وزیر آموزش و پرورش:

اختصاص منابع بیشتر به استان های مرزی در جهت کاهش محرومیت/در استخدام های آتی سهمیه ویژه ای به خوزستان داده می شود

۱۳۹۶/۰۹/۲۵ - ۱۲:۵۳:۰۹
کد خبر: ۶۴۹۹۲۴
اختصاص منابع بیشتر به استان های مرزی در جهت کاهش محرومیت/در استخدام های آتی سهمیه ویژه ای به خوزستان داده می شود
وزیر آموزش و پرورش با اعلام این خبر که چهار استان را در زمینه اختصاص منابع و کاهش محرومیت در برنامه داریم که یکی از آنها خوزستان است، یادآور شد: مناطق مرزی در معرض خطرات و هجمه های فرهنگی برون مرزی هستند که باید در افزایش سواد و تحصیلات آنها تلاش بیشتری داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، سید محمد بطحایی در جلسه شورای آموزش و پرورش که پیش از ظهر امروز در استانداری خوزستان برگراز شد؛ اظهار کرد: از فرهنگیان خوزستانی که با وجود شرایط سخت جوی و نامساعد بودن زیرساخت ها، فضا و تجهیزات همچنان پرچم تعلیم و تربیت را در خوزستان برافراشته نگه داشتند، تقدیر و تشکر می کنم.

وی با اشاره به سهم خوب خوزستان در تمدن اسلامی و نقش آفرینی بالای آن در ایام دفاع مقدس افزود: آموزش و پرورش دروازه ورود به جامعه مطلوب و پل عبور از موانع و مشکلات و رسیدن به عاقبت بخیر و رستگاری در دنیا و آخرت است.

بطحایی گفت: آموزش و پرورش اگر آموزش و پرورش باشد و بخواهیم که در فردای ما اخلاق حاکم باشد و ناهنجاری، آسیب های اجتماعی و اخلاقی نباشد، کار کلانتری و دادگستری هم کساد باشد همه نیازمند توجه به آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به اینکه امروزه آموزش و پرورش درگیر مسائل مزمن است، بیان کرد: اگر تغییر و تحولی در روش مدیریت آموزش و پرورش ایجاد نکنیم حتما در سال های آینده نیز از کمبود نیروی انسانی و رنج دانش آموزان محروم حرف خواهند زد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این استان 11 منطقه مرزی داریم که به دلیل کوتاه بودن دست این مناطق و نداشتن تریبون در محرومیت بسر می برند. بحث اصلی بی سوادی در این مناطق شاه بیت مشکلات و معضلات آنها است.

بطحایی با اعلام این خبر که چهار استان را در زمینه اختصاص منابع و کاهش محرومیت در برنامه داریم که یکی از آنها خوزستان است، یادآور شد: مناطق مرزی در معرض خطرات و هجمه های فرهنگی برون مرزی هستند که باید در افزایش سواد و تحصیلات آنها تلاش بیشتری داشته باشیم.

وی با تأکید بر لزوم تغییر مدیریت در آموزش و پرورش و محتوای ارائه شده آن گفت: روش امروز آموزش و پرورش متعلق به 20 سال قبل هست در حالی که پیچیدگی های جامعه و مسائل امروزه اقتضای این را دارد که با جسارت و جرئت بیشتری به سمت تغییر و تحول حرکت و به آن دامن بزنیم.

بطحایی با عنوان کردن کاهش تمرکز و تفویض اختیار به عنوان یکی از مهمترین شاخص ها برای ایجاد تغییر و تحول در مدیریت آموزش و پرورش گفت: شوراهای آموزش و پرورش بستری مناسب برای شکستن سیکل معیوب 20 سال قبل در آموزش و پرورش فعلی هستند تا آیندگان درگیر آب، برق، گاز و کمبودها نباشند و بیشتر به دنبال به چالش کشیدن وزیر وقت در زمینه کیفیت باشند.

وی افزود: قانون شوراهای آموزش و پرورش در سال 72 به تصویب رسیده و امروز با گذشت بیش از 24 سال متوجه ظرفیت های خوب این شورا می شویم ولی هیچ وقت اجازه نداریم که به صورت جدی به وظایف و اختیارات آن ورود کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم تفویض اختیارات به شوراهای آموزش و پرورش استانی و تصمیم گیری آنها بر مبنای وضعیت استان های خود گفت: شوراهای آموزش و پرورش می توانند گامی جدی در نحوه مدیریت تغییر آموزش و پرورش و رستگاری آن بردارد.

وی با اشاره به لزوم توجه داشتن به مسئله اشتغال گفت: می توانیم زمینه های اشتغال پایه را در روستاها و مناطق مرزی فراهم کنیم و وانجام این کار اعتبارات و هزینه های سنگینی را به ما تحمیل نمی کند و می توانیم از حامیان مالی خوبی بهره مند شویم که قطعا این موضوع را برای طراحی یک برنامه عملیاتی ابلاغ برای توسعه اشتغال در مناطق محروم و مرزی ابلاغ می کنم.

 

بطحایی خبر داد: در استخدام های آتی سهمیه ویژه ای به خوزستان اختصاص داده می شود تا بتوانیم در فرصت و زمان کوتاه تری عقب افتادگی خوزستان در حوزه نیروی انسانی جبران کنیم.

وی با اشاره به پیگیری موضوع خلع یَد دانشگاه فرهنگیان پسرانه اهواز گفت: انشاالله بتوانیم کلنگ ساخت زائرسرا خاص دانش آموزان و فرهنگیان خوزستانی در مشهد را به زمین بزنیم.

وی با اشاره به لزوم اختصاص مشوق هایی برای افزایش انگیزه فرهنگیان خوزستان گفت: انگیزه های کار در خوزستان باید به نحوی باشد تا فرهنگیان مجبور به مهاجرت نباشند.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: برای سال آینده اقدام بسیار خوب شاید مختصر لحاظ کردیم که آن هم استانی شدن بودجه آموزش و پرورش است؛ یکی دیگر اینکه کلیه منابع و درآمدهای آموزش و پرورش اختصاصی تلقی شده و همه این موارد به شورای آموزش و پرورش استان ها اختیاراتی می دهد که مسائل و مشکلات خود را به صورت منطقه ای و استانی به سرعت برطرف کند.

 

 

نظر شما