معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان:

کاهش بارندگی کشت کلزا را از بین برد/ بی آبی پنبه کشاورزی خوزستان را زد

۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۱۵:۴۵:۵۵
کد خبر: ۵۴۶۹۸۵
کاهش بارندگی کشت کلزا را از بین برد/ بی آبی پنبه کشاورزی خوزستان را زد
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: به دلیل کاهش شدید بارندگی در سال زراعی جاری به جز 600 هکتار در شهرستان های ایذه و باغملک، کشت دیم در سایر شهرستان های خوزستان عملکردی نداشته و از بین رفته است.
محمد قاسمی نژاد در گفتگو با خبرنگار برنا اظهار کرد: برداشت کلزا در خوزستان در هفته جاری آغاز می شود و در سال زراعی گذشته 12 هزار و 600 تن کلزا خریداری شده بود

وی افزود: در 20 هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان کلزا کاشت شده که 15 هزار هکتار به صورت آبی و پنج هزار هکتار به صورت دیم کشت می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به تاٍثیر خشکسالی و بحران کم آبی در خوزستان و تشنگی کشاورزی استان،تصریح کرد: به دلیل کاهش شدید بارندگی در سال زراعی جاری به جز 600 هکتار در شهرستان های ایذه و باغملک، کشت دیم در سایر شهرستان های خوزستان عملکردی نداشته و از بین رفته است.

وی بیان کرد: خوزستان در سال زراعی گذشته رتبه نخست کشوری را در تولید کلزا کسب کرد که امیدواریم این رتبه در سال زراعی جاری نیز به رغم خشکسالی، باز هم تکرار شود.

قاسمی نژاد عنوان : عمده محصول کلزا در شهرهای شمالی از جمله شوشتر، دزفول، شوش، اندیمشک و بهبهان است.

وی با اشاره به مزایای کشت کلزا در خوزستان و تناسب آن با شرایط کم آبی و خشکسالی و کمبود آب یادآور شد: کشت کلزا از آن جهت برای خوزستان حائز اهمیت است که این گیاه در بهبود الگوی کشت، تناوب زراعی، حفظ حاصلخیزی خاک و مبارزه با آفات نقش اساسی دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان ادامه داد: خوزستان ظرفیت تولید و توسعه کاشت انواع دانه های روغنی را دارد و با هدف بهبود الگوی کشت و تناوب کشت، افزایش سطح کشت دانه های روغنی برنامه ریزی شده است.

قاسمی نژاد بیان کرد: برنامه کشت سویا از پارسال در شوش، دزفول و شوشتر آغاز شده که در صورت واردات ارقام جدید و تامین بذر موردنیاز در کشور، خوزستان می تواند نسبت به توسعه آن اقدام کند.

وی با اشاره به کشت بهاره آفتابگردان را از سال زراعی گذشته در خوزستان ادامه داد: کشت آفتابگردان در خوزستان ابتدا در حدود 25 هکتار به صورت آزمایشی آغاز شد که در سال زراعی جاری به یک هزار هکتار رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان با تاکید بر توسعه کشت کنجد در خوزستان نیز بیان کرد: کنجد علاوه بر اینکه تامین کننده روغن مورد نیاز است، به دلیل نیاز آبی کم می تواند به عنوان یکی از جایگزین های برنج باشد.

قاسمی نژاد افزود: در برخی حوضه های آبی خوزستان و مناطقی که تک محصولی هستند، امکان کشت برنج وجود دارد اما در حوضه های مارون - جراحی و زهره به دلیل خشکسالی شدید، دیگر امکان کشت برنج وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سالانه سه هزار میلیارد دلار برای واردات دانه های روغنی هزینه می شود گفت: به دلیل نبود کارخانه روغن کشی در خوزستان، محصولی که تولید می شود باید به استان های دیگر ارسال شود.

خبرنگار: مهدی ربیع

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز