روند تا سال‌های بعد تداوم داشته باشد، آن‌گاه می‌توانیم ادعا کنیم که داریم پیشرفت می‌کنیم .

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه چمران اهواز بیان کرد: بسیاری از شاخص‌های بین‌‌المللی نشان می‌دهند که ایران دچار تنش آبی شدید است. ما باید این کمبودها را جدی بگیریم و این جشنواره نیز در راستای جمع‌آوری ایده در همین زمینه برگزار می‌شود.

هوشمند ادامه داد: یک اقتصاددان انگلیسی می‌گوید "آب کالای عجیبی است و بقای بشر به آن وابسته است، اما کم‌ارزش‌ترین کالا نزد بشر است". حال الماس و طلا تأثیری در زندگی بشر ندارند، اما بسیار با ارزش هستند؛ یعنی ما داریم به بیراهه می‌رویم. در بسیاری از کشورها کمبود آب بحث اصلی امروزشان است و ایران نیز یکی از آن کشورها است که باید با کمبود آب و مشکلات ناشی از آن مبارزه کند.

وی اضافه کرد:  متأسفانه کشورهای در حال توسعه تمام همت‌شان بر احداث سد، کارخانه، جاده و ... است اما پس از مرحله ساخت، مراحل بهره‌برداری و نگهداری وجود دارد که توجهی به این مراحل نمی‌شود؛ به‌طور مثال سرمایه عظیمی برای سد دز در نظر گرفته شده بود که قریب به سه میلیارد متر مکعب آب ذخیره کند، اما این حجم ذخیره‌سازی پس از 10 سال به دو میلیارد مترمکعب رسید، یعنی یک میلیارد مترمعکب از این سرمایه‌گذاری از دست رفت.

خبرنگار: مهدی ربیع

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز