بیژن عالی پور:

۲۵ درصد از میدان نفتی اهواز در اختیار شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیست

۱۳۹۶/۰۸/۰۳ - ۲۳:۴۱:۳۴
کد خبر: ۶۲۹۳۱۰
۲۵ درصد از میدان نفتی اهواز در اختیار شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیست
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب گفت: حدود 25 درصد از کل سطح الارض میدان نفتی اهواز همچنان از دسترس این شرکت خارج است.

به گزارش برنا، بیژن عالی پور اظهار کرد: در حال حاضر فرودگاه بین المللی اهواز ، وجود اماکن، کارگاهها و ساختمان هایی که بدون توجه به حریم میدان و برنامه های آتی حفاری، احداث شده اند، مهمترین موانع توسعه این میدان عظیم نفتی به شمار می آیند.

وی به اهمیت میدان نفتی اهواز در تولید نفت و سرانه ملی ایران اشاره کرد و گفت: مجموع دبی کنونی این میدان از دو مخزن حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز است و با اجرای طرح افزایش تولید، به مرز یک میلیون بشکه نیز خواهد رسید.

مهندس بیژن عالی پور با اشاره به اینکه میدان اهواز بزرگترین میدان نفتی کشور و یکی از ۱۰ میدان بزرگ جهان است تصریح کرد: این میدان دارای سه مخزن آسماری، بنگستان و خامی است که حجم نفت درجای آنها در مجموع حدود ۶۵ میلیارد بشکه و گاز موجود در کلاهک آسماری و مخزن خامی آن، حدود ۵ تریلیون فوت مکعب برآورد می شود.

 

وی توضیح داد: اخیرا ، طرح توسعه 11 مخزن از جمله مخازن آسماری و بنگستان اهواز نهایی از طرف مدیریت فنی این شرکت در اختیار وزارت قرار گرفته که براساس آن، مجموع دبی هدف گذاری شده میدان اهواز تا پایان سال ۱۳۹۸ به حدود ۹۷۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید؛ضمن اینکه دستیابی به دبی های بالاتر نیز پس از رسیدن به دبی مذکور و بر اساس تجزیه و تحلیل عملکرد میدان دور از انتظار نیست و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

عالی پور تاکید کرد: هیچگونه راه حلی برای چشم پوشی از تعرض به محدوده عملیاتی میدان یا مناطقی که در نقشه ی طرح های آتی قرار دارند، وجود ندارد و ادامه تصرف محدوده چاه ها یا لوکیشن های پیش بینی شده، فقط هزینه های دولت را افزایش داده و دسترسی به انفال و منابع ملی را با مشکل مواجه می سازد که نتیجه اش کاهش درآمد برای کشور است.

وی با اشاره به تکنولوژی های جدید برای حفاری و استحصال نفت، تاکید کرد: البته باید توجه داشت که استفاده از این تکنولوژی ها، هزینه حفاری و تعمیرات آتی چاه ها را به شکلی غیر متعارف بالا می برد به گونه ای که گاه بخشی از آن بودجه، از ارزش کل تأسیسات و اماکن سطح الارضی موجود، بیشتر است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب، به طور مشخص فرودگاه کنونی اهواز را یکی از موانع توسعه میدان نفتی اهواز برشمرد و گفت: فرودگاه روی حدود ۲ درصد از سطح الارض مخازن میدان اهواز قرار گرفته که این ناحیه با حجم نفت درجایی حدود ۱.۳ میلیارد بشکه، استعداد برداشت افزون بر ۴۹۰ میلیون بشکه و دبی قابل انتظار ۱۴ هزار بشکه در روز را داراست.

وی افزود: در سال ۱۳۹۰ بر اساس مصوبه هیأت مدیره شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب مقرر گردید تا اراضی و مستحدثات ایجاد شده از جمله فرودگاه اهواز به طور دقیق مشخص و قیمت گذاری شود تا بتوان با کمک دو وزارتخانه نفت و راه و ترابری برنامه جابه جایی فرودگاه اهواز را عملیاتی نمود که علی رغم تلاش های صورت گرفته تاکنون پیشرفت محسوسی به صورت عملی در این خصوص صورت نگرفته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز