شبی با آتش نشانان اهوازی؛

تلخ و شیرین چهارشنبه سوری اهواز

۱۳۹۶/۱۲/۲۴ - ۱۵:۳۰:۳۷
کد خبر: ۶۸۹۱۴۱
تلخ و شیرین چهارشنبه سوری اهواز
شب چهارشنبه سوری در کنار آتش نشانانی آماده باش حال و هوای خیلی خاصی دارد و هر لحظه اضطراب از بروز یک حادثه آن هم به دلیل نگرانی از وقوع حادثه ای تلخ برای مردم در چهره آنها موج می زد.

به گزارش برنا از اهواز، پای ثابت صحبت هر کدام از آنها یک گوش هوشیار برای شنیدن صدا آژیر عملیات و احساس هر لحظه امکان اعزام بود؛ مشغله ها بالا، یونیفورم پوشیده اند و پوتین های خود را به پا کرده اند تا مبادا در صورت نواختن آژیر از اعزام عقب بمانند.

تعدادی در محوطه حیاط کنار هم نشسته و مشغول صحبت، کلاه هایشان در دست و با این حال هر لحظه گوش به فرمان هستند؛ کمی آن طرف تر چند آتش نشان هم پست حراست را برعهده دارند.

در مرکز فرماندهی عملیات اما آتش پاد علی تراب پور مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز شخصا فرماندهی عملیات را برعهده گرفته است؛ صدای تلفن سامانه 125 در مرکز پیچیده و اپراتورها مدام در حال پاسخگویی به تماس شهروندان هستند.

بعد از هر تماس نیز موقعیت مکانی حادثه با یک کد مشخص به آتش نشانان اعلام و به منطقه اعزام می شدند.

این شهر آتش نشانی تعطیل نیست؛ چراغ ها روشن و هرکسی بیدار بیدار در حالت آماده باش قرار دارد تا مبادا شهروندی از دریافت خدمات آنها بازبماند.

قاسم بدوی 19 سال سابقه  کار دارد و می گوید چهار ماه دیگر بازنشست می شود.

او تمام این سال ها شب چهارشنبه سوری را در محل کارش حاضر بوده ولی در پاسخ به اینکه آیا سختش نیست که این شب ها در کنار خانواده اش نبوده می گوید: خودمان را با کار وفق دادیم و از خدمت رسانی به مردم و اینکه می توانم مفید باشم واقعا احساس افتخار می کنم.

بدوی در ارتباط با افزایش آسیب های چهارشنبه سوری طی سالیان اخیر بیان می کند: در سنوات اولیه استخدام و آن سال های ابتدایی آسیب های مراسم چهارشنبه سوری به این صورت نبوده ولی طی حدود 6 سال اخیر حوادث اوج گرفته و آسیب ها نیز شدت پیدا کرده است.

این آتش نشان باسابقه ادامه می دهد: طی این سال ها مراسم چهارشنبه سوری از حالت کنترل خارج شده و آسیب های اجتماعی بسیاری نیز به دنبال داشته است.

وی گلایه می کند: چهارشنبه سوری یک سنت است ولی متأسفانه وقتی از کنترل خارج شود، خطرناک می شود و طی سنوات گذشته حوادث ناگواری هم داشتیم.

بدوی در پاسخ به اینکه خانواده ها چه کاری انجام دهند تا یک چهارشنبه  سوری بی خطر را پشت سر بگذارند، عنوان می کند: توصیه های اعلام شده از سوی سازمان های امدادی به ویژه آتش نشانی را جدی بگیرند و در عین حال اولیاء فرزندان خود را کنترل کنند.

این آتش نشان اهوازی در پاسخ به تشریح وضعیت شهر اهواز در زمینه آسیب ها و خسارت هیا چهارشنبه سوری نسبت به سایر شهرها می گوید: سال گذشته با توصیه های ایمنی و آموزش های پیشگیری خوشبختانه آسیب های شب چهارشنبه سوری کاهش پیدا کرده بود و امیدوارم امسال نیز به امید خدا اصلا آسیبی نداشته باشیم.

علیرضا مهربانی که 13 سال سابقه کار در آتش نشانی را دارد از شروع کار خود به عنوان مأمور ساده تا ارتقای پست سازمانی خود می گوید.

او اکنون فرمانده دسته آتش نشانان است، از سیزدهمین سال حضور و آماده باش خود در شب چهارشنبه سوری می گوید.

مهربانی تمام این سال ها شب چهارشنبه سوری را در محل کارش حاضر بوده ولی در پاسخ به اینکه آیا سختش نیست که این شب ها در کنار خانواده اش نبوده می گوید: بالاخره کسی که تصمیم می گیرد در آتش نشانی شروع به خدمت کند قطعا با عشق و علاقه انجام وظیفه می کند، پس نه تنها سختی ندارد بلکه لذت بخش هم هست.

او خاطره تلخش از چهارشنبه سوری را برخورد بد مردم با آتش نشانانی خدمت رسان بیان کرده و می گوید: برای اطفای حریق به یکی از مناطق شهر اعزام شدیم که مردم ضمن تجمع بمب دستی و ترقه پرتاب می کردند ولی به محض ورود به سمت شیشه های خودرو حمله ور و تعدادی از همکاران ما هم زخمی شدند.

هرچند چهارشنبه سوری خاطره شیرین ندارد اما این آتش نشان در مورد یکی از خاطرات شیرین خدمت خود در روزی غیر از چهارشنبه سوری می گوید: برای امدادرسانی به ماشین کامل پرس شده در سانحه رانندگی به همراه ماشین امداد و نجات اعزام شدیم؛ بعد از بریدن ستون های ماشین هنگام ورود با صحنه ای خوشحال کننده مواجه شدیم و آن هم این بود که راننده صحیح و سالم تنها با چند جراحت سطحی بیرون آمد.

مهربانی در پاسخ به اینکه خانواده ها چه کاری انجام دهند تا یک چهارشنبه  سوری بی خطر را پشت سر بگذارند، بیان می کند: بزرگترها باید با نصیحت و ارشاد آنها را از استفاده کردن مواد محترقه و آتش زای خطرناک در چهارشنبه سوری منع و این آیین باستانی را به شکل سنت قدیمی یعنی پریدن از روی آتشی کوچک و قابل کنترل برگزار و با یک شادی خوب به استقبال سالی خوب و خوش بروند.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز که مانند سایر نیروهای امدادی و آتش نشان در محل ستاد فرماندهی عملیات حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: هیچ افتخاری بالاتر از این نیست که برای خدمت رسانی به مردم شب چهارشنبه سوری هم در محل کار حاضر باشم؛ اصلا از این حضور ناراحت نیستم و برای خدمت به شهروندان از هیچ کوششی دریغ نمی کنم.

مقصود حق شناس با اشاره به آتش نشانی به عنوان یک عشق ادامه می دهد: آتش نشانی شغل نیست بلکه عشق است؛ آتش نشانان بسیاری در حوادث مختلف جان خود را از دست دادند تا جان شهروندان محفوظ بماند؛ چه بسیار نیروهایی که در حین خدمت به مردم مصدوم شدند و خم به ابرو نیاوردند.

مصاحبه نیمه تمام می ماند چون آژیر عملیات به صدا درآمده و آتش نشانان به آنی مشغول اعزام می شوند؛ وقت تنگ بود و باید همراه با آنان به محل حادثه رفت تا از نزدیک با اطفای حریق و خدمت رسانی بی وقفه آنها آشنا شد.

آتش نشانی که سکان خودروی اطفای حریق را به دست دارد مقصد را کوی نبوت و سپیدار اعلام می کند؛ آژیر خودرو مرتب در حال نواختن است تا به مقصد برسد.

در محل حادثه چشم چشم را نمی دید و دود همه جا را فراگرفته بود؛ با وجود هشدارهای پزشکی بسیار مبنی بر آلودگی شدید آتش زدن لاستیک برای هوا، تأثیرات زیست محیطی و سم مهلک برای ریه اما تعداد زیادی لاستیک درست در کنار منازل مسکونی به آتش کشیده شدند.

آتش نشانان با سیستم روت فایر که بر روی خودروهای واکنش سریع سازمان آتش نشانی قرار داشت، این آتش سوزی ها را مهار کردند؛ بعد از مهار آتش چند توصیه ایمنی هم به حاضران در محل حادثه بازگو و دوباره برای برگشت به ستاد راهی سازمان آتش نشانی اهواز شدند.

این عملیات هم تمام اما همه آتش نشانان هنوز در حالت آماده باش در ساختمان آتش نشانی اهواز حضور دارند.

هرچند سرش شلوغ بود ولی فرصتی به دست آمد تا با مدیرعامل سازمان گپی خودمانی داشته باشم؛ آتش پاد علی تراب پور مدیری که با پشتکار خود سلسله مراتب ترقی را طی و با کوله باری از تجربه و تخصص (از آتش نشان تا مدیرعاملی) سکان مدیریت این سازمان را به دست گرفته است.

از او می پرسم دوست ندارید امشب را با خانواده و بستگان خود سپری کنید که در جواب می گوید: مردم هم بخشی از خانواده من هستند؛ قبول مسئولیت تعهد می خواهد و همواره سعی کرده ام تا با توکل بر خدا این مهم را به سر منزل مقصود که همان ایمنی شهروندان است برسانم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی اهواز در پاسخ به این سوال که تلخی های شغل شما بیشتراست یا شیرینی های آن می گوید: البته در مسئولیت و شغل کاری بنده لحظات سخت و غم انگیز به وفور است ولی وقتی می بینید که نتیجه این سختی و ملالت ها رضایت خدا و همچنین راحتی و نجات جان هموطنان است، یک آرامش درونی و مغنوی به انسان دست می دهد که انشاالله موجب رضایت خداوند قرار گیرد.

تراب پور در پاسخ به این سوال که آیا در مواجه با حوادث احتمالی امشب شما با کمبود نیروی انسانی مواجه هستید یا نه بیان می کند: علاوه بر اینکه تمامی ایستگاه های عملیاتی در حالت آماده باش کامل بسر می برند، با برنامه ریزی که از قبل تدبیر شده تعدادی از نیروهای شیفت در حال استراحت به عنوان نیروی داوطلب و خودجوش در ایستگاه ها حاضر شده اند.

وقتی برای ادامه سوال ها نمی ماند چون مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز باید در مرکز کنترل عملیات به کار فرماندهی خود مشغول شود.

تا بامدادان چهارشنبه که صدای ستاره های آسمان شب به کورسوی تاریکی رو به روشنایی صبح ملحق و مهتاب به تدریج جای خود را به خورشید می دهد؛ هنوز می توان شاهد آماده باش نیروهای آتش نشانی بود.

یک شب در کنار آنها بودن تنها بخش ناچیزی از سختی های یک ساله آنها را روایت می کند؛ درست مثل قطره در مقابل دریا چون این آتش نشانان روزهای بسیاری در عملیات های سخت و دشوار جان فشانی و ازخودگذشتگی کرده اند.

آنها بیدار می مانند، آماده باش هستند، آسیب می بینند و در نهایت حتی بعضا جان می دهند تا جان شهروندان این شهر در امان باشد و در سکوتی سراسر آرامش به زندگی خود بپردازند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز