دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان عنوان کرد:

نقش موسیقی در خوزستان از جنبه میراثی بسیار مهم است

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۱۴:۴۴:۲۶
کد خبر: ۶۸۶۱۶۷
نقش موسیقی در خوزستان از جنبه میراثی بسیار مهم است
دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان گفت: نقش موسیقی در استان از جنبه میراثی بسیار مهم است و در سال های گذشته در حوزه میراث فرهنگی موسیقی ۲۴ مقوم شوشتر و علوانیه به عنوان میراث ناملموس و معنوی ثبت ملی شد.

به گزارش خبرنگار  برنا از اهواز، مجتبی گهستونی شامگاه سه شنبه در آیین رونمایی از آلبوم موسیقی نگار من در سالن اجتماعات گیت بوستان اهواز اظهار کرد: اکثر شهرهای استان موسیقی محلی خاص خور  را دارند  که می توان برای ثبت آنها  به عنوان  میراث  ناملموس و معنوی  در سطح ملی اقدام کرد، حتی موسیقی بهبهانی قابلیت ثبت ملی و حتی جهانی را دارد.

 وی افزود: نقش موسیقی در خوزستان از جنبه میراثی بسیار مهم است و در سال های گذشته در حوزه میراث فرهنگی موسیقی ۲۴ مقوم شوشتر و علوانیه به عنوان میراث ناملموس و معنوی ثبت ملی شد.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان یادآور شد: می توان از مدیران فعلی میراث فرهنگی درخواست کرد که در حوزه مردم شناسی نیم نگاهی به موسیقی بومی و محلی خوزستان داشته باشند همانطور که مدیران قبلی میراث فرهنگی این نگاه را داشتند.

به گفته گهستونی با بررسی نقش جام ارجان تاریخ موسیقی را در آن می بینیم و  در خوزستان آثار دیگری هست که در گذشته موسیقی وجود داشته و پیکرک هایی که در موزه های  شوش و هفت تپه و برخی موزه های جهان مثل لورر پاریس در فرانسه هست سند وجود موسیقی در ایران پیش از اسلام هستند.

وی  گفت: به قدری تعداد این پیکرک ها زیاد است که نگران هستیم که به دلیل تعددشان از حفاظت آنها غفلت شود و این تعدد نشان دهنده غنای فرهنگ موسیقی در خوزستان است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان  ادامه داد: نسل به نسل نوازندگانی پرورش یافتند و موسیقی را حفظ کردند و ساز چنگ چغامیش توسط هنرمندان برجسته کشور زنده می شود و امیدوارم صدای آن را در خوزستان بشنویم.

 

 

نظر شما