رئیس سازمان جنگل ها و آبخیزداری کشور:

انسان روح مسائل آبخیز و مدیریت سرزمینی

۱۳۹۶/۰۲/۱۴ - ۲۳:۵۸:۳۰
کد خبر: ۵۵۳۷۵۸
انسان روح مسائل آبخیز و مدیریت سرزمینی
رئیس سازمان جنگل ها و آبخیزداری کشور گفت: محور و روح مسائل در حوزه آبخیز و مدیریت سرزمینی انسان هست و باید به این شاخص توجه ویژه ای داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، خداکرم جلالی در نشست با سازمان های مردم نهاد استان خوزستان اظهار کرد: مسئله محیط زیست و منابع طبیعی یک مسئله فرابخشی و ملی یا حتی جهانی است؛ همه آحاد بشر به نوعی در این موضوع مسئولیت دارند و از منافع محیط زیست و منابع طبیعی همواره استفاده می کنند و نیاز به مواهب این بخش ها دارند.

وی ادامه داد: امروزه در راستای رسیدن به اهداف عالیه ای که در رابطه با حفظ محیط زیست داریم و آن را در قالب توسعه پایدار تعریف می کنیم، مؤلفه هایی وجود دارد. در مؤلفه های توسعه پایدار به سه پایه انسان، محیط و اقتصاد توجه می کنیم.

رئیس سازمان جنگل ها و آبخیزداری کشور بیان کرد: در هر موضوع مربوط به محیط زیستی این موضوع مصداق دارد که برای آسیب شناسی و پیدا کردن راهکار باید شاخص های انسانی، محیطی و اقتصادی توجه کنیم.

جلالی افزود: اگر در زمینه خشک شدن تالاب ها و تبدیل آنها به ریزگرد باید چاره اندیشی کنیم متوجه خواهیم شد که برخی از دخالت های نادرست ما باعث ایجاد چنین مشکلی شده است که برای حل آن باید هزینه های زیادی را هم پرداخت کنیم.

وی عنوان کرد: محور اصلی در حوزه آبخیر مربوط به انسان است؛ برای رسیدن به توسعه پایدار نمی توان نقش مردم را نادیده گرفت که امروز این نقش به بهترین شکل در قالب سازمان های مردم نهاد وجود دارد.

رئیس سازمان جنگل ها و آبخیزداری کشور اضافه کرد: برای حفظ محیط زیست باید مسئله اشتغال و درآمدزایی افراد در این حوزه را مورد توجه خود داشته باشیم. محور و روح مسائل در حوزه آبخیز و مدیریت سرزمینی انسان هست و باید به این شاخص توجه ویژه ای داشته باشیم.

جلالی خبر داد: طرح پایلوت مدیریت آبخیزداری را در کل کشور اجرایی می کنیم. اگر انسجام سازمانی را بین دستگاه ها و سازمان های مردم نهاد ایجاد کنیم آن وقت به مدل های کارآمدی در مدیریت سرزمین می رسیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدوارم زمانی فرابرسد که بسیاری از امور محیط زیست و منابع طبیعی را به خود سازمان های مردم نهاد برسانیم چون اگر احساس مسئولیت بین مردم ایجاد نشود دولت ها به تنهایی نمی توانند این بار سنگین را به دوش بگیرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز