مدیرکل آموزش و پروش استثنائی خوزستان عنوان کرد:

غربالگری ۱۰۰ هزار نو آموز خوزستانی در طرح سنجش سلامت نوآموزان ابتدایی

۱۳۹۶/۰۳/۰۹ - ۱۲:۴۴:۵۸
کد خبر: ۵۶۵۹۹۱
غربالگری ۱۰۰ هزار نو آموز خوزستانی در طرح سنجش سلامت نوآموزان ابتدایی
مدیرکل آموزش و پروش استثنائی خوزستان گفت: امسال برنامه سنجش سلامت نوآموزان ورود به پایه اول دبستان از 20 خرداد اجرا می شود و 100 هزار نوآموز در قالب آن مورد سنجش، ارزیابی و غربالگری قرار می گیرند.

به گزارش خبرنگار برنا علی ممبینی در نشست خبری برنامه سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی اظهار کرد: این برنامه با هدف ارزیابی و غربالگری نوآموزان در زمینه های شنوایی، بینایی، جسمی و حرکتی، گفتاری، اختلال رفتاری، اندازه گیری شاخص توده بدنی، نسبت قد به سن، دهان و دندان و ابتلا به بیماری های واگیردار و وضعیت واکسیناسیون اجرا می شود.

وی افزود: غربالگری در دو مرحله ارزیابی اولیه و تخصصی انجام می شود که در صورت تشخیص وجود مشکل برای ارزیابی تخصصی تر به یک مرحله بالاتر ارجاع داده می شوند.

مدیرکل آموزش و پروش استثنائی خوزستان با بیان اینکه در سال های گذشته اجرای طرح اجباری نبود اما از سال گذشته اجباری شد، تصریح کرد: برنامه سنجش امسال از حالت آزمایشی خارج شده و در سراسر کشور به صورت ملی برگزار می شود. ما مکلف به سنجش و غربالگری همه دانش آموزان هستیم و در صورت عدم ثبت نام در سیستم، ثبت نام در مدارس در پایان سال دچار اختلال می شود.

ممبینی ادامه داد: امسال در برنامه سنجش سلامت نوآموزان ورود به پایه اول دبستان 100 هزار نوآموز مورد سنجش، ارزیابی و غربالگری قرار می گیرند و پارسال بیش از  93هزار نوآموز ورود به پایه اول مورد سنجش، ارزیابی و غربالگری قرار گرفتند.

وی بیان کرد: از این تعداد بیش از81 هزار  نوآموز در همان پایگاه اولیه سنجش سلامت بدون مشکل تشخیص و به مدارس عادی معرفی و 11 هزار  و 452 نو آموز برای ارزیابی دقیق تر به مراحل تخصص ارجاع داده شدند که از این تعداد سه هزار و 496 نفر مشکوک به مشکل بینایی بودند و  یک هزار و 942 نوآموز هم به دلیل مشکلات شنوایی ارجاع داده شدند.

به گفته مدیرکل آموزش و پروش استثنائی خوزستان 100 نوآموز هم در زمینه جسمی و حرکتی دچار مشکل بودند که به مرحله ارزیابی تخصصی جسمی و حرکتی ارجاع داده شدند.

ممبینی اضافه کرد: 14 هزار و 420 نوآموز هم در زمینه آمادگی تحصیلی و هوشی به مرحله ارزیابی تخصصی ارجاع داده شدند و هزار و 394 نوآموز هم بیش از یک مشکل داشتند.

وی با بیان اینکه سال گذشته به صورت آزمایشی در کنار این طرح، طرح سنجش سلامت نوآموزان پیش دبستانی را هم اجرا کردیم، گفت: در سال اول اجرای برنامه 5 هزار نوآموز و پارسال هم 41 هزار و 420 نفر نوآموز پیش دبستانی تحت سنجش،ارزیابی و معاینات غربالگری قرار گرفتند.

مدیرکل آموزش و پروش استثنائی خوزستان ادامه داد: سال گذشته نیز 14 هزار و 424 نوآموز پیش دبستانی تحت معاینات ارزیابی و غربالگری قرار گرفتند که 12 هزار و 617 نفر بدون مشکل تشخیص و 1 هزار و 807 نفر هم به مرحله معاینات تخصصی ارجاع داده شدند.

ممبینی گفت: 698 نفر مشکوک به مشکلات بینایی، 258 نفر مشکوک به مشکلات شنوایی، هفت نفر مشکوک به مشکلات جسمی تشخیص و همه این موارد به مرحله معاینات تخصصی و غربالگری ارجاع داده شدند.

وی افزود:590 نوآموز به مرحله تخصصی معاینه و غربالگری آمادگی تحصیلی و هوش ارجاع داده شدند و 254 نفرهم بیش از یک مورد مشکل داشتند و امسال 26 هزار نوآموز پیش دبستانی تحت معاینات ارزیابی و غربالگری قرار می گیرند.

مدیرکل آموزش و پروش استثنائی خوزستان با بیان اینکه هدف ما تسری و تعمیم برنامه سنجش سلامت  به همه دانش آموزان پیش دبستانی است، یادآور شد: امسال برنامه سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی در 17 شهر استان برگزار می شود.

ممبینی بیان کرد: تعداد پایگاه های اجرای برنامه از 46 پایگاه به 53 پایگاه افزایش یافته و بیشترین ارجاع در بحث آمادگی تحصیلی است که تعداد زیادی نوآموز دیرآموز تشخیص داده شد و این طرح از 20 خرداد به طور رسمی شروع می شود.

خبرنگار: مهدی ربیع

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز