وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

اختصاص اعتبارات ملی خاصی برای مناطق محروم شهرهای آبادان و خرمشهر /ایجاد پایلوت آموزشی نمونه در منطقه آزاد اروند

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۰۸:۵۵:۱۰
کد خبر: ۶۵۰۱۶۵
اختصاص اعتبارات ملی خاصی برای مناطق محروم شهرهای آبادان و خرمشهر /ایجاد پایلوت آموزشی نمونه در منطقه آزاد اروند
سید محمد بطحایی گفت: در سطح ملی نیزاز اعتبارات ملی و استانی نوسازی مدارس، اعتبارات خاصی را به ویژه برای مناطق محروم شهرهای آبادان و خرمشهر یعنی مناطقی که مساعدت مردم برای مشارکت در بازسازی مدارس برایشان وجود ندارد را اختصاص می دهیم.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای آموزش و پرورش منطقه آزاد اروند اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه، مبلغ سه میلیارد دلار اعتبار برای تخریب و عمران مدارس کشور از محل صندوق ذخیره ارزی پیش بینی شده که اگر این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا می کرد می توانستیم ظرف سه سال بسیاری از مشکلات را حل کنیم. در این راستا از نمایندگان می خواهیم تا آنجایی که امکان دارد به این مسئله کمک کنند و محل تامین اعتبار یاد شده را تغییر دهند.

وی گفت: آنچه می تواند آموزش و پرورش را از مسائل و مشکلات مهم و قدیمی باقیمانده  از گذشته که سبب افت کیفیتی آموزش شده نجات بخشد"ایجاد تحول" آن هم با زمان بندی مشخص است که گام نخست آن کاهش تمرکز و تفویض اختیار به سطوح پائین تر است.

بطحایی با تاکید بر اینکه تا کنون در آموزش و پرورش به شکل متمرکز عمل می کنیم، افزود: این تمرکز اجازه انعطاف و خلاقیت را از نیروهای توانمند در شهرستان ها گرفته شده است و به همین دلیل باید اختیارات متمرکز شکسته و به استان ها محول شود.

وی با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش از سال آینده استانی می شود، تصریح کرد: اگر چه اجرای آن در سال های نخست سخت و نگران کننده است اما باید این کار انجام شود. انجام این کار در سال های نخست نیاز مبرم به توجه و نظارت از سوی مجلس و حوزه های ستادی دارد.

بطحایی ادامه داد: از سال آینده با استانی شدن بودجه آموزش و پرورش، امکانات در مناطق مختلف با انعطاف و بر اساس اولویت های هر منطقه راهبردی تزریق می شود و این به عنوان یک مدل و الگو می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی عنوان کرد: در منطقه آزاد اروند می توانیم یک منطقه آموزشی را به عنوان پایلوت و بر اساس آنچه از حیث نیروی انسانی برنامه ریزی و به عنوان نقطه مطلوب تعیین شده  و اختیارات مشخص، اجرایی کنیم. 

وزیر آموزش و پرورش از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند خواست تا موضوع ۱۲ قطعه پیشنهادی با کاربری آموزشی را مورد بررسی قرار دهد و در این باره نیز مساعدت های لازم را انجام دهد.

بطحایی با اشاره به آموزش آنلاین در ستاد مرکزی گفت: هر چند که این کار نباید جایگزین آموزش چهره به چهره شود اما می توانیم در جاهایی همچون شهرهای آبادان و خرمشهر که از حیث نیروی متخصص کمبود داریم آن را جایگزین کنیم، این کار در ارتقاء تعداد قبول شدگان در کنکور نیز نقش دارد.

وی افزود: در تامین نیروی انسانی علاوه بر سهمیه هایی که بر اساس ضرایب برای استان های کشور در نظر گرفته ایم برای استان خوزستان یک سهمیه خاصی را در نظر می گیریم که در این میزان سهم آبادان و خرمشهر در بحث نیروی انسانی ویژه تر خواهد بود.

بطحایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود فضاهای آموزشی فرسوده در شهرهای آبادان و خرمشهر که بر جای مانده از ایام دفاع مقدس در این شهرها است، یا آور شد: برخی از این  فضاهای آموزشی در بعضی مواقع خطر حضور دانش آموز در آنها جدی است. امید می رود تا با مساعدت های منطقه آزاد اروند بتوانیم فضاهای نیمه تمام را تکمیل و آنها را جایگزین فضاهای فرسوده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: در سطح ملی نیز از اعتبارات ملی و استانی نوسازی مدارس، اعتبارات خاصی را به ویژه برای مناطق محروم شهرهای آبادان و خرمشهر یعنی مناطقی که مساعدت مردم برای مشارکت در بازسازی مدارس برایشان وجود ندارد را اختصاص می دهیم تا برای سال تحصیلی آینده با مشکلات کمتری در این باره مواجه شوند.

وی اضافه کرد: برای نیروهایی که جدید برای رفع کسری منابع انسانی از ابتدای مهر ماه در آموزش و پرورش مشغول به خدمت شدند نیز دوره های آموزشی پیش بینی کردیم که بخشی از آن  اجرا شد و بخش دیگر نیز در حال اجرا است.

بطحایی در پایان افزود: امکان دارد آموزش های مجازی برای معلمان کفایت نکند زیرا برخی از آموزش ها نیاز به حضور فیزیکی و رفع اشکال های حضوری دارد و لذا امید می رود تا کلاس ها را به شکل رفع اشکال در ایامی از سال که معلمان تعطیل هستند، دایر کنیم اما در زمان حاضر تکیه ما بر دوره های مجازی است تا معلمان را آموزش دهیم.

لازم به ذکر است که وزیر آموزش ‌و پرورش دو روز پیش برای افتتاح و بررسی وضعیت آموزش و پرورش خوزستان، وارد دزفول شده بود که بعد از حضور در شهرهای دزفول، اندیمشک و اهواز، وارد آبادان شد و در شورای آموزش و پرورش منطقه آزاد اروند حضور یافت.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز