مدیر طرح ملی مقابله با پدیده گرد و غبار:

افزایش وقوع گرد و غبار در خوزستان از ۲۲ مورد در سال به ۷۴ مورد

۱۳۹۶/۰۲/۱۴ - ۲۳:۰۰:۲۱
کد خبر: ۵۵۳۷۴۳
افزایش وقوع گرد و غبار  در خوزستان از ۲۲ مورد در سال به ۷۴ مورد
مدیر طرح ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: تا قبل از دهه ۸۰ شاید سالی ۲۲ بار در خوزستان شاهد گرد و غبار بودیم ولی این رقم به ۷۴ بار در سال هم رسیده است که البته هرچند سال گذشته ۲۵ بار وقوع گرد و غبار را در خوزستان داشتیم.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، ضیاء الدین شعاعی در سمینار آموزشی مقابله با ریزگرد و سیلاب اظهار کرد: چه اتفاقی افتاده که شاهد وقوع گرد و خاکی هستیم که در حالت نرمال نباید اتفاق می افتاد. تا قبل از دهه ۸۰ شاید سالی ۲۲ بار در خوزستان شاهد گرد و غبار بودیم ولی این رقم به ۷۴ بار در سال هم رسیده است که البته هرچند سال گذشته ۲۵ بار وقوع گرد و غبار را در خوزستان داشتیم.

وی افزود: کسی باور نمی کند که در منطقه ای گرد و غبار با غلظت ۱۰ هزار میکروگرم داشته باشیم و افراد کارشناس به سختی این رقم را باور می کردند. به هر حال با وقوع طوفان شن، انتظار هر غلظتی را داریم ولی این ۱۰ هزار برای گرد و غبار خیلی بالا است و برای وقوع گرد و خاک باید زمین مساعد باشد و در عین حال باد مناسبی وزیدن بگیرد.

مدیر طرح ملی مقابله با پدیده گرد و غبار تصریح کرد: شیوع بیماری های ریوی، اپیدمی، حساسی های پوستی، چشمی و نارسایی های خونی از جمله تأثیرات گرد و غبار بر سلامتی مردم است. در زمینه حمل و نقل نیز شاهد افزایش تصادفات جاده ای، کنسلی پروازها، اختلال در حمل و نقل دریایی بوده ایم. در حوزه صنعتی نیز اختلال در فضاهای صنعتی روباز را شاهد و در کاهش میزان تولید واحدهای صنعتی نیز مؤثر بوده است.

شعاعی ادامه داد: کاهش تولیدات کشاورزی، طغیان آفات، کاهش کیفیت محصولات، کاهش تولیدات دامی، شیل و عسل و توسعه بیماری های دامی از جمله تأثیرات منفی گرد و غبار در حوزه کشاورزی است. خوشه های اصلی تولید گرد و غبار در غرب آسیا (تأثیرگذار بر ایران) می توان به عراق، سوریه، اردن، عربستان، بخشی از کویت، افغانستان و پاکستان اشاره کرد.

وی بیان کرد: آنچه امروز شاهد آن هستیم به دلیل خشک شدن تالاب ها و تبخیر آبگیرها در استان ها است که طوفان های شن را به گرد و غبار تبدیل کرده است. در زمینه عوامل طبیعی وقوع گرد و غبار می توان به تغییرات اقلیمی و خشکسالی، ناپایداری های جوی، فقدان پوشش گیاهی، کاهش میزان رطوبت هوا، تخریب مناطق جنگی و مراتع، تغییرات فشار هوا و وزش باد شدید از سمت اراضی خشک بیابانی اشاره کرد. در زمینه عوامل انسانی نیز می توان به مدیریت غلط منابع آب و انتقال آب، بهره وری پایین فعالیت های زراعی و افزایش سطح زیرکشت و سدسازی بی رویه اشاره کرد.

مدیر طرح ملی مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: وقوع خشکسالی بلند مدت در ایران و منطقه، عدم اعمال مدیریت صحیح آب در حوضه ها و عدم تخصیص حق آبه تالاب ها از جمله علل اصلی تشدید طوفان های گرد و غبار در جهان و شرق آسیا هست. در خوزستان ۲۷ نوبت وقوع پدیده گرد و غبار در سالهای ۹۶-۹۵ داشتیم که منشأ ۲۵ حادثه خارجی بوده است.

وی با تأکید بر لزوم بازنگری سالانه نقشه منشأ گرد و غبار عنوان کرد: کمبود آب، خشک شدن تالاب هندیجان، شادگان و هورالعظیم از جمله علت های بروز گرد و غبار و منشأ این پدیده در خوزستان هستند. تقویت همکاری میان کشورهای منطقه و کاهش خسارت های وارد به این کشورها از جمله اهداف تعیین شده برای توسعه همکاری های منطقه ای در زمینه بروز گرد و غبار است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز