معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز:

رشد آمار بیماران دیالیزی در استان خوزستان تکان دهنده است

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۱۷:۲۵:۲۹
کد خبر: ۶۹۸۳۸۵
رشد آمار بیماران دیالیزی در استان خوزستان تکان دهنده است
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: افزایش آمار بیماران دیالیزی استان فاجعه بار و تکان دهنده است.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز مهران ورناصری پیش از ظهر امروز چهارشنبه در نشست خبری هفته ملی سلامت با اصخاب رسانه در سالن جلسات ریاست دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: ۱۷۹ تخت دیالیز در سال ۹۲ در دانشگاه علوم پزشکی اهواز وجود داشت که این رقم در سال ۹۶ به ۲۳۶ تخت رسید.

وی افزود: پارسال ۳۲ تخت دیالیز به تخت های دیالیز استان اضافه شد اما متاسفانه علیرغم این ۱۲۴۰ بیمار دیالیزی در استان داریم و ماهانه ۷۰ بیمار دیالیزی به این آمار اضافه می شود و رشد این آمار بیماران دیالیزی فاجعه بار و تکان دهنده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: اگر این روند به همین صورت ادامه داشته باشد طی چندسال آینده نمی توانیم پاسخگوی این حجم مراجعه فزاینده باشیم و یکی از علل افزایش موارد دیالیز بیماری های دیابت و فشار خون است.

ورناصری ادامه داد: ۴۰ درصد مردم در سنین بالای ۶۰ مشکل بیماری کلیوی دارند اما خودشان خبر نداند و از هر ۱۰ نفر ۴ نفر مشکل کلیه دارند.

وی با اشاره به نیاز به ساخت بیمارستان های جدید در استان برای پاسخگویی به جمعیت بیماران ، بیان کرد: در طرح تحول نظام سلامت اقدامات خوبی در زمینه بیمارستان سازی صورت گرفت و به این نیاز پاسخ داده شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز اضافه کرد: پارسال پیشرفت خوبی در زمینه بیمارستان های استان داشتیم که بیمارستان های باغ‌ملک، دشت آزادگان به طور کامل تکمیل شده و بیمارستان ابوذر اهواز در حال تکمیل تجهیزات تخصصی است و بیمارستان های ۲ طالقانی با ۱۱۰ تخت روند پیشرفت خوبی دارد.

به گفته ورناصری بیمارستان بقایی ۲ به روند خدمات رسانی به بیماران نزدیک شده و پارسال ۱۳۲ تخت به تخت های اورژانس در طرح تحول نظام سلامت اضافه و ۴۶ مرکز زایمان طبیعی در شهرعای مختلف استان احداث شد.

وی افزود: تا قبل از اجرای طرح تحول  نظام سلامت ،بخش سی یو یکی از معضلات جدی بود که در این طرح ملی شد و ۲۵۰ تخت ای سی یو در سال ۹۲ به ۳۱۴ تخت در سال ۹۶ ارتقا یافت که ۲۳ تخت در سال گذشته اضافه شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه تعداد تخت های nicu در سال ۹۲ تنها ۷۲ تخت بود، گفت: در سال ۹۶ این تعداد تخت به ۱۱۵ تخت ارتقا پیدا کرد.

ورناصری یادآور شد: یکی از اقدامات بزرگ طرح تحول نظام سلامت راه اندازی درمانگاه های تخصصی در بیمارستان های دولتی بود و در خصوص مراکز غربالگری سرطان کار بزرگی در استان انجام شده که بیمارستان تخصصی سرطان استان در صورت تامین اعتبارات دولتی و تکمیل زیرساخت ها حداکثر تا ۲سال آینده به بهره‌برداری می رسد.

وی با بیان اینکه به زودی در بیمارستان های دولتی اهواز مراکز و درمانگاه های دندانپزشکی پزشکی راه اندازی می شود، گفت: در طرح تحول نظام سلامت ۶۷۰ تخت روانپزشکی به بیمارستان ها اضافه شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه اندازی مرکز درمان ناباروری و نازایی در بیمارستان امام خمینی ، گفت: مرکز شیمی درمانی در بیمارستان گلستان اهواز راه اندازی شده و مرور پیوند مغز استخوان بیش از ۶۰ پیوند موفق داشته است که تاثیر جدی در درمان بیماران سرطانی داشته و یکی از مجهزترین و بهترین و پیشرفت ترین مراکز پیوند در ایران است.

ورناصری افزود: بیمارستان بیماری ریوی در اهواز احداث می شود که مجوز آن گرفته شده و در طرح تحول نظام سلامت طرح های زیادی برای ساخت اورژانس اجرا شد و پرداخت مردم با اجرای طرح تحول نظام سلامت از ۶۰ درصد به زیر ۳۰ درصد رسید و این گام بزرگی است که در این طرح برداشته شده است.

وی با رد این ادعا که بیشترین پرداختی ها در طرح تحول  نظام سلامت به پزشکان متخصص صورت گرفته، تصریح کرد: تنها ۱۶ درصد اعتبارات طرح تحول نظام سلامت به پرسنل داده و بیشتر اعتبارات برای هتلینگ بیمارستان ها هزینه شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه ۱۶۸ پزشک متخصص در ۱۴ شهر کمتر توسعه یافته از سال ۹۳ تا ۹۶  در طرح تحول نظام سلامت به کار گرفته شد، گفت: همچنین بیش از ۳۸ هزار کشیک مقیم در طول مدت اجرای این طرح برقرار شده و برای ارتقای ویزیت ۲۱۰ میلیارد ریال از سال ۹۳ تا ۹۶ در طرح تحول نظام سلامت هزینه شده است.

ورناصری اضافه کرد: ۲۷ هزار و ۴۱۸ زایمان طبیعی در قالب این طرح انجام شده که ۳۷۰ میلیارد ریال هزینه آن بوده، راه اندازی اورژانس هوایی یکی از اقدامات و افتخارات طرح تحول نظام سلامت که ۱۱۵ مصدوم را با ۹۰ سورتی پرواز جابه جا کرده است.

وی با اشاره به گردشگری سلامت و پذیرش بیماران خارجی در بیمارستان های استان و درآمد ارزی ناشی از گردشگری سلامت برای استان، گفت: در بیمارستان ها آمادگی پذیرش بیماران خارجی را داریم و بیش از ۲۵ میلیون دلار از طریق گردشگری سلامت درآمد ارزی بدست آمده و ۱۸ هزار بیمار خارجی به صورت سرپایی ویزیت شدند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز