۹۹ درصد نیروهای نیشکر دعبل خزایی بومی هستند

۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۰۹:۲۷:۰۵
کد خبر: ۶۶۴۳۱۴
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت دعبل خزایی گفت: بیش از 99 درصد نیروهای ما بومی استان خوزستان و 63 درصد نیروهای شاغل در شرکت افراد روستایی ساکن در مناطق پیرامون هستند.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، خبرنگاران اهوازی از روند فعالیت های اجتماعی شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزایی، برداشت سبز این شرکت و همچنین کارخانه تولید خمیرمایه و اتانول بازدید کردند.

ساخت مدرسه ابتدایی دخترانه ـ پسرانه دعبل خزایی در روستای مبارکی سه یکی از پروژه های این شرکت بود که در راستای فعالیت های اجتماعی برنامه ریزی شده بود.

کیانی مدیر مهندسی زراعی کشت و صنعت نیشکر دعبل خزایی در جمع خبرنگاران بیان کرد: مدرسه ای سه کلاسه (هر کلاس 24 مترمربع) با مساحت 750 مترمربع و 169 مترمربع زیربنا هم اکنون آماده افتتاح و بهره برداری است. این مدرسه یک دفتر، چهار سرویس بهداشتی و همچنین تجهیزاتی از جمله پمپ و مخزن آب، تصفیه و آبسردکن، میز و صندلی اداری، نیمکت و تور بسکتبال است.

وی با اشاره به اینکه کار ساخت این مدرسه از 16 تیر ماه سال جاری آغاز شده افزود: این مدرسه برای 28 دانش آموز دختر و پسر مقطع ابتدایی روستای مبارکه ساخته شده است.

بنا به این گزارش، 28 دانش آموز روستا اکنون در سه کانکس مشغول تحصیل و از کمترین امکاناتی هم محروم هستند؛ متأسفانه به خاطر همین ضعف نیز بسیاری از خانواده ها به نزدیکی شهر اهواز مهاجرت کردند.

سید عیسی موسوی مدیر دبستان شهید محلاتی این روستا (همان دبستان دو کانکسه) در جمع خبرنگاران عنوان کرد: این دبستان در 25 کیلومتری جاده اهواز ـ آبادان و برای دانش آموزان روستای مبارکی سه فعالیت می کند. طی 13 سال اخیر دانش آموزان این مدرسه در کانکس تحصیل می کردند ولی از سال گذشته با همکاری خوب شرکت نیشکر دعبل خزایی با هدایت فرماندار، نوسازی مدارس و آموزش و پرورش شهرستان کارون کار ساخت مدرسه سه کلاسه را پیگیری کردیم.

وی ادامه داد: اینجا با کمترین امکانات و بضاعت موجود دانش آموزان مشغول تحصیل هستند و آرزوی آنها افتتاح هرچه سریعتر این مدرسه است.

مدیر دبستان شهید محلاتی روستای مبارکی سه بخش سویسه اهواز تصریح کرد: در حال حاضر 5 دانش آموز پایه اول، دو دانش آموز پایه دوم، سه پایه چهارمی، سه پایه پنجمی، 6 دانش آموز پایه ششم ابتدایی دختر و پسر در کنار 10 نوآموز پیش دبستانی مشغول تحصیل هستند. البته بسیاری از خانواده ها نیز به خاطر مشکلات مدرسه و ترک خوردن آن و بعد هم تحصیل در کانکس به جای ساختمان از این روستا مهاجرت کردند.

برداشت سبز نیشکر

امین نصیریان معاون کشاورزی شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزایی در حاشیه بازدید از برداشت سبز این شرکت اظهار کرد: این شرکت 12 هزار هکتار اراضی دارد که سالانه بالغ بر 10 هزار هکتار آن زیر کشت می رود.

وی با اشاره به اینکه 64 درصد برداشت را از آبان ماه شروع و تا 100 روز کاری به اتمام می رسانیم، افزود: در سال زراعی 97ـ 96 سطح قابل برداشت هشت هزار و 860 هکتار است که پیش بینی تولید بیش از 750 هزار تن نیشکر را برای این میزان داریم.

معاون کشاورزی شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزایی با اشاره به افزایش هفت درصدی تولید در تن هکتار و افزایش پنج درصدی میزان تولیدات بیان کرد: یکی از اهداف مهم امسال برداشت سبز است؛ در سال گذشته دو هزار و 200 هکتار یعنی 22 درصد برداشت سبز داشتیم که امسال نیز 30 تا 30 درصد اراضی را به صورت سبز برداشت خواهیم کرد.

نصیریان با اشاره به کاهش استحصال نیشکر در کارخانه، کاهش راندمان دستگاه ها و حجم بالای پوشال باقی مانده از نیشکر در اراضی به عنوان برخی معایب برداشت سبز یادآور شد: امسال دستگاه های بسته بندی پوشال باقی مانده در اراضی را افزایش دادیم و در همین راستا نسبت به سال قبل افزایش برداشت سبز داشتیم.

وی بیان کرد: با هماهنگی انجام شده با امور دام این پوشال ها را در خوزستان و 10 استان دیگر به صورت ترویجی و رایگان توزیع کردیم که امسال متقاضیان خرید داریم. همچنین امسال تاکنون 10 هزار بسته 300 کیلوگرمی از پوشال تهیه شده که هشت هزار و 400 بسته آن درون و مابقی نیز بیرون استان توزیع شد.

معاون کشاورزی شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزایی گفت: یکی از محصولات ناشی از تولید نیشکر باگاس است که حجم عمده آن حدود 85 درصد به کارخانه نئوپان و مابقی نیز برای تغذیه دام در اختیار دامداران استان قرار گرفته و یا برای تولید کمپوست استفاده می شود.

نصیریان با اشاره به استفاده از کمپوست برای افزایش حاصلخیزی خاک در کشت های بعدی عنوان کرد: هیچ گونه آفت کشی در کشت نیشکر این شرکت انجام نمی دهیم و عمده آفات ساقه خور اراضی را با کنترل بیولوژیکی مدیریت می کنیم.

وی با اشاره به انجام پرورش ماهیگیری در کنال های زهکشی این شرکت گفت: هیچ گونه خروجی سموم از شرکت نداریم و حتی برخی کشاورزان نیز از آب زهکشی شرکت برای کشاورزی استفاده می کنند.

معاون کشاورزی شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزایی ادامه داد: یک هزار و 400 متر لوله کشی از محل زهاب های این شرکت برای اراضی کشاورزی انجام شده است.

نصیریان در پایان گفت: در هر کشت و صنعت 30 کیلومتر کانال بتنی و 60 کیلومتر لوله انتقال و حدود 400 کیلومتر جوی های نهایی هیدروفلوم داریم و با اقداماتی از این دست راندمان بهره وری آب را بالا بردیم.

کارخانه تولید خمیرمایه و اتانول

علی احتشامی مدیرعامل کارخانه خمیر مایه و الکل رازی اهواز اظهار کرد: شرکت خمیر مایه الکل رازی در جنوب اهواز، مسیر اهواز ـ آبادان کیلومتر 25 در شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزایی قرار گرفته است.

وی افزود: این کارخانه از پسماندهایی مثل مالاس هفت شرکت تابعه نیشکر خوزستان استفاده و 10 هزار تن در سال خمیرمایه نانوایی و 33 میلیون لیتر هم الکل طبی تولید می کند.

مدیرعامل کارخانه خمیر مایه و الکل رازی اهواز با اشاره به اینکه در هر دو بخش خمیرمایه و الکل طبیعی ظرفیت مطلوبی ایجاد شده تصریح کرد: عمده محصولات این کارخانه قابلیت صادرات دارد و ما بعد از تأمین نیاز داخلی کار صادرات را انجام می دهیم.

احتشامی خبر داد: صادراتی که در سال جاری متصور هستیم 15 درصد بیشتر از سال گذشته و در محدوده 10 تا 15 میلیون دلار خواهد بود.

وی بیان کرد: به 9 کشور آفریقایی و ترکیه الکل تولیدی کارخانه را صادر می کنیم و هم اکنون نیز در شرف عقد قرارداد با امارات و عربستان هستیم. همچنین در بخش خمیرمایه نیز به کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، سوریه و عراق صادرات داریم.

مدیرعامل کارخانه خمیر مایه و الکل رازی اهواز عنوان کرد: در تولید اتانول مقام بالایی در کشورهای منطقه داریم و هم تراز با کشور هند و پاکستان هستیم و از نظر کیفیت شاید اول باشیم.

احتشامی با اشاره به برنامه ریزی برای تولید 35 میلیون لیتر اتانول در سال یادآور شد: اتانول در مصارف مختلفی از جمله دارویی، شیمیایی، رنگ سازی، کلینرها (شوینده ها) و آرایشی استفاده می شود.

وی اضافه کرد: یک واحد 100 هزار لیتری سوختی نیز در دست ساخت داریم که برای افزوده شدن به بنزین و بسته به شرایط موجود و عقد قرارداد با نفت پیش بینی می شود که کمتر از دو سال آینده به اتمام برسد.

مدیرعامل کارخانه خمیر مایه و الکل رازی اهواز گفت: در این کارخانه برای 305 نفر به صورت مستقیم و 500 نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی شده است.

احتشامی در ارتباط با دغدغه های این کارخانه بیان کرد: کارخانه ما هایتک و پیشرو در صنعت است، تولید محصولات نیز به صورت بیوتکنولوژی انجام می شود ولی در ارتباط با نیروی متخصص مشکل داریم و باید این نیروها را افزایش دهیم تا صنایع بیشتری را در این بخش راه اندازی کنند.

وی عنوان کرد: در ارتباط با نقل و انتقال صادرات محصولات خود نیز مشکلاتی داریم و برای پیشرفت بیشتر نیازمند نیروهای متخصص و توانمند هستیم.

مدیرعامل کارخانه خمیر مایه و الکل رازی اهواز تصریح کرد: یک واحد را برای کارخانه تولید گاز co2 طبیعی به روش تخمیر در دست ساخت داریم که نیمه اول سال آینده به بهره برداری می رسد.

احتشامی تأکید کرد: این حوزه ظرفیت های بسیار خوبی برای سرمایه گذاری دارد و از بخش خصوصی هم در صورت ورود حمایت های خوبی خواهیم داشت.

محمدامین روزبخش مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزایی اظهار کرد:  در یک عرصه گسترده فعالیت می کنیم و به دنبال ارائه اطلاعات دقیق و موثق هستیم.

وی افزود: یکی از پایه های توسعه تولید برای ما همین رسانه ها هستند و حالا اینکه با کدام دیدگاه فعالیت می کنند خیلی تفاوتی ندارد ولی اینکه مستند مطالب را ارائه دهند کافی است.

روزبخش تصریح کرد: کشت و صنعت دعبل خزاعی یکی از هفت شرکت تحت پوشش شرکت نیشکر خوزستان است که 12 هزار هکتار اراضی قابل کشت با پتانسیل تولید یک میلیون تن نیشکر (استحصال 10 درصد) و 100 هزار تن شکر خام را نیز دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال بین 5 تا 10 درصد افزایش عملکرد در شرکت محقق می شود، گفت: تا امروز 87 تن در هکتار عملکرد داریم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزایی با اشاره به اشتغال در محیط اطراف و پیرامون شرکت گفت: در طول سال حدود 3 هزار نفر را مجموعا مستقیم و غیرمستقیم به کار می گیریم. همچنین 2200 نفر به صورت مستقیم برای شرکت کار می کنند.

روزبخش با اشاره به اینکه تولید نیشکر در واحد سطح 5.2 برابر اشتغالزایی بیشتری دارد، بیان کرد: جمعیت کشور از سال های 90 تا 95 در بخش شهری رشدی حدود 1.98 درصد داشته و در روستا نیز 0.68 درصد منفی بوده و معمولا مهاجرت از روستاها برای بهبود وضعیت معیشتی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش تعداد شهرها از 27 شهر به 62 شهر در خوزستان از دهه 70 تا 90 بوده یادآور شد: از سال 90 تا 95 روند افزایش جمعیت روستایی بر خلاف کل استان و کشور در بخش سویسه از 18 هزار نفر در سال 90 به 21 هزار نفر در سال گذشته رسید و این در حالی است که فقط هفت استان کشور درصد مثبت در رشد جمعیت روستایی داشتند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزایی با اشاره به اینکه رودخانه کارون طی سال های اخیر در زمینه کمی و کیفی ثبات رفتاری نداشته عنوان کرد: متأسفانه معمولا این موضوع کمتر مورد توجه قرار می گیرد که اشتغالزایی بالای نیشکر موجب شده تا اتفاقات خوبی در منطقه رخ بدهد.

نوربخش با اشاره به تولید 112 هزار تن اکسیژن در سال به وسیله نیشکر اضافه کرد: گیاه نیشکر چهار کربنه است و در فرآیند فتوسنتز اکسیژن خوبی را به محیط پس می دهد.

وی با بیان اینکه فعالیت هر جاندار یا صنعتی آثاری زیست محیطی دارد که طبیعتا برخی از آنها منفی هستند ولی تراز زیست محیطی شرکت کاملا مثبت است، گفت: 400 هکتار از تالاب شادگان طی سال های اخیر به خاطر آورد کم رودخانه ها صرفا از زهاب های کشت و صنعت نیشکر شرق کارون بهره مند می شود. همچنین وجود نیشکرهای سبز در کاهش آلودگی و آلایندگی هوای ناشی از ریزگردها خیلی مؤثر است.

مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر دعبل خزایی در ارتباط با آثار اجتماعی شرکت در منطقه گفت: آثار اجتماعی ما به ساخت مدرسه ختم نمی شود و از دیگر اقدامات می توان به فعالیت های مختلف برای ارتقای وضعیت بهداشت و سلامت مردم مناطق اطراف شرکت اشاره کرد. همچنین سطح مکانیزاسیون در منطقه را افزایش دادیم.

نوربخش با بیان اینکه در سال گذشته علوفه های تولید شده ناشی از سرشاخه های نیشکر را به صورت رایگان بین مردم توزیع کردیم که بالغ بر سه هزار تن بودند، افزود: سال 82 و 83 در همین بخش از استان برای تأمین تراکتور با مشکل مواجه بوده و از شوش، دزفول و اندیمشک تراکتور اجاره می کردیم ولی اکنون بیش از 320 دستگاه تراکتور در این نقطه از شرق کارون وجود دارد که توسط روستاییان به ما اجاره و با عقد قراردادهای تعریف شده برای ما کار می کنند.

وی با اشاره به برداشت بیش از 30 درصد اراضی به صورت سبز گفت: میانگین جهانی نیز همین ارقام را دارند و اینطور نیست که کشوری 100 درصد برداشت خود را به صورت سبز انجام دهد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزایی با اشاره به اینکه امسال از نظر بارندگی ویژه و طی 47 سال گذشته کم نظیر بوده اظهار کرد: در مصرف آب کشت و صنعت نیشکر بالاترین راندمان مصرف را دارند و بین 50 تا 52 درصد راندمان داریم در حالی که در کل کشور حدود 30 درصد است.

نوربخش تأکید کرد: اگر صنایع پایین دستی نیشکر فعال شود می تواند به راحتی جایگزین هر گیاه علوفه ای دیگر باشد. در هکتار رقمی بین 10 تا 15 تن علوفه تولید می کنیم که با گیاهان زراعی دیگر قابل مقایسه نیست.

وی با اعلام این خبر که بیش از 40 درصد مصرف شکر را نیشکر خوزستان تأمین می کند، بیان کرد: بیش از 99 درصد نیروهای ما بومی استان خوزستان و 63 درصد نیروهای شاغل در شرکت افراد روستایی ساکن در مناطق پیرامون هستند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت دعبل خزایی در پایان گفت: عدم استفاده از هرگونه ترکیبات شیمیایی علیه آفات گیاهی و انجام نشدن هیچ گونه سم پاشی برای آنها یکی از آثار خاص زیست محیطی شرکت است که تراز زیست محیطی ما را مثبت می کند.

تولید یکی از بهترین شکرهای سفید کشور

محمدرضا عصاره نژاد معاون صنعت این شرکت نیز با اشاره به دریافت استانداردهای جهانی اظهار کرد: به ازای هر تن نیشکر حدود 50 مترمکعب گاز استفاده می کنیم و در شرایط خوبی از لحاظ مصرف انرژی قرار داریم.

وی افزود: از لحاظ آب مصرفی نیز امسال شیب خوبی در زمینه کاهش مصرف داشتیم و 54 مترمکعب به ازای هر تن نیشکر مصرف شد.

معاون صنعت شرکت نیشکر دعبل خزایی با اشاره به اینکه در سال توانایی تولید 100 هزار تن شکر زرد و 175 هزار تن شکر سفید در این شرکت وجود دارد، تصریح کرد: امسال سیستمی را برای خنک سازی آب نصب کردیم که صرفه جویی بسیار بالایی در مصرف داشته ایم؛ قبلا سه هزار مترمکعب آب در هر ساعت استفاده می کردیم که هدررفت آن در سال جاری به صفر می رسد.

عصاره نژاد با اشاره به اصالت نیشکر تولیدی دعبل خزایی و استفاده نکردن از سموم گفت: در حال حاضر در شکر سفید یکی از بهترین شکرهای سفید کشور را تولید و بهترین استانداردها را داریم.

وی با اشاره به اینکه از زهاب های شرکت ماهگیری می شود، گفت: خوراک دام و کاغذسازی نیز در حال احداث است که اشتغالزایی خوبی به دنبال خواهد داشت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز