برگزاری نشست هم اندیشی اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات خوزستان با اصحاب رسانه

۱۳۹۷/۰۲/۱۹ - ۱۵:۰۱:۴۵
کد خبر: ۷۰۵۳۸۶
برگزاری نشست هم اندیشی اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات خوزستان با اصحاب رسانه
نشست هم اندیشی اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات خوزستان با اصحاب رسانه با حضور همه اقشار رسانه اعم از پیشکسوتان و فعالان حوزه رسانه ،خبرنگاران ،عکاسان و حتی توزیع کنندگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، در این نشست در خصوص مسائل و مشکلات رسانه بحث و تبادل نظر شد. همچنین اعضای حاضر در جلسه پیشنهادات خود را در جهت بهبود عملکرد خانه مطبوعات استان خوزستان بیان کردند.

احداث شهرک رسانه و پیگیری موضوع مسکن ، تشکیل کارگروه حقوقی رسانه ، رفع مشکلات بیمه پایه و تکمیلی اهالی رسانه ، ساماندهی خبرنگاران و صدور کارت شناسایی جهت تشخیص خبرنگاران فعال، ارتباط موثر و مداوم اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات با اصحاب رسانه و ارتقا و تثبیت جایگاه خانه مطبوعات خوزستان  توسط رسانه های استان به عنوان تنها نهاد صنفی موجود از اهم مطالبی بود که از سوی حاضرین در این نشست مطرح شد.

 رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان خوزستان در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه استان بیان کرد: خانه مطبوعات یک نهاد صنفی است و لا غیر و اگر انتظاری غیر از مواردی که در اساسنامه قید شده باشد انتظار به حقی نیست.

حسین حسین نژادیان در ادامه افزود: در قالب همین اساسنامه به جرات می توانیم اعلام کنیم که این خانه که کمتر از یکسال از عمرش می گذرد از دوره های پیشین و حتی دوره قبل که همین گروه کار را بر عهده داشتند بسیار موفق تر عمل کرده است.

وی گفت: در این دوره علاوه بر مدیر خانه از ظرفیت تمام اعضای هیئت مدیره و حتی پتانسیل های خارج از مجموعه نیز کمک گرفتیم تا کارها به بهترین نحو انجام شود اما تا زمانی که تمامی هم صنفی های ما مطالبه گر نباشند و پیگیر و حامی خانه نباشند هیچ کاری صورت نمی گیرد.

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان خوزستان بیان کرد: تقسیم کاری صورت گرفت که باعث شد کارها به نسبت بهتر پیش برود اما خواهشی که از همه دارم به ویژه افرادی که عضو نیستند نسبت به مواردی که اطلاع ندارند پیش داوری نکنند.

حسین نژادیان در خصوص شرایط عضویت در خانه مطبوعات بیان کرد: طبق اساسنامه برای عضویت در خانه تعداد افرادی که بیمه رسانه ای دارند از هر رسانه هیچ محدودیتی وجود ندارد، اما افراد با بیمه غیرمرتبط از هر رسانه 4 نفر و روزنامه ها 6 نفر امکان عضویت در سامانه خانه مطبوعات را دارند.

 وی در مورد بیمه اصحاب رسانه نیز گفت: مدیرمسئولان و صاحب امتیازان مسئولیت اصلی بیمه پرسنل خود را بر عهده دارند و هیچ مسئولیتی متوجه خانه مطبوعات نیست. این در حالی است که هر نشریه و سایت خبری می تواند با استفاده از معافیت تا 5 نفر را بدون پرداخت هیچ هزینه ای بیمه کند اما متاسفانه برخی مدیران مسئول حتی خودشان را هم بیمه نکرده اند.

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان خوزستان تشریح کرد: همچنین قریب 4 سال است که وزارت ارشاد اعلام کرده نشریاتی که پرسنل خود را بیمه کنند حق بیمه آنها تمام و کمال پرداخت می شود و در فروردین ماه امسال نیز وزارت بیمه یکسال گذشته را پرداخت کرد. به نظر می رسد تنها راه حل فعالین رسانه ترک رسانه هایی است که آنها را بیمه نمی کنند.

حسین نژادیان در پاسخ به انتقادات درخصوص عدم ساماندهی فعالین رسانه گفت: مانع اصلی استانداری است و این موضوع مختص این دوره نیست اما استانداری به عنوان مقام عالی دولت در استان باید در امر ساماندهی ورود کند این در حالی است که خانه مطبوعات با اساسنامه طبق ضوابط وزارت ارشاد تشکیل شده و مورد قبول استانداری نیز هست.

وی تاکید کرد: تا زمانی که اصحاب رسانه و مدیران رسانه ای پای کار نیایند و حمایت نکنند ساماندهی صورت نمی گیرد در ادارات و سازمانها به اصحاب رسانه با دادن کارت هدیه توهین می شود و ما را به سخره گرفته اند و جایگاه رسانه را تنزل داده انده اند.

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان خوزستان تصریح کرد: وقتی استاندار اعلام می کند هیچ کس حق شکایت از خبرنگاران را ندارد این حمایت از خبرنگار نیست این تضعیف خبرنگاران است یعنی موضوعاتی که مطرح می شود اهمیتی ندارد و قابل پیگیری نیست. پیش تر یک خط مطلب خبرنگاران گره ای از مشکلات مردم و شهر باز می کرد و این جایگاه واقعی رسانه بود.

حسین نژادیان در مورد اعزام اعضای خانه مطبوعات استان خوزستان به مشهد مقدس نیز یادآور شد: در دوره گذشته پیشنهاد احداث و یا تامین زائر سرا در مشهد برای اصحاب رسانه را دادیم که متاسفانه محقق نشد از این رو امسال برای اعزام اعضای خانه مطبوعات به مشهد مقدس با پیگیری که صورت گرفت محلی توسط فردی خیر تدارک دیده شد.

وی در ادامه گفت:همچنین  با رایزنی یک وعده غذای زائر سرای امام رضا (ع) به همراه مبلغ 100 هزار تومان تحت عنوان هدیه به زائرین پرداخت شد و هزینه بلیط هواپیما به صورت رفت و برگشت از سوی خانه تامین اعتبار شد که با فراخوان عمومی که صورت گرفت تا کنون بیش از 50 نفر از اعضا به مشهد مقدس اعزام شده اند و به زودی دور دوم اعزام ها در فراخوان عمومی اطلاع رسانی خواهد شد.     

مدیر خانه مطبوعات استان خوزستان نیز در این نشست پیرامون فرآیند عضویت در خانه مطبوعات استان خوزستان گفت: در فرآیند عضویت بخشی از کار در اختیار خانه است و بخش دیگر توسط ارشاد صورت میگیرد.سال گذشته بیش از 90 درصد تقاضاهای عضویت بررسی و تایید شد ،خواهش ما از فعالین رسانه عضویت در خانه و شرکت در مجمع عمومی سالیانه و بیان و اعمال مطالبات است.

رضا علیجانی بیان کرد: استانداری در ادوار مختلف در بسیاری از موارد همیت و جدیتی در مرتفع نمودن مسائل صنفی رسانه نداشته و قول و وعده هایی داده میشود ولی در زیر مجموعه که قرار میگیرد جامه عمل پوشانده نمیشود.

وی تاکید کرد: در بحث ساماندهی خبرنگاران همه اختیارات دست ما نیست و بخش مهم کار به ارشاد برمیگردد ما می توانیم در صورت مشاهده تخلف از طریق کمیته انظباطی تذکر بدهیم اما برخورد با ارشاد است.

مدیر خانه مطبوعات استان خوزستان پیرامون احداث مسکن و تشکیل تعاونی نیز گفت: پیگیری این طرح با مسکن و شهرسازی تا حدودی صورت گرفت اما تعاونی مسکنی که در حدود ده سال پیش تشکیل شده هنوز منحل نشده و یک سری مشکلات حقوقی دارد به همین دلیل ثبت یک تعاونی مسکن جدید برای اهالی رسانه با مشکل مواجه شده که نیاز به پیگیری جدی دارد.

علیجانی در خصوص بیمه تکمیلی اصحاب رسانه نیز بیان کرد: با چند شرکت بیمه برای بیمه تکمیلی وارد مذاکره شدیم اما حدی را مشخص کرده اند که حداقل 100 نفر باید بیمه شوند یا خانه باید در ابتدا هزینه بیمه یک سال را یکجا پرداخت کند. که پرداخت این مبلغ برای خانه میسر نیست بنابراین یا باید یک منبع مالی برای این موضوع تعریف شود یا رسانه ها از حقوق پرسنلشان حق بیمه را پرداخت کنند.

وی در مورد سخنرانی نماینده جامعه رسانه در شورای اداری استان نیز گفت: در ابتدا این برنامه منظم در حال اجرا بود ولی به تدریج افول کرد و دعوتها به صورت دقیقه نودی بود تا اینکه با تغییر روابط عمومی استانداری کلا تعطیل شد که باید با روابط عمومی استانداری در این خصوص مجدد رایزنی شود.

مدیر خانه مطبوعات استان تصریح کرد: یک سری کارها صورت میگیرد ولی دوستان به جای اینکه مشارکت کنند با برخی برخوردها ما را دلسرد میکنند، نقد اشکال ندارد ،اما گویا خصلت ما رسانه ای ها این است که اشکالات را مطرح میکنیم ولی راهکار ارائه نمی دهیم و برای حل آن نیز مشارکت نمی کنیم. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز