مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان:

۳۴ هزار کارورز در سامانه طرح کارورزی استان ثبت نام کردند

۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ۱۸:۰۰:۴۵
کد خبر: ۵۹۱۵۸۱
۳۴ هزار کارورز در سامانه طرح کارورزی استان ثبت نام کردند
مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان گفت: بر اساس آمار اداره کل کار خوزستان بیش از 90 کارفرما در استان خوزستان برای جذب و آموزش کارورزان و ثبت نام 34 هزار نفر کارورز در سامانه ثبت نام کرده اند.
به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، عبدالنبی سواعدی در حاشیه افتتاح نمایشگاه تخصصی فناوری، اطلاعات و ارتباطات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر مشاغل اینترنتی یکی از فرصت های خوب برای جذب سرمایه اقتصادی است.

وی افزود: سازندگان بازی علاوه بر دریافت هزینه ترافیک صرف شده در ساخت بازی نسبت به دریافت هزینه برای کار اجتماعی ـ تبلیغاتی در حاشیه بازی نیز اقدام می کند.

مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان تصریح کرد: اشتغال و فعالیت اقتصادی فقط در کارمندی دولت و کسب مدارج دانشگاهی به صورت صرف نیست و باید مهارت آموزی هم در جامعه نهادینه شود.

سواعدی ادامه داد: باید همه برای رفع بیکاری و همچنین آموزش مهارت به جوانان تلاش کنندو جوانان باید از فرصت های اشتغال و کارآفرینی از طریق یادگیری مهارت استفاده کنند.

وی بیان کرد: مهارت آموزی در رشته های موردنیاز جامعه باید در جامعه فرهنگ سازی شود که معرفی نمونه های برتر مشاغل مهارتی یکی از بهترین راهکارها است.

به گفته مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان امنیت شغلی، تضمین سودمندی اقتصادی و شناسایی فرصت ها از جمله مسائل مهم برای انتخاب شغل از سوی افراد محسوب می شود.

سواعدی اضافه کرد: همه فکر می کنند که این حوزه فقط با سخت افزار و اینترنت ارتباط دارد ولی در نمایشگاه نشان دادیم که می توان وسایل زندگی و منازل را به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات ارتقا یا در حوزه صنعت، گردشگری، فناوری ماشین های اداری، رباتیک، طراحی خانه های هوشمند و کاهش مصرف انرژی فعالیت کرد.

وی با اشاره به برنامه های هفته ملی مهارت در استان گفت: طول این هفته برنامه های متنوعی برگزار می شود که از آن جمله می توان به دعوت مسئولان و افراد جامعه برای بازدید و آشنایی با فنی و حرفه ای اشاره کرد. در طول هفته همه کارگاه های ما یک نمایشگاه خواهند بود و درب آنها برای بازدیدکنندگان باز هست که تاکنون بخش عمده ای از مسئولان و عموم مردم بازدیدهایی داشتند.

مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان بیان کرد: در هفته ملی مهارت که از 31 تیر ماه شروع و تا 6 مرداد ماه ادامه دارد، سازمان آموزش فنی و حرفه ای در راستای لبیک گفتن به فرمان بنیان گذار جمهوری اسلامی که «به مردم بگویید چه خدمتی برای آنها انجام می دهید» نسبت به اعلام فعالیت های خود اقدام می کنیم.

سواعدی گفت: یک کارگاه آموزشی تعمیرکار وسایل برودتی هم در مسجدسلیمان نداشتیم که به تازگی این کارگاهی را برای این حوزه تجهیز کردیم؛ همه باید تلاش کنیم تا حد امکان برای نهادینه کردن و توسعه مهارت آموزی در جامعه محقق شود.

خبر داد:

وی ادامه داد: برای هر کدام از برنامه های استانی هفته مهارت در یکی از شهرستان های خوزستان برگزار می شود،ضمن اینکه سال گذشته 46 آموزشگاه فنی و حرفه ای افتتاح و امسال نیز کار سالانه خود را در دهه فجر افتتاح خواهیم کرد.

مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان اضافه کرد: تجلیل از کارآفرینان و معرفی مهارت آموختگان موفق را در ماهشهر خواهیم داشت.

سواعدی گفت: دیروز افتتاح یک کارگاه آموزشی بخش دولتی در حوزه تهویه برای شهرستان مسجدسلیمان، یک فضای ورزشی ـ رفاهی در مرکز و بازدید مسئولان از این مرکز را در شهرستان داشتیم که بخش عمده تجهیزات این کارگاه توسط پتروشیمی مسجدسلیمان تأمین اعتبار شد.

وی با اشاره به برگزاری جشن مهارت آموزی و کارآفرینی در استان گفت: معرفی برخی از مشاغل جدید را در قالب یک سمینار انجام می دهیم؛ در این سمینار فرصت های شغلی مناسب را به سرمایه گذاران معرفی می کنیم به عنوان نمونه طی روزهای اخیر خانه زالوی ایران را برای تأسیس مزارع پرورش زالوی طبی دعوت کردیم که این خانه برای اولین بار در خرمشهر افتتاح شود.

مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان ادامه داد:یک برنامه مشترک با همراهی منطقه آزاد اروند در حوزه مهارت آموزی انجام و مراکز خرمشهر، آبادان، اروند کنار، جزیره مینو و چوئبده تحت پوشش قرار می گیرند که برنامه های ویژه اوقات فراغت و مهارت آموزی را برای جوانان ارائه دهند؛ برای این آموزش های منطقه آزاد اروند در مرحله اولیه 6 هزار نفر ثبت نام کرده اند.

سواعدی با بیان اینکه در سال جاری ابلاغ بسته رونق اشتغال از سوی ستاد ملی اقتصاد مقاومتی انجام و وظایف هر کدام از وزارتخانه ها را تعیین کردند، گفت: یک سری وظایف تکالیفی برای سازمان فنی و حرفه ای (زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) تعیین شده و خود سازمان نیز برای تحقق این تکالیف برنامه ریزی هایی از جمله انعقاد تفاهمنامه داشته است.

وی یادآور شد:ارتقای شایستگی شغلی و توانمندی شاغلان یکی دیگر از وظایف این سازمان هست که در راستای ارتقای بهره وری، کاهش هزینه های تولید، افزایش کیفیت تولید، کاهش هزینه حوادث ناشی از کار و استفاده بهینه از ظرفیت ها و امکانات موجود بسیار مؤثر خواهد بود.

مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان با بیان اینکه گواهینامه رتبه بندی مراکز بخش خصوصی با بررسی این مراکز صادر و به آنها ابلاغ شده بیان کرد: بر اساس آمار اداره کل کار خوزستان بیش از 90 کارفرما در استان خوزستان برای جذب و آموزش کارورزان و ثبت نام 34 هزار نفر کارورز در سامانه ثبت نام کرده اند.

سواعدی اضافه کرد: کارورزان قبل از شروع کارورزی در کارگاه ها باید یک دوره شایستگی شغلی را در فنی و حرفه ای گذرانده و بعد با دریافت یک قرارداد به کارگاه ها مراجعه می کنند.

وی گفت:یکی دیگر از طرح هایی که برای توسعه مهارت آموزی معطوف به اشتغال در کشور برگزار می شود و متولی آن سازمان فنی و حرفه ای است، طرح کارآموزی در محیط کار هست که در این طرح محدودیت های طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی وجود ندارد و الزاما نباید افراد بیکار فارغ التحصیل باشند.

مدیر کل فنی و حرفه ای خوزستان افزود: افراد مختلفی با سن 15 سال به بالا بدون محدودیت سنی و تحصیلات دانشگاهی در این طرح شرکت می کنند.

به گفته سواعدی سازمان فنی و حرفه ای نظام صلاحیت حرفه ای را به عنوان یک رویکرد جدید و به صورت برنامه اساسی در کشور پیگیری می کند و تمام استانداردهای خود را بر اساس ایسکو 2008 بازنویسی و طراحی مجدد تعیین و آموزش های خود را بر اساس استانداردهای جهانی انجام می دهیم؛

وی با اشاره به بحث صلاحیت حرفه ای و صدور گواهینامه های صلاحیت حرفه ای، ادامه داد: بحث صلاحیت حرفه ای و صدور گواهینامه های صلاحیت حرفه ای شغل را در چهار سطح شروع کردیم.

مدیر کل فنی و حرفه ای خوزستان با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد مقاومتی برنامه توانمندسازی فقرا و محرومان را درنظر گرفتیم که برای این حوزه باید از حوزه مدیریت استان تقدیر و تشکر کنم، عنوان کرد: چون به صورت ویژه در راستای اجرای مصوبات شورای اجتماعی کشور اعتبار ویژه ای را برای توانمندسازی اقشار محروم استان به منظور توانمندسازی و ایجاد مشاغل مختلف اختصاص دادند.

سواعدی اضافه کرد:در حوزه حاشیه اهواز حدود 620 نفر تاکنون در این طرح ثبت نام و برخی از آنها دوره ها را تمام و سایران نیز در حال طی دوره هستند. ایجاد بنگاه های اقتصادی کوچک، کشاورزی، خدمات، تهویه و تبرید، مکانیک، برق خودرو از جمله دوره های رایگانی است که برای این مناطق برگزار می شود.

وی در پایان گفت: تفاهمنامه ای با سازمان منطقه آزاد کشور منعقد کردیم که مهارت ها و فرصت های شغلی موجود در مناطق آزاد را مشترک با این مناطق برنامه ریزی می کنیم.

خبرنگار: مهدی ربیع

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز